-
آرشیو :
زمستان 1402
-
کد پذیرش :
20023
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| رویا فرامرزی، جلیل اصلانی، اعظم قوی دل
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط نیازهای اساسی گلاسر و معناداری زندگی با شادکامی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر همدان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف يك تحقيق کاربردی، از لحاظ روش جزء تحقيقات توصيفي از نوع همبستگي و از لحاظ شيوهگردآوري دادهها يك تحقيق كمي بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره اول و دوم مقطع متوسطه شهر همدان میباشند و تعداد کل آنان 3563 نفر میباشند. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان و کرجسی به روش در دسترس به تعداد 384 نفر انتخاب شد. در این پژوهش برای سنجش نیازهای اساسی از پرسشنامه 35 سؤالی گلاسر، معناداری زندگی از پرسشنامه 15 سؤالی سراجزاده و رحیمی (1392) و شادکامی از پرسشنامه 39 سؤالی آکسفورد، استفاده شد. نتایج حاصل از همبستگی پیرسون و رگرسیون نشان داد که بین نیازهای اساسی گلاسر و معناداری زندگی با شادکامی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر همدان رابطه معنا داری وجود داشت. متغیر معناداری زندگی تاثیر بیشتری نسبت به نیازهای اساسی گلاسر بر شادکامی داشت. همچنین ابعاد نیازهای اساسی گلاسر سبب ارتقای معناداری زندگی و شادکامی دانشآموزان شدند.
-
لیست منابع :
[1] تقیپور، رقیه (1401). بررسی رابطه استرس کرونا با افسردگی مرگ و معنا در زندگی در نوجوانان شهر تهران. چهارمین کنفرانس بینالمللی فقه، حقوق، روانشناسی و علوم تربیتی در ایران و جهان اسلام.
[2] حمزه پور حقیقی، طاهره؛ اسدی مجره، سامره (1398). همبستههای شادکامی دانشجویان: خوشبینی، معنای زندگی و راهبرد مقابلهای سازگارانه. فصلنامه مددکاری اجتماعی. ۸(۲)، ۵-۱۲.
[3] جعفري، سيدابراهيم؛ عابدي، محمدرضا؛ لياقتدار، محمدجواد (1383). شادماني در دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان ميزان و عوامل موثر بر آن. طب و تزكيه، (54)1, 23-15.
[4] دريكوندي، هدايتاله؛ ميرشاهجعفري، سيدابراهيم؛ عابدي، محمدرضا (1385). بررسي عوامل روانشناختي، اجتماعي و اقتصادي موثر بر شادماني دانشآموزان از نظر مديران و مربيان پرورشي. دانشور رفتار، 13(21), 24-15.
[5] زارع، زهرا (1401). مقایسه تحمل پریشانی در زنان نابارور و بارور. مجله پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 5(50)، 36 – 22.
[6] سراجزاده، سیدحسین؛ رحیمی، فرشید (1392). رابطه دینداری با معناداری زندگی در یک جمعیت دانشجویی. راهبرد فرهنگ، 24، 30-8.
[7] شیخالاسلامی، راضیه؛ دفترچی، عفت (1394). پيشبيني نشاط ذهني دانشآموزان بر اساس جهتگيريهای هدف و نيازهاي اساسي روانشناختي. مجله روانشناسی، 19(2)، 174-147.
[8] علیپور، امیر؛ نوربالا، علی (1386). بررسی مقدماتی و پایایی و روایی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در دانشجویان دانشگاههای تهران, فصلنامه اندیشه و رفتار، (2)5.
[9] فتحی، آیت اله؛ رضاپور، یوسف؛ یاقوتی آذر، شهرام (1393). تعیین رابطه بین نیازهای بنیادی و حمایت اجتماعی با سازگاری اجتماعی در دانش آموزان دختر و پسر. فصلنامه مطالعات اجتماعی، 37، 428-424.
[10] گلاسر، ویلیام (2005). تئوری انتخاب. ترجمه علی صاحبی (1393). چاپ چهارم، تهران: سایه سخن.
