-
آرشیو :
زمستان 1402
-
کد پذیرش :
20021
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| اکرم غریبی، ایران مهدی زادگان، رخسار بادامی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پژوهش حاضر با هدف، بررسی تاثیر مهارتهای بنیادی حرکتی بر رابطه بین اعتماد به نفس و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس فیزیک انجام گرفته است. در اين تحقيق جامعه آماري شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر... در سال تحصیلی 1401-1402 که درس فیزیک دارند، میباشد که تعداد آنها برابر با 455 نفر میباشد. روش نمونه گيري در اين تحقيق از نوع نمونه گيري تصادفي در دسترس ميباشد. در اين پژوهش براي تعيين حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 208 نفر در نظر گرفته شده است. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و از نقطه نظر چگونگی جمع آوري اطلاعات، از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی میباشد. همچنين پژوهش حاضر از آن لحاظ كه از طريق پرسشنامه جمع آوري ميشود پيمايشي ميباشد. به منظور سنجش متغیر مهارتهای بنیادی حرکتی از پرسشنامه استادندارد بریمند (1991)، همچنین جهت سنجش متغیر اعتماد به نفس از پرسشنامه استاندارد موسسه پزشکی روانشناسی آمریکا (2018) و همچنین جهت سنجش متغیر پیشرفت تحصیلی، از نمره معدل دانش آموزان استفاده شده است که روایی صوری و محتوایی آن توسط استاد راهنما و خبرگان مدیریت تأیید شده است و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. ضریب کرونباخ آلفا برای پرسشنامه (92/0) محاسبه گردید، که این ضریب از نظر آماری قابل قبول میباشد و دلالت بر پایائی پرسشنامه دارد. برای آزمون فرضیهها در این پژوهش، از نرمافزار spss نسخه 22 و لیزرل نسخه 8/8 استفاده شده است. آزمون بررسی فرضیههای مورد استفاده در این پژوهش را آزمون کلموگروف-اسمیرنف به منظور بررسی نرمال بودن دادهها، آزمون معادلات ساختاری و آزمون سوبل به منظور بررسی متغیر میانجی در بر میگیرد. نتایج نشان میدهد که بین اعتماد به نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس فیزیک با توجه به نقش میانجی مهارتهای بنیادی حرکتی رابطه معنی داری وجود دارد و 64/51 درصد از اثر کل اعتماد به نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس فیزیک از طريق متغير میانجی مهارتهای بنیادی حرکتی تبيين میشود.
-
لیست منابع :
[1] احدي، حسن، و بني جمالي، شكوه السادات. (1374). روانشناسي رشد، چاپ هشتم، تهران: چاپ نشر و بنياد.
[2] احدي، حسن؛ وجمهري، فرهاد. (1380). روانشناسي رشد نوجواني، بزرگسالي، تهران: انتشارات پردیس.
[3] احدی، حسن و مونا دریاافزون. (1388). مروری بر تاریخچه ارتباط والدین و فرزندپروری قسمت 17-1، روزنامه آفرینش، شمارههای 3502- 3486.
[4] احمدی، خدابخش. (1392). آسیبشناسی خانواده، تهران: سازمان تحقیقات و مطالعات بسیج، چاپ دوم.
[5] احمدي، سيداحمد. (1382). روانشناسي نوجوانان و جوانان، اصفهان: انتشارات مشعل.
[6] احمدي، عابد و عريضي، حمیدرضا. (1387). بررسي رابطه بين انگيزش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان با ويژگي هاي خانوادگي آنان. فصلنامه خانواده پژوهي، سال اول، شماره 2. پايگاه اطلاعات نشريات كشور.
[7] اسلمی، الهه. (1385). بررسی رابطه سازگاری زناشویی و سبکهای فرزندپروری والدین و سلامت عموميفرزندان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
[8] باقرپناه مجتبي. (1384). بررسي رابطهي بين شيوه هاي فرزندپروري با انگيزهي پيشرفت، پيشرفت تحصيلي و افسردگي دانش آموزان مقطع متوسطهي شهرستان اسلام آباد غرب در سال تحصيلي. (83-84). پايان نامه كارشناسي ارشد رشته روان شناسي تربيتي. دانشگاه تهران. پايگاه حوزه نت. وابسته مركز تحقيقات كامپيوتري دانشگاه امام صادق.
