-
آرشیو :
بهار 1402
-
کد پذیرش :
19967
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| معصومه السادات ابطحی، پروانه فتحعلی بیگی، سمیه سلمانی کله
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
امروزه، صاحبنظران درعرصههاي مختلف بر این باورند هر ملتی بخواهد پیروز میدان رقابت جهانی باشد نیازمند اصلاحات همه جانبه در فرهنگ است. از آنجا که سازمانهاي آموزشی از جمله مدارس در ارتباطی هم بسته با سایر نهادهاي اجتماعی و فرهنگی، وسیله انتقال میراث فرهنگی و عامل تکامل فرهنگ در قلب هرگونه اصلاحات و آسیبشناسی فرهنگی است بنابراین، مدیران و کارکنان سازمانهاي آموزشی از جمله مدارس باید با نگاه آسیبشناسانه و بازخوردهاي مستمر فرهنگ را تحلیل و سازمان مطلوب خود را تعریف کنند. تحقیق حاضر با توجه به اهداف آن از نوع پژوهش های کاربردی است، از نظر روش یک پژوهش میدانی است و از نظر راهبرد، پیمایشی است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر عبارت است از کلیه ی دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی منطقه 12 شهر تهران. به منظور تعیین تعداد نمونه از مدل تصمیم گیری کرجسی و مورگان و کوهن که رهنمون های قابل تعمیم را پیشنهاد نموده اند استفاده شد و با استفاده از فرمول، خروجی نمونه آماری به 93 نفر رسید و در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شده است. پرسشنامه ی رشد اجتماعی ابعاد همکاری، خوش خلقی و سازگاری، احترام به دیگران، مسئولیت پذیری، امیدواری، خوش بینی و صبر و بردباری را در دانش آموزان، و پرسشنامه ی فرهنگ مدرسه مولفه های فرهنگی در نظام ملی آموزش و پرورش، سازمان مدرسه، برنامه درسی، ارتباط حرفه ای و رشد حرفه ای را مورد سنجش قرار داد.
-
لیست منابع :
[1] ایمانی. (1391). تبیین رابطه مهارتهای مدیریتی مدیران با جو سازمانی مدارس و رضایت شغلی معلمان از دیدگاه معلمان. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)، 5(17)، 45-73.
[2] بازگلی، حمیدرضا؛ صفری،محمود؛ ایمانی، محمد نقی؛ (1400). شناسایی و رتبه بندی عوامل اثرگذار و اثرپذیر بر توسعه سرمایه فرهنگی در نظام آموزش و پرورش. مدیریت فرهنگی،15(51) ، 1-19.
[3] پوراسدی،محمد؛ نوروزی، بهرام. (1391). تاثیر مولفه های آموزشی در تحقق پلیس جامعه محور. تحقیقات مدیریت آموزشی، 14(4)، 127-144.
[4] تسلیمی،مهناز؛ فراستخواه،مقصود. (1400). واکاوی مولفههای فرهنگ سازمانی مدارس دولتی. مطالعات رفتاری در مدیریت، 12(26)، 21-32.
[5] جدیدی، محسن؛ فردی، دنیز. (1400). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر رشد اجتماعی و عملکرد خانواده در دانشآموزان ناتوانی هوشی. فصلنامه کودکان استثنایی،21(1)، 14-17
[6] جهادی، نویده؛ امانی، جواد؛ آباد، هاشمی نصرت آباد، تورج؛ واحدی، شهرام؛ (1395). فرهنگ مدرسه و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه ای نیازهای روانشناختی اساسی. فصلنامه پژوهش های کاربردی در روانشناسی تربیتی.
[7] رهنما،اکبر؛ علیین، حمید . (1384). مقایسه رشد اجتماعی دانشآموزان شاهد و غیرشاهد شهر تهران. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 3(2)، 33-44.
[8] عامری فر، فرشاد؛ جهانی، جعفر؛ (1391). رابطه بين فرهنگ سازماني با اثربخشي مدرسه از ديدگاه مديران و دبيران مدارس متوسطه شهر شيراز.فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی 3(15). ص 170-155
[9] گودرزی، اکرم؛ بهرنگی، محمدرضا؛ ربانی، زینب؛ (1397). معرفی مدل مفهومی آسیب شناسی فرهنگ مدرسه.اولین کنفرانس ملی آینده مدارس در اردبیل.
[10] مهر محمدی، محمود. (1373). بررسی ابعاد نظری و عملی تعلیم و تربیت سؤال محور. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، 2.
[11] محمودی، فاطمه؛ شهامت،نادر؛ احمدی، عباداله؛ صالحی، مسلم. (1400). عوامل، مولفه ها و شاخص های فرهنگ سازمانی مدارس اثربخش دوره متوسطه. فصلنامه مطالعات مدیریت و توسعه پایدار، 1(2) ، 65-94.
[12] Günal, Y., & Demirtasli, R. N. (2016). A Pathway to Educational Accountability: The Relationship between Effective School Characteristics and Student Achievement. Universal Journal of Educational Research, 4(9), 2049-2054.
[13] Laila, A. (2015). The effective school: The role of the leaders in school effectiveness. Educational Research and Reviews, 10(6), 695-721.
[14] Maier, A., Daniel, J., Oakes, J., & Lam, L. (2018). Community Schools: A Promising Foundation for Progress. American Educator, 42(2), 17-22.
[15] Rosen, Y., & Beck-Hill, D. (2012). Intertwining digital content and a one-to-one laptop environment in teaching and learning: Lessons from the time to know program. Journal of Research on Technology in Education, 44(3), 225-241
-
کلمات کلیدی به فارسی :
فرهنگ، رشد اجتماعی، آموزش و پرورش.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Today, experts in various fields believe that any nation that wants to be victorious in the global competition needs comprehensive reforms in culture. Since educational organizations, including schools, in a close relationship with other social and cultural institutions, are the means of transferring cultural heritage and the agent of culture evolution at the heart of any reforms and cultural pathologies, therefore, the managers and employees of educational organizations, including schools, should look at them pathologically and Analyze the continuous feedbacks of the culture and define their desired organization. According to its objectives, the current research is applied research, in terms of method, it is a field research, and in terms of strategy, it is a survey. The statistical population of the present study consists of all the sixth grade students of district 12 of Tehran. In order to determine the number of samples, the decision-making model of Karjesi, Morgan and Cohen, who have proposed generalizable guidelines, was used, and by using the formula, the output of the statistical sample reached 93 people, and in this research, the purposeful sampling method was used. . The social growth questionnaire measures the dimensions of cooperation, cheerfulness and adaptability, respect for others, responsibility, hope, optimism and patience in students, and the school culture questionnaire of cultural components in the national education system, school organization , assessed curriculum, professional communication and professional growth.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
culture, social development, education
- صفحات : 16-23
-
دانلود فایل
( 470.17 KB )