[11] مراديشهر، بابک؛ قنبريهاشمآبادي، فاطمه؛ علی، بهرام؛ آقامحمدیانشعرباف، حمیدرضا (1389). بررسی اثربخشی واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر افزایش میزان عزت نفس دانشجویان. پایاننامه کارشناسی ارشد، خراسان رضوی: دانشکده فردوسی مشهد.
[12] مظفر، حمید (1389). اثر نشاط روحی بر شکوفایی خرد. تربیت، 7، 15-12.
[13] معین، محمد (1371). فرهنگ فارسی. تهران: امیرکبیر.
[14] مهاجربادکوبه، مرضیه (1389). اندازهگیری احساس شادکامی در دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر گرگان. پایاننامه کارشناسی ارشد، زاهدان: دانشکده سیستان و بلوچستان.
[15] منتظري، علي؛ اميدواري، سپيده؛ آذين، سيدعلي؛ آيينپرست، افسون؛ جهانگيري، كتايون؛ صديقي، ژيلا؛ عبادي،مهدي؛ فرزدي، فرانك؛ مفتون، فرزانه؛ طاووسي، محمود؛ هدايتي، علياصغر؛ فتحيان، سميه (1391). ميزان شادكامي مردم ايران و عوامل موثر بر آن: مطالعه سلامت از ديدگاه مردم ايران. پايش، 11(4)، 475-467
[16] ميرشاهجعفري، سيدابراهيم؛ عابدي، محمدرضا؛ دريكوندي، هدايتاله (1381). شادماني و عوامل موثر بر آن. تازههای علوم شناختي، (3)4، 58-50.
[17] نشاطدوست، حمیدطاهر؛ کلانتری، مهرداد؛ مهرابی، حسینعلی؛ پالاهنگ، حسن؛ نوری، نرگسالسادات؛ سلطانی، ایرج (1388). تعیین عوامل موثر در شادکامی کارکنان شرکت فولاد مبارکه. جامعه شناسی کاربردی، (33)20, 118-105.
[18] نوري، نرگسالسادات؛ سلطاني، ايرج (1388). تعيين عوامل موثر در شادكامي كاركنان شركت فولاد مباركه. جامعهشناسي كاربردي (مجله پژوهشي علوم انساني دانشگاه اصفهان), 20(1)، 118-105.
[19] Abedi, M. R., Mirshah Jafari, S. E., & Liaghatdar, M. J. (2006). Standardization of the oxford Happiness Inventory in students of university. Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 12, 95-100.
[20] Annarelli, A., & Nonino, F. (2020). Strategic and operational management of organizational resilience: Current state of research and future directions. Omega, 62, 1-18.
[21] Argyle, M and Lu, L (1995). Testing For Nappiness. Washington DC; Taylor and Francis.
[22] Argyle, M. (2001). Personality, self – esteem and demographic predictions of happiness and depression. In H.Cheng & A. Farnham (Eds.), The Psychology of happiness.
[23] Artur, k., & Mostafa, J. (2020). Investigating the Interventional Role of Psychological Capital on Reconstructing the Psychological Well-Being of Family Physicians, Psychological Hardiness and Their Motivation for Effective Performance Current Opinion. Environmental Sustainability, 44, 113-123.
[24] Chen, K. C., & Jang, S. J. (2015). Motivation in online learning: Testing a Model of self-determination theory. Journal of Computers in Human Behavior, 26, 741-752.
[25] Corey, G. (2005). Theory and practice in group counseling and therapy. Ca: Brooks – Cole.
[26] Costa, P. R., MacCrae, A., & Norris, A. (1999). Personal adjustment to aging: Longitudinal prediction from neuroticism and extraversion. Journal of Gerontology, 3, 78-85.
[27] Feldman, D. B., Snyder C. R. (2005). Hope and the Meaningful Life: Theoretical and Empirical Associations between Goal-directed Thinking and Life Meaning, Journal of Social and Clinical Psychology, 24, 401-42.