[9] باقري، مسعود. (1382). بررسي رابطه شيوههاي فرزندپروري با انگيزه پيشرفت و رابطه متغير اخير با پيشرفت تحصيلي دانشآموزان پسر دوره راهنمايي ايلام، پاياننامه كارشناسي ارشد، دانشگاه علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه شهيد چمران اهواز.
[10] بخشي پور، باب الله. (1388). اثربخشي درمان را محل محور بر كاهش مشكلات رفتاري كودكان و نوجوان مدارس ساري، رساله دكتري، دانشگاه علامه طباطبايي.
[11] بهرامي احسان و فتحي آشتياني، علي و احمدي، علياصغر. (1386). رابطه الگوهاي فرزندپروري با ميزان سلامت رواني و موفقيت تحصيلي. مجله علوم رفتاري سال اول شماره 1. پايگاه اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي.
[12] بیرامی، منصور؛ بهادری خسروشاهی، جعفر. (1389).. ارتباط شیوه تربیتی والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی مدارس شهر ایلخچی. علوم تربیتی، سال سوم، شماره 10، ص 21-7.
[13] بيكر، ترز، ال. (1381). نحوه انجام تحقيقات اجتماعي، ترجمه هوشنگ نايبي، تهران: انتشارات روش، چاپ دوم.
[14] پاتنام، رابرت. (1380). دموكراسي و سنتهاي مدني، ترجمه: محمد تقي دلفروز، تهران: دفترمطالعات و تحقيقات سياسي وزارت كشور.
[15] پارسا، محمد. (1380). روانشناسی رشد کودک و نوجوان تهران: انتشارات بعثت.
[16] پرويز، كورش. (1384). بررسي رابطه راهبردهاي شناختي و فراشناختي با ميزان موفقيت تحصيلي دانشآموزان شهري و روستايي مقطع متوسطه، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه شهيد بهشتي.
[17] پروین، لارنس اِی. (1374). روانشناسی شخصیت. (نظریه و تحقیق). ترجمة: محمد جعفر جوادی و پروین کدیور، تهران: نشر رسا.
[18] تاجری، بیوک. (1389). سبکهای فرزندپروری، برگرفته از سایت جمعیت مبارزه با اعتیاد بهروزان به نشانی: http: //www.behroozan.ir
[19] تنهايیرشوانلو، فرهاد. (1387). رابطه ادراك از سبك هاي فرزندپروري با پيشرفت تحصيلي: نقش واسطهي انگيزش تحصيل. پايان نامه كارشناسي ارشد دانشگاه تهران. دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي. گروه روانشناسي روانشناسي تربيتي
[20] تهمتن، كلثوم. (1377). رابطه شيوههاي فرزندپروري والدين و انگيزش پيشرفت دانشآموزان، پاياننامه فوق ليسانس روان تربيتي، دانشگاه شيراز، دانشكده علوم تربيتي.
[21] جان بزرگي، مسعود؛ نوري، ناهيد و آگاههريس، مژگان. (1387). آموزش اخلاق، رفتار اجتماعي و قانون پذيري به كودكان. (راهنماي عملي). تهران: ارجمند.
[22] حاجیغلامییزدی، عهدیه و علاقبند، مریم. (1391). تاثیر آموزش مهارت فرزندپروری بر نگرانی، اضطراب و باورهای خودکارآمد والدین، مجله علميپژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد، دوره 21، شماره 2، صفحات 136-147.
[23] -حسينينسب، داوود؛ احمديان، فاطمه و روانبخش، محمدحسین. (1389). بررسی رابطهي شيوههاي فرزندپروري با خودكارآمدي و سلامت رواني دانشآموزان پايهي دوم دبيرستانهاي شهرستان مهاباد در سال تحصيلي 84-1383، فصلنامه مطالعات تربيتي و روانشناسي، سال نهم، شماره 1،. (پياپي 18). صص 38-21.
