-
آرشیو :
بهار 1402
-
کد پذیرش :
19966
-
موضوع :
مدیریت بازرگانی
-
نویسنده/گان :
| رضا دستپروری، محدثه انبیایی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
در عصر فناوري اطلاعات، تلفنهای همراه، فناوریهای پيشرفته ارتباطي محسوب میشوند و اين ابزار حجم وسيعي از تحولات را موجب شده است. اين تحولات در حوزههای گوناگون موجب تسهيل ارتباطات و انتقال اخبار و اطلاعات و فراهمآوری هرچه بيشتر خدمات میشود و دسترسي به اخبار و اطلاعات را براي كاربران از منزل يا اداره و هركجا كه باشند راحت و به هنگام كرده است. هم اكنون شبکههای اجتماعي مجازي به تلفنهای همراه نيز نفوذ کردهاند؛ شبکههایی همچون وايبر، لاين، اينستاگرام، تانگو، تلگرام، واتساپ و... كه باعث شدهاند ارتباطات در سطح وسيعي افزايش پيدا كند. اين شبکهها داراي مزايايي همچون انتشار سريع و آزادانه اخبار، افزايش قدرت تحليل و تقويت روحيه انتقادي هستند زيرا هرچند امكان انتشار اخبار و اطلاعات نادرست زياد است؛ اما مخاطب میتواند اطلاعات را در شبکهها و پایگاههای مختلف باهم مقايسه كند و حتي میتواند از اين طريق قدرت نقدوتحلیل خود را افزايش دهد، امكان بيان ایدهها بهصورت آزادانه، كاركردهاي تبليغاتي و ارتباط مجازي مستمر با دوستان و آشنايان و ارائه خدماتي مثل چت، ويدئو، بهاشتراکگذاری فایلها و عکسها و غيره، میباشند كه باعث استقبال بسيار زيادي از اين شبکهها شده است. امروزه شاهد انتشار اخبار گوناگون از طريق اين شبکهها در تلفنهای همراه هستيم كه داراي سرعت انتشار بالايي هستند به دليل اينكه بهمحض انتشار خبر توسط عده زيادي كپي میشود و به اشتراك گذاشته میشود و اگر اين اخبار اعتبار نداشته باشند و موثق نباشند اين انتشار سريع به شايعات دامن میزند و اخبار كذب و دروغين در همهجا منتشر میشود.
-
لیست منابع :
[1] آرشنيا، توحيد (١٣٩٢). شبکههای اجتماعي در يك قاب، تراز، ١ (١٢):٩.
[2] استوور ويليام جيمز (١٣٧٥)،. فناوري اطلاعات در جهان سوم. مترجمان رضا نجف بيگي، اصغر صرافي زاده. تهران: مركز انتشارات علمي دانشگاه آزاد اسلامي.
[3] افتاده جواد (١٣٩١)،. تفاوت بين رسانههای اجتماعي و رسانههای جمعي. فصلنامه علوم اجتماعي. شماره ٦٥
[4] افتاده (٣٩٣١). كوچ كاربران ايراني به تلگرام آلماني. رسانههای اجتماعي.
[5] اكبري، محسن؛ اصيل نوپسند، محمد؛ زاهد فر، كامران؛ ناصري، سحر (١٣٩٣). بررسي تأثیر مجذوب شدن ویژگیهای وبسایت بر رضايت و استفاده كاربران از شبکههای اجتماعي (مطالعه موردي فیسبوک). فصلنامه تحقيقات بازاريابي نوين. سال چهارم. شماره دوم. شماره پياپي (١٣).
[6] اماني، علي (١٩٣١). بررسي تطبيقي انتشار اطلاعات و اخبار در فیسبوک و توييتر از ديدگاه كاربران تهراني. پایاننامه كارشناسي ارشد، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مركز، تهران.
[7] اميري، مجتبي. نوري مراد آبادی، يونس (١٣٩١). بررسي رابطه ميان نگرش سياسي، اعتماد به رسانه ملي، مخاطبان فعال و گرايش دانشجويان دانشگاههای تهران به شبکههای اجتماعي مجازي.
[8] مطالعات میانرشتهای در رسانه و فرهنگ ٢(٢).
[9] بشير، حسن. افراسيابي، محمدصادق (١٣٩٠). كاركرد رسانههای اجتماعي در ايران. دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها. نشريه وسايل ارتباطجمعی. سال بيست و يكم. شماره ٣ و ٤.
[10] بصيريان جهرمي، حسين (٨٨٣١). بررسي مقایسهای ميزان اعتماد به اخبار سيماي جمهوري اسلامي ايران و اخبار وبسایتهای خبري و عوامل مؤثر بر آن: از ديدگاه دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشگاههای وابسته به وزارت علوم شهر تهران در سال ١٣٨٧. پایاننامه كارشناسي ارشد. دانشكده صداوسیمای جمهوري اسلامي ايران.
[11] پارسانژاد سميه (١٣٨٩)، بررسي تطبيقي جايگاه اخبار تلويزيوني و اخبار منتشر شده در ارتباطات میانفردی در افكار عمومي، ماهنامه علمي - تخصصي انجمن روابطعمومی ايران. شماره ٧١.
[12] تامپسون، جان بروكشاير (١٣٧٩). رسانهها و نوگرايي: نظریههای اجتماعي درباره رسانهها. ترجمه علي ايثاري كسمايي. تهران: انتشارات مؤسسه ايران.
[13] جابریپور نينا (١٣٩٢)،. بررسي تطبيقي شبکة يوتيوب با شبکههای اجتماعي داخلي (آپارات، فارس تیوی مهر و تهران تيوب). پایاننامه كارشناسي ارشد. دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مركزي، تهران.
[14] جمالي مهموئي، حميدرضا؛ صرافزاده، مريم؛ اسدي، سعيد (١٣٨٧). پيمايش الكترونيك. علوم اجتماعي. شماره ٢١.
[15] جوادي، عليرضا؛ عرفانيان، مرتضي؛ عابديني، محمدرضا؛ عسگري، مجيد؛ عباسي، علي؛ بيجاري، بيتا (١٣٩٢). الگوي استفاده از شبکههای اجتماعي مجازي در دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي بيرجند. فصلنامه ماب و تزكيه ٢٢(٢).
[16] جوادي يگانه، محمدرضا؛ كوثري، مسعود؛ خيرخواه، طاهره (١٣٩١). تلفن همراه و كاركردهاي آن براي كاربران ايراني با تأکید بر تفاوتهای جنسيتي. فصلنامه مطالعات و تحقيقات اجتماعي ١(٢).
[17] حافظنیا محمدرضا (١٣٨٨). مقدمهای بر روش تحقيق در علومانسانی. تهران: سمت.
[18] حقيقي محمدرضا (١٣٩٢). نقش شبکههای مجازي در توسعه رسانههای اجتماعي. ماهنامه علمي تخصصي انجمن روابطعمومی ايران. شماره ٨٦:٤-١٠.
[19] خانيكي، هادي؛ بابايي، محمود (١٣٩٠). فضاي سايبر و شبکههای اجتماعي: مفهوم كاركردها.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
ارتباطات، اخبار، شبکههای اجتماعی، اطلاعات.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 52-59
-
دانلود فایل
( 664.15 KB )