[28] Frankl, V. (1984). Man’s Search for Meaning. (3rded.) New York: First Washington Square Press (Original Work Published 1963).
[29] Jones, L.C, Parish, T.S. (2005). Ritalin's choice theory and reality therapy. International journal of reality therapy, (25), 243-260.
[30] King, A. (2006). Positive Affect and the Experience of Meaning in Life”, Journal of Personality and Social Psychology, 1(90), 179- 196.
[31] Loyd, B. D. (2011). The Effects of Reality Therapy /Choice Theory High School Students' Perception of Needs Satisfaction and Behavioral Change. International Journal of Reality Therapy, 25(1), 5-9.
[32] Lyubomirsky, S., King, L., & Diener, E. (2009). The Benefits of frequent positive affect: Does Happiness Lead to success? Psychological Bulletin, 131(6), 803-855.
[33] Minkov, M., Welzel, C., & Schachner, M. (2020). Cultural evolution shifts the source of happiness from religion to subjective freedom. Journal of Happiness Studies, 21(8), 2873-2888. https://doi.org/10.1007/s10902-019-00203-w.
[34] Myers, P. G. (2002). Happy and health, Psychology Science, 79-97-97.
[35] Myers, D. G. (2002). Exploring Psychology, 3rd Ed, New York: Worth Publishers.
[36] Reader, S. D. (2011). Choice theory: an investigation of the treatment effects of a choice therapy protocols students identified as having a behavioral, emotional disability on measures of anxiety, depression, and locus of control and self- steem. PhD unpublished Dissertation. North Carolina University.
[37] Schenell, T. & Becker, P. (2006). Personality and Meaning in life”, Personality and Individual Differences, 41, 1, 117- 129.
[38] Seligman, M., & Scikszentimihaly, M. (2010). Positive Psychology, American Psychologist, 55, 5-14.
[39] Sheldon, K. M., & Niemiec, C. P. (2014). It is not just the amount that counts: Balanced need satisfaction also affects well-bing. Journal of Personality and Social Psychology, 91, 331-334.
[40] Veenhoven, R. (2003). Happiness in nations, subjective appreciation of life in 56 nations 1946-1992, RISBO, Studies in Social and Cultural Transforation nr2, Erasmus University Rotterdam, Netherlands.
[41] Wubbolding, R. E, Brickel. J. (2006). Role play and the art of teaching choice theory reality therapy and lead management. International journal of reality therapy, 22 (2), 225-246.
[42] Zhao, R. (2020). Quantifying the crosssectional relation of daily happiness sentiment and stock return: Evidence from US. Physica A: Statistical Mechanics and Its Applicationspl, 538, Article 12262, https://doi.org/10.1016/j.physa.2019.122629.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
نیازهای اساسی گلاسر، معناداری زندگی، شادکامی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This research was conducted with the aim of investigating the relationship between Glaser's basic needs and the meaning of life with the happiness of secondary school students in Hamadan city. In terms of the purpose of this research, it was an applied research, in terms of the method, it was part of descriptive research of the correlation type, and in terms of the method of data collection, it was a quantitative research. The statistical population of the present study includes all female students of the first and second year of high school in Hamedan, and their total number is 3563. A statistical sample of 384 people was selected using the Morgan and Karjesi table in the available method. In this research, Glaser's 35-question questionnaire, Sirajzadeh and Rahimi's 15-question questionnaire (2013) and Oxford's 39-question questionnaire for happiness were used in this research. The results of Pearson correlation and regression showed that there was a significant relationship between Glasser's basic needs and the meaning of life with the happiness of secondary school students in Hamedan city. Meaningful life variable had a greater impact on happiness than Glaser's basic needs. Also, the dimensions of Glaser's basic needs led to the meaningful improvement of students' lives and happiness.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Glasser's Basic Needs, Meaning Of Life, Happiness
- صفحات : 47-60
-
دانلود فایل
( 983.73 KB )