[24] حمیدیفر، علیرضا؛ عباسی، قدرتاله، پاکزاد، رجبعلی و بهشتی، سیدقاسم. (1390). بررسی رابطه عملکرد خانواده و تهییجطلبی با رفتارهای ضداجتماعی در چهارشنبه آخر سال، فصلنامه مطالعات اجتماعی، شماره 26، دوره دوم، تابستان، صفحات 174-158.
[25] حیدری، محمود؛ دهقان، محسنو خداپناهی، خداپناهی. (1388). بررسی تاثیر شیوه فرزندپروری ادراک شده و جنس بر خود ناتوان سازی، فصلنامه خانواده پژوهی، سال پنجم، تابستان 1388، شماره 18، صص 137-125
[26] دهقاني، عبدا... (1379). مقايسه بين شيوههاي فرزندپروري و خودتنظيمي تحصيلي و تأثير بر موفقيت در درسهاي فارسي و رياضي دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه، پاياننامه كارشناسي ارشد، دانشگاه شيراز.
[27] رحمانی، فرناز؛ سيدفاطمي، نعیمه، برادران رضايي، مهین و صداقت، کامران. (1385). ارتباط شیوه تربیتی والدین با میزان شایستگی تحصیلی دانش آموزان نوجوان مدارس شهر تبریز، فصلنامه اصول بهداشت روانی، ساله شتم، بهار و تابستان، شماره بیست و نهم و سیام، صفحات 11-16.
[28] رضايي، اكبر و خداخواه، شبنم. (1388). رابطه بين سبكهاي فرزندپروري و باورهاي معرفتشناختي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه، مجله علوم تربيتي سال دوم شماره 5.
[29] زارعی، اقبال. (1389). بررسي رابطهي بين شيوههاي فرزندپروري والدين با ارتكاب نوجوان به رفتارهاي پرخطر براساس مقياس كلونينگر، مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد، دوره 18، شماره3، ويژه نامه همايش رفتارهاي پرخطر، صص 222-224.
[30] زمانی، بی بی عشرت؛ عابدینی، یاسمین. (1392).. الگوی ساختاری تأثیر سبکهای فرزند پروری و اعتیاد به بازی رایانهای بر عملکرد تحصیلی در دانش آموزان پسر. مجله رویکردهای نوین آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان، سال هشتم، شماره 2، شماره پیاپی 18، ص 156-133.
[31] سيدفاطمي، نعيمه؛ رحماني، فرناز، برادرانرضايي، مهین و صداقت، کامران. (1389). بررسي ارتباط شيوه تربيتي والدين با ميزان استقلال دانش آموزان نوجوان مدارس شهر تبريز، نشريه پرستاري ايران، دوره 22، شماره 62، 84-75.
[32] سیفیگندمانی، محمدیاسین، کلانتری میبدی، سارا و فتح، نجمه. (1388). سنخشناسی فرزندپروري خانواده و تاثیر آن بر اضطراب وافسردگی نوجوانان پسر، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال یازدهم، شماره 3 پیاپی. (43). صفحه185-194.
[33] شاملو، سعيد. (1385). بهداشت رواني، تهران: انتشارات رشد، چاپ دهم.
[34] شعارینژاد، علیاکبر. (1375). فرهنگ علوم رفتاری، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ اول.
[35] شکربیگی، عالیه. (1390). پیوندهای ارتباطی خانواده و رفتار نابهنجار دختران، برگرفته از سایت راسخون به نشانی: rasekhaoon.net
[36] شکربیگی، علیرضا و پریسا یاسمینژاد. (1391). مقايسه سبكهاي فرزندپروري خانواده، عزتنفس و سلامت عمومي نوجوانان پسر بزهكار و عادي در كرمانشاه، فصلنامه مشاوره درمانی خانواده، سال دوم، شماره2، تابستان، صص 178-192.
