-
آرشیو :
بهار 1401
-
کد پذیرش :
19924
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
| مهتاب مارابی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
آگاهی و شناخت مشاوران مدارس نسبت به نقشها و وظایف خود امری ضروری و راهگشا بوده و ضمن کاربست حرفهای و تخصصی این حرفه در مدارس، انتظارات از مشاوره مدرسه را روشنتر میکند. از طرفی این حرفه در طی دورههای مختلف شکلگیری و رشد خود تنگناهای گوناگونی را تجربه کرده که هنوز هم با وجود پیشرفتهایی آن را تحت تاثیر قرار میدهند. پژوهش حاضر با هدف شناخت ادراک مشاوران مدارس از نقشها و وظایف خود و شناسایی چالشهای پیشروی فعالیتهای مشاوره در مدارس انجام شد. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع گرانددتئوری (دادهبنیاد) است. نمونه پژوهش (8) نفر از مشاوران مدارس شهرستان سنندج بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و از طریق مصاحبه فردی نیمهساختار یافته، دادهها جمعآوری شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش فرآیندی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی (مطابق رویکرد استراوس و کوربین) استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مشاوران مدارس نسبت به وظایف خود شناخت نسبتاً خوبی دارند اما در بحث نقشها بعضی از مشاوران به نوعی سردرگم (عدم تفکیک بین نقش و وظیفه) بوده و با این مفهوم و مصادیق آن در حرفه خود آشنایی کافی نداشتند. در حوزه چالشهای مشاوره مدرسه نیز نواقص و کمبودهای مختلفی در بخشهای گوناگون ـ از قاعده تا رأس ـ شناسایی شد که لزوم توجه و رفع آنها تا حد امکان جهت رشد این حرفه ضروری است.
-
لیست منابع :
[1] احمدي، احمد، "سکولاریسم و فرهنگ"، نامه فرهنگ، سال ششم، ش¬اول¬، 1375.
[2] بابایی، پرویز، فرهنگ اصطلاحات فلسفه: انگلیسی ـ فارسی، تهران، نگاه، 1374.
[3] بستان، حسين، "توسعه و عرفی¬شدن در ایران"¬، اسلام و علوم اجتماعي، سال¬اوّل، شماره¬2، 1388.
[4] بل، دانیل، "دین و فرهنگ در جامعه پسا صنعتی"، ارغنون، ش18، 1380.
[5] بیات، عبدالرسول و دیگران، فرهنگ واژه¬ها، قم، مؤسسه اندیشه و فرهنگ دینی، 1381.
[6] ترنس استیس، والتر، دین و نگرش نوين، ترجمه احمد رضا جلیلی، ویراسته مصطفی ملکیان، تهران، حکمت، 1377.
[7] تریگ، راجر، دیدگاه¬هایی درباره سرشت آدمی، ترجمه جمعی از مترجمان، ویراسته بهاالدین خرمشاهی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1382.
[8] جمع پژوهشگران، فرهنگ فلسفه و علوم اجتماعی.]بی¬جا[، پژوهشگاه علوم انسانی، بی تا.
[9] حلبی، علی اصغر، انسان در اسلام و مکاتب غربی، تهران، اساطیر، 1374.
[10] زمرّدي، محمدرضا. دنيوي شدن در بوته نقد، رشت، نشر حقشناس، 1383.
[11] سروش، عبدالکريم، سنّت و سکولاريسم، تهران، مؤسسه فرهنگی صراط،1380.
[12] شجاعی زند، علیرضا، عرفی¬شدن در تجربه مسیحی و اسلامی، تهران، مرکز بازشناسی اسلام و ایران، 1381.
[13] کارل فردريش فون وايتگر، "سکولاريزاسيون چيست؟"، نامه فرهنگ، سال ششم، ش¬دوّم، 1375.
