-
آرشیو :
پاییز 1403
-
کد پذیرش :
20041
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| مسعود نیک روش
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل پارادایمهای غالب در کتاب درسی "تفکر و سواد رسانهای" از منظر فلسفه روش پژوهش انجام شده است. با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، محتوای کتاب مورد بررسی قرار گرفت و شواهدی از حضور پارادایمهای پوزیتیویستی، تفسیری و انتقادی شناسایی شد. یافتهها نشان میدهد که پارادایمهای تفسیری و انتقادی، پارادایمهای غالب در این کتاب هستند، در حالی که پارادایم پوزیتیویستی حضور کمرنگتری دارد. این غلبه را میتوان به ماهیت موضوع سواد رسانهای، اهداف آموزشی کتاب و رویکرد فعالمحور آن نسبت داد. استفاده از رویکرد چندپارادایمی نقطه قوت کتاب محسوب میشود، اما عدم توازن کامل بین پارادایمها و محدودیت در پرداختن به مباحث فلسفی از نقاط ضعف آن است. پیشنهاد میشود برای بهبود کتاب، توازن بیشتری بین پارادایمها ایجاد شود و به معرفی صریح مبانی فلسفی هر رویکرد پرداخته شود. این پژوهش میتواند به درک بهتر رویکردهای فلسفی حاکم بر آموزش سواد رسانهای در ایران کمک کند و زمینه را برای مطالعات تطبیقی در این حوزه فراهم آورد.
-
لیست منابع :
1) باکینگهام، دیوید. آموزش رسانهای: یادگیری، سواد رسانهای و فرهنگ معاصر. ترجمه حسین سرفراز. تهران: انتشارات امام صادق، 1390.
2) پاتر، جیمز دبلیو. نظریه سواد رسانهای رهیافتی شناختی. ترجمه ناصر اسدی و همکاران. تهران: سیمای شرق، 1391.
3) سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. تفکر و سواد رسانهای. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران، 1395.
4) دنزین، نورمن ک.، و لینکلن، ایوونا س. (2011). راهنمای پژوهش کیفی. ترجمه هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
5) رضایی، محمد و محمدی، مهدی. (1397). بررسی رویکردهای فلسفی در کتابهای روش تحقیق دوره کارشناسی علوم انسانی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 22(43), 1-22.
6) شعبانی، زهرا و همکاران. (1398). تحلیل محتوای کتابهای درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه از منظر پارادایمهای پژوهشی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 14(54), 129-152.
7) Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(163-194), 105.
8) Hobbs, R. (2010). Digital and Media Literacy: A Plan of Action. A White Paper on the Digital and Media Literacy Recommendations of the Knight Commission on the Information Needs of Communities in a Democracy. Aspen Institute. 1 Dupont Circle NW Suite 700, Washington, DC 20036.
9) Facione, P. A. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. Millbrae, CA: The California Academic Press.
10) Hobbs, R., & Jensen, A. (2009). The past, present, and future of media literacy education. Journal of Media Literacy Education, 1(1), 1-11.
11) Kang, J. H., Kim, S. J., & Plante, C. N. (2018). A comparative analysis of media literacy textbooks in different countries: Philosophical and pedagogical approaches. Journal of Media Literacy Education, 10(3), 95-112.
12) Kellner, D. (2020). Media culture: Cultural studies, identity and politics in the contemporary moment. London: Routledge.
13) Livingstone, S. (2004). Media literacy and the challenge of new information and communication technologies. The Communication Review, 7(1), 3-14.
14) Wimmer, R. D., & Dominick, J. R. (2014). Mass media research: An introduction. Boston: Cengage Learning.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
سواد رسانهای، پارادایم پژوهشی، فلسفه روش پژوهش، تحلیل محتوا، کتاب درسی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This study aims to examine and analyze the dominant paradigms in the textbook Thinking and Media Literacy from the perspective of the philosophy of research methodology. Using a descriptive-analytical method, the content of the book was analyzed, and evidence of the presence of positivist, interpretive, and critical paradigms was identified. The findings indicate that interpretive and critical paradigms are predominant in this book, while the positivist paradigm has a lesser presence. This predominance can be attributed to the nature of media literacy, the educational objectives of the textbook, and its active-oriented approach. The use of a multi-paradigmatic approach is considered a strength of the book; however, the lack of complete balance between the paradigms and limitations in addressing philosophical discussions are noted as weaknesses. It is suggested that for improving the book, a greater balance between paradigms should be achieved and the philosophical foundations of each approach should be explicitly introduced. This study can contribute to a better understanding of the prevailing philosophical approaches to media literacy education in Iran and pave the way for comparative studies in this field.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
media literacy, research paradigm, philosophy of research methodology, content analysis, textbook
- صفحات : 78-87
-
دانلود فایل
( 743.66 KB )