[37] شهامت، فاطمه؛ ثابتی، علیرضا و رضوانی، سمانه. (1389). بررسی رابطه سبکهاي فرزند پروري و طرحوارههاي ناسازگار اولیه، فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، سال 11، شماره 2، صص 239- 254.
[38] طباطبایی، سیدعلی؛ فضلی، رخساره؛ یارعلی، جواد. (1401).. بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری والدين با پیشرفت تحصیلی و اختلال رفتاری دانش آموزان دورة ابتدايی، فصلنامه خانواده و پژوهش، شماره 18، DOR:20.1001.1. 26766728.1392.10.1.1.4
[39] فراهاني، محمد تقي و شكري، اميد. (1387).. تفاوت هاي فردي در استرس تحصيلي و نقش سبك هاي مقابله با تنيدگي، مجله علوم رفتاري. 4، 297-304.
[40] فرضیگلفزانی، مرجان؛ محمداسماعیل، الهه؛ رئوفیانمقدم، فاطمه و عسگریمقدم، هاجر. (1382). مقايسه شيوههاي فرزندپروري مادران كودكان داراي اختلالهاي افسردگي، اضطرابي و وسواس فكري وعملي با مادران كودكان عادي، فصلنامه كودكان استثنايي، سال سوم، شماره. (3-4 پياپي 10). پائيز و زمستان، صص 245-264.
[41] كفايت، محمد. (1373). ارتباط شيوهها و نگرشهاي فرزندپروري با هوش و رابطه متغير اخير با هوش، پيشرفت تحصيلي و رفتارهاي پيشرفتگراي دانشآموزان سال اول دبيرستانهاي اهواز، پاياننامه كارشناسيارشد روانشناسي تربيتي، دانشگاه شهيد چمران.
[42] کاکایی، فهمیه؛ احمدی، محمدسعید. (1397).. رابطه شیوههای فرزندپروری با خوش بینی، امیدواری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، رویش روانشناسی، سال هفتم، شماره12، شماره پیاپی، 23
[43] گلدنبرگ، ايرنه؛ گلدنبرگ، هربرت. (1382). خانواده درماني، ترجمه محمدرضاحسين شاهي بر و اتي و سيامك نقش بندي، تهران: انتشاراتروان.
[44] ماسن، پاول هنري وهمكاران. (1383). رشد و شخصيت كودك، ترجمه مهشيد ياسايي، چاپ چهارم، تهران: نشرمركز.
[45] محبی نورالدین وند، محمد حسین؛ مشاقی، سعید؛ شهبازی، سعید. (1389).. رابطه بین جو عاطفی خانواده با رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر و دختر پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان. مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی.
[46] مرتضوی مقدم، بتول السادات و اسدزاده، فرشته، 1401، پژوهش رابطه شیوهی فرزند پروری با پیشرفت تحصیلی و خلاقیت فرزندان، هفتمین کنگره بین المللی علوم روانشناختی و آموزشی، تهران،
https://civilica. com/doc/1496290
[47] مهرابي زاده هنرمند، مهناز؛ نجاريان، بهمن و بحريني، شهناز. (1379). رابطهی شيوههاي فرزندپروري با سلامت رواني و هماهنگي مؤلفههاي خود پنداشت، فصلنامه روانشناسی، شماره 13.
[48] مهرافروز، حجت الله. (1378). بررسی رابطه بین نگرش نسبت به شیوههای فرزندپروری مادر. (اقتدار، منطقی، استبدادی، آزادگذاری). مکان کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدائی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
[49] مهرافروز، حجتاله و شهرآراي، مهرناز. (1381). بررسي رابطه نگرش نسبت به شيوههاي فرزندپروري و مكان كنترل با پيشرفت تحصيلي در دانشآموزان پسر پايه چهارم، مجله علوم تربيتي روانشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز، شوراي تحقيقات آموزش و پرورش استان خوزستان.