[14] کافي، مجيد (1388)، "طرح سنجش تاثير کثرت¬گرائي بر سکولار¬شدن افراد با تحصيلات عاليه"، اسلام و علوم اجتماعي، سال¬1، ش¬2، 71
[15] کامران، حسن. صراط مستقیم و نقد پلوراليزم دینی، استاد راهنما اکبر میرسپاه. پايان¬نامه کارشناسی ارشد. رشته الهیات و معارف اسلامی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)¬، 1380.
[16] گاردنر، جان ویلیام، جنگ علیه خانواده، ترجمه معصومه محمدی، قم، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، 1386.
[17] گلدمن، لوسین، فلسفه روشنگری، ترجمه شیوا کاویانی، تهران، فکر روز، 1375.
[18] لاریجانی، محمّدجواد،"تفکّر سکولار، تفکّر این جهانی است"، نامه فرهنگ، سال ششم، ش¬اوّل¬، 1375.
[19] لاسکي، هارولد¬جي، ¬سير آزادي در اروپا، ترجمه رحمت الله مقدم مراغهاي، تهران، شرکت سهامي کتاب¬هاي جيبي با همکاری مؤسسه انتشارات فرانکلین، 1353.
[20] ماهروزاده، طیّبه، "سکولاریسم و فرهنگ"، نامه¬فرهنگ21، سال ششم، ش¬اول¬: 17، 1375.
[21] محمدی، مجید، سر بر آستان قدسي دل در گرو عرفي: در آمدی بر جامعه¬شناسی در ایران، تهران، قطره، -1377.
[22] منوچهر دين¬پرست، "بي¬معنایي و معنويّت در دين پسا¬مدرن"، بازتاب انديشه، ش31 ، 1381.
[23] مشکي، مهدي، در¬آمدی بر مبانی و فرایند شکل¬گیری مدرنیته، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1388.
[24] نصر، سیّد حسين، جوان مسلمان و دنياي متجدّد، مترجم مرتضي اسعدي، تهران، طرح نو، 1373.
[25] ویلسون، برایان، «جدا انگاری دین و دنیا»، میرچا الیاده، فرهنگ و دین، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، تهران، طرح نو، 1374.
[26] ويلم، ژان پل، جامعه¬شناسي اديان، ترجمه عبدالرحيم گواهي، نقد و بررسی محمّد تقي جعفري، تهران، تبيان،1377.
[27] همّتي، همايون، سکولاريسم در بوته نقد، تهران، معنا¬گرا، 1385.
[28] همیلتون، ملکم، جامعه¬شناسی دین، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، تبیان، 1377.
[29] هور¬درن، ویلیام، الهیّات پروتستان، ترجمه طاطه¬وس میکائیلیان، تهران، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1368.
[1] Hornby, A. S ؛¬ A. P, Cowie ؛¬A. C, Gimson.,Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. New York: Oxford University Press, 1974.
[2] Doniach, N.S, The Oxford English ـArabic Dictionary of Current Usage. New York: Oxford University Perss, ¬1992.
[3] Merriam, W, Webster's Encyclopedic Unabridged Dictionary of the English Language. Bexley: Gramercy, 1996.
[4] Gould, J., & Kolb, W. L A dictionary of the social sciences (No. BOOK). The Free Press, 1964.
[5] Durham, N. C. (1950). Through Values to Social Interpretation. NC: Duke University.
[6] Akhavi, S., Esposito, J. L., Haddad, Y. Y., Piscatori, J. P., Sachedina, A., Siddique, S., ... & der Mehden, V. (Eds.). (2004). The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World. Oxford University Press.
[7] McDonald, W. J., Magner, J. A., & McGuire, M. R. (1967). The Catholic Encyclopedia. V.13 Washington, DC..
-
کلمات کلیدی به فارسی :
ادراک مشاوران، مدارس، وظایف، چالش، فعالیت، مشاوره.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 136- 109
-
دانلود فایل
( 700.38 KB )