-
آرشیو :
بهار 1402
-
کد پذیرش :
19985
-
موضوع :
مدیریت بازرگانی
-
نویسنده/گان :
| محمدفریدونی کمهری، حمیده رنجبر
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از انجام این تحقیق «تاثیر منابع رسانه های اجتماعی با نقش میانجی قابلیت بازاریابی بر عملکرد صادرات درشرکت های نمونه صادرکننده سال» است، لذا روش تحقیق این پژوهش کاربردی، توصیفی و پیمایشی می باشد، جامعه آماری مورد نظر تعداد 56 شرکت نمونه صادر کننده سال 1399 بوده است، با توجه به تعدادپرسنل به صورت میانگین هر شرکت 10پرسشنامه پخش شده است، از تعداد 560 پرسشنامه پخش شده در شرکت های نمونه سال 1399، تعداد 275 پرسشنامه معتبر و قابل سنجش جمع آوری شد، جهت سنجش متغیرهای در پژوهش حاضر از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است، که در طیف پنج گزینه ای لیکرت سنجیده شد و در مجموع دارای 31 سوال است، روایی صوری این پرسشنامه در از طریق متخصصین و خبرگان نظیر استاد محترم راهنما مورد ارزیابی قرار گرفته است، میزان پایایی آن نیز توسط آزمون آلفای کرونباخ سنجش شده است، جهت بررسی نرمال بودن توزیع، از آزمون کلوگروف اسمیرونوف و به منظور برازش مدل مورد استفاده تحقیق نیز ازآزمون معادلات ساختاری و نرم افزار پی ال اس استفاده گردیده است، یافته های تحقیق نشان داد که منابع رسانه های اجتماعی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی قابلیت بازاریابی، آگاهی از برند، اعتماد و تعهد در شرکت های نمونه صادرکننده درسال 1399 با میزان ضریب معناداری000/0 تاثیر گذار است، منابع رسانه های اجتماعی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی آگاهی از برند در شرکت های نمونه سال 1399با میزان ضریب معناداری1759/0 تاثیرگذار نمی باشد، منابع رسانه های اجتماعی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی اعتماد درشرکت های نمونه سال 1399 با میزان ضریب معناداری0379/0 تاثیر گذار است، منابع رسانه های اجتماعی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی تعهد در شرکت های نمونه سال 1399ضریب معناداری000/0 تاثیر گذار است، منابع رسانه های اجتماعی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی قابلیت بازاریابی در شرکت های نمونه سال 1399 ضریب معناداری000/0 تاثیر گذار است.
-
لیست منابع :
[1] مشبکی، ا . ، خادمی، ع، 1391. نقش برنامه های توسعه صادرات بر ارتقای عملکرد صادرات بنگاه ها، بهبود مدیریت، شماره3، 98-135.
[2] توسلی، م. ، آزاد، ن. ، 1400. تاثیر بازارایابی بین المللی بر بهبود عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده، فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره49، ص127-146.
[3] Deepik M. G (2021) “Export performance and factors affecting competitiveness of plantation commodities in India,National Research Programme on Plantation Development “,Discyssion ,No، 45.
[4] Arthur Robb C. Rae Stephens A. (2021) “The Effects of Market Orientation and Proactive Orientation on the Export Performance of South African SMEs”, Journal of Global Marketing,Vol:34,PP:392-410.
[5] Tsvakirai C. Mosikari J. (2021) “The Influence of Product Quality on Export Performance، Eco-Efficient Value in South African Peach and Nectarine Fresh Exports”, Journal of International Food & Agribusiness Marketing, DOI، 10. 1080/08974438. 2021. 1900017.
[6] اسکندری، م. ، 1397. بررسی اثر استراتژی بین الملل بر عملکرد شرکت های تولید کننده ی محصولات بیوتکنولوژی (مطالعه موردی، استان خراسان رضوی) ؛کنفرانس بین المللی تازه های مدیریت حسابداری و اقتصاد، تهران.
[7] یاوری گهر، ف؛ کراقلی، م. ، 1398. تاثیر محرک های ارتباط با برند بر وفاداری به برند در رسانه های اجتماعی، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، شماره46، ص47-77.
[8] Briciu V. Briciu A. (2021) “Social Media and Organizational Communication”, Organizational Management and Communications,PP، 2609-2611.
[9] Voorveld H. Noort G. Muntinga D. Bronner F. (2018) “Engagement with Social Media and Social Media Advertising، The Differentiating Role of Platform Type”, Journal of Advertising, Vol، 47، 1, PP، 38-54.
[10] Reimann C. Carvalho F. Duarte M. (2021) “The Influence of Dynamic and Adaptive Marketing Capabilities on the Performance of Portuguese SMEs in the B2B International Market”, Sustainability,Vol، 13,PP، 1-23
[11] رشیدی احمدآبادی، م. ، 1399. ابعاد فقهی بازاریابی شبکه ای، مجله پژوهش و مطالعات علوم اسلامی، سال دوم، شماره 10، ص 36-54
[12] Abdulai Mahmoud M. Adams M. Abubakari A. Commey N. O. Amerley Kastner A (2020) “Social media resources and export performance، the role of trust and commitment”, International Marketing Review Vol. 37 ,PP، 273-297.
[13] صنوبر، ن. ، حسینی، س. ، بهزادنیا، پ. ، 1398. تاثیر برنامه های تشویقی صادرات بر عملکرد صادراتی، نقش جذابیت های بازارهای خارجی و قابلیت های صادراتی، مدیریت کسب و کارهای بین المللی، شماره3، ص63-85.
[14] صادقی، ع. ، 1394. تحریم های بین الملل و نمایان شدن نقاط ضعف اقتصاد ایران، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان.
[15] پوراشرف، ی. ، 1393. تبیین مشکلات و موانع فرا روی توسعه صادرات استان ایلام، مدیریت بازرگانی، شماره1، ص1-20.
[16] Arthur Robb C. Rae Stephens A. (2021) “The Effects of Market Orientation and Proactive Orientation on the Export Performance of South African SMEs”, Journal of Global Marketing,Vol:34,PP:392-410.
[17] Santra K. Lumban Batu K. s Sampe,F. (2021) “Export entrepreneurship and green product uniqueness orientation on export performance of Indonesian small and medium enterprises”, Management Science Letters,Vol، 11,PP، 587-594.
[18] Abdulai Mahmoud M. Adams M. Abubakari A. Commey N. O. Amerley Kastner,A. N. (2020) ” Social media resources and export performance، the role of trust and commitment”, International Marketing Review Vol. 37 ,PP، 273-297.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
رسانه اجتماعی، قابلیت بازاریابی، آگاهی از برند، اعتماد، تعهد، عملکرد صادرات
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 38-51
-
دانلود فایل
( 1.78 MB )