[50] هرگنهان، بي. آر و ميتواچ، السون. (1382). مقدمه بر نظريههاي يادگيري، ترجمه علياكبر سيف، تهران، نشر دوران.
[51] هرينگتون، ايميوي سوپارك، راسدي. (١٣٧٣). روانشناسي كودك از ديدگاه معاصر. (جلد دوم). ترجمه طهوريان و همكاران، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوي، چاپ اول.
[52] هيبتی، خليل. (1381). بررسي شيوههاي فرزندپروري والدين و رابطه آن با شيوههاي مقابل با استرس دانشآموزان دختر و پسر سال سوم دبيرستانهاي شهر زرقان.
[53] ودودی مفید، پروین؛ آزادفلاح، پرویز؛ رسولزاده طباطبایی، کاظم. (1391).. سبکهای والدگری، ویژگیهای شخصیتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجله روانشناسی 62، سال شانزدهم، شماره 2.
[54] وکیلی، پریوش؛ آقا حسینی، نسترن. (1398).. آموزش سبکهای فرزندپروری والدین بر انگیزه پیشرفت و حرمت خود کودکان. دو فصلنامه علمی آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده، دوره5، شماره دوم.
[55] يعقوبخاني غياثوندي، مرضيه. (1372). رابطه محيط خانواده و پيشرفت تحصيلي، پاياننامه فوق ليسانس دانشگاه شيراز، دانشكده علوم تربيتي.
[56] Abar, B., Carter, K. L., & Winsler, A. (2009). The effects of maternal parenting style and religious commitment on self-regulation, academic achievement, and risk behavior among AfricanAmerican parochial college students. Journal of Adolescence, 32, 259-273.
[57] Alexander, T. E (2006). Parenting and behaviors of 12 to 15 years olds males in the Virginia Island Islan. unpublished doctoral dissertation, Walden university, New York [on line]. Available: http//www. proquest. com.
[58] Ardoino, Jacques, (1994), Le projet épistémologique initial de la psychologie sociale, In: Pratique de formation, Microsociologie, interactions et approche institutionnelle. No: 28, octobre.
[59] Aunola K, Statin H, Nurmi JE. (2000). Parenting style and adolescent achievement strategies. Journal of Adolescence. 23: 205-222.
[60] Barger, E. P (2001), Cognitive and moral development. www. psychology.
[61] Baumrind, D (1971), "Current patterns of parental authority". Developmental
[62] Baumrind, D. (1991), the influence of parenting style on adolescent competence and substance use. Journal of Early Adolescence,11,56-59.
[63] Baumrind, D. (1991). Parenting styles and adolescent' development. In Brooks- Gunn, J., Lerner, R., and Peterson, A. C. The encyclopedia of adolescence, (pp. 746-758). New York: Garland.
[64] Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. Journal of Early Adolescence, 11: 56-95.
[65] Buri, J. (1997), Parental authority questionaire. Journal of Personality Assessment, 57-110-119.
[66] Clark, S. A., & Fridman, m. (1987). Child development: infancy through adolescence. USA. John wilEy and sons. INC.
[67] Desjerdins, J., Zdenski, J. M. & Coplan, R. J. (2008). An investigation of maternal personality, parenting styles, and subjective well-bing. Journal of Personality and Individual Differences. 44, 587-597.
[68] Diaz, Y. (2005). Association between parenting and child behavior problems among Latino mothers and children. Unpublished Master Thesis, University of Maryland, Maryland. Disabilities. The Internet Journal of Mental Health, 1(2), 48-61.
[69] Goplan, G. (2009), Foster parenting and adolescent mental health. Unpublished doctoral dissertation, Columbia University.
[70] Jenifer, L. & Pattereson, C. j (2006), Delinquency, victimization and substance use among adolescence with female same sex parents. Journal of family psychology, 20,3,526-530.
[71] Jennifer Meyer, Johanna Fleckenstein, Olaf Köller. (2019). Expectancy value interactions and academic achievement: Differential relationships with achievement measures, Contemporary Educational Psychology, Volume 58, July 2019, Pages 58-74
[72] Karavasilis, L., Doyle, L. Doyle, A, B. & Markiewicz, D (2003), Associations between parenting style and attachment to mother in middle childhood and adolescence. International Journal of Behavioral Development; 27; 153-164.
[73] Kopko, K. (2007). Parenting styles and adolescents. Department of policy analysis and management: Cornell University.
[74] Laible, D., & Thompson, R (2002), Mother-child conflict in toddler years: Lessons in emotion, morality, and relationships. Child Development,73,1187-1203
[75] Lefebvre Henri (1976), Le Marxisme. P. U. F. Que sais-je? Paris.
[76] Mc Coven, L (1990), The Determinate and Consequences of Female-headed Household, Population Council and International Center for Research on Women
[77] Psychology monographs, vol. 4, pp. 1-103, USA.
[78] Rinaldi, C. M, Howe, N. (2011), Mothers’ and fathers’ parenting styles and associations with toddlers’ externalizing, internalizing, and adaptive behaviors. Early Childhood Research Quarterly, Vol. 27 (2) 266-273.
[79] Sigelman, C. K. (1999), Life – span human development, Brooks Cole publishing Company. p. 267-296
[80] Turner, E. A., Chandler, M., & Heffer, R. W. (2009). The influence of parenting styles, achievement, motivation and self- efficacy on academic performance in college students. Journal of College Student Development, 50 (3), 337-346.
[81] -Wargo, E. (2007). Adolescent and risk: Helping young people make better choice. ACT for Youth Center of Excellence: Research facts and finding.
[82] Weber, Erich (1999), Pädagogik. Eine Einführung. Band I: Grundfragen und Grundbe-griffe. Teil 3: Pädagogische Grundvorgänge und Zielvorstellungen – Erziehung und Gesellschaft / Politik, 8., völlig neu bearbeitete und stark erweiterte Auflage, Do-nauwörth: Auer Verlag.
[83] Wick-Nelson, R., & Israel, A. C. (2009). Abnormal child and adolescent psychology, NewJersy: Pearson Education.
[84] Yosi Yaffe,(2020) Does self-esteem mediate the association between parenting styles and imposter feelings among female education students?, Personality and Individual Differences, Volume 156, 1 April 2020, 109789
-
کلمات کلیدی به فارسی :
مهارتهای بنیادی حرکتی، اعتماد به نفس، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The present study was conducted with the aim of investigating the effect of basic movement skills on the relationship between self-confidence and academic progress of students in physics. In this research, the statistical population includes all high school students of the city in the academic year of 1401-1402 who have physics lessons, and their number is equal to 455 people. The sampling method in this research is random sampling. In this research, 208 people are considered to determine the sample size using Cochran's formula. Based on the purpose, this research is applied and from the point of view of how to collect information, it is a descriptive-correlation type of research. Also, the current research is a survey in that it is collected through a questionnaire. In order to measure the variable of basic movement skills from the standardized questionnaire of Brimand (1991), also to measure the variable of self-confidence from the standard questionnaire of the American Institute of Medical Psychology (2018) and also to measure the variable of academic progress, the GPA of the students was used. Its face and content validity has been confirmed by the supervisor and management experts, and Cronbach's alpha coefficient has been used to determine reliability. Cronbach's alpha coefficient was calculated for the questionnaire (0. 92), which is statistically acceptable and indicates the reliability of the questionnaire. To test the hypotheses in this research, spss software version 22 and Lisrel version 8. 8 were used. The testing of the hypotheses used in this research includes the Kolmogorov-Smirnov test in order to check the normality of the data, the structural equation test, and the Sobel test in order to check the mediator variable. The results show that there is a significant relationship between self-confidence and the academic progress of students in physics, considering the mediating role of basic motor skills, and 51. 64% of the total effect of self-confidence and the academic progress of students in physics is from The mediating variable of basic motor skills is explained.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Basic movement skills, self-confidence, academic progress of students
- صفحات : 61-75
-
دانلود فایل
( 1.40 MB )