-
آرشیو :
نسخه بهار 1398 - جلد اول
-
نوع مقاله :
-
شناسه دیجیتال (DOI) :
-
کد پذیرش :
-
موضوع :
- نویسنده/گان : سعید رستمی
-
چکیده :
در این پژوهش به روش تحلیلی- توصیفی و با استفاده از داده های کتابخانه ای به بررسی نظرات و آراء مربیان مسلمان از جمله ابوعلی سینا، ابن خلدون، فارابی و شهید ثانی و همچنین مربیان غیر مسلمان از جمله ارسطو، توماس اکویناس، ژان ژاک روسو و امیل دورکیم در حوزه زندگی نامه، اندیشه ها، هستی شناسی، انسان شناسی، اخلاقیات، تعلیم تربیت، روشهای تربیتی و برنامه درسی و رابطه شاگر و معلم پرداخته شد. هر یک از مکاتب تربیتی بر نگرشی خاص از هستی و انسان مبتنی هستند و وجوه امتیاز هر یک از این مکاتب را باید در تفاوت نگرش آنها به هستی، انسان و تعلیم و تربیت انسان جستجو کرد. با رجوع به اندیشههایی که با عنوان مکتب تربیتی در روزگاری شهرت داشتهاند، اهمیت و جایگاه دیدگاه های هستی شناختی و انسانشناختی و رویکردهای تربیتی آنها نمایان میشود.
واژگان کليدي: تعلیم و تربیت، مربیان مسلمان، مربیان غیر مسلمان، انسان شناسی، معلم، شاگرد.
-
کلید واژه :
-
Title :
-
Abstract :
-
key words :
-
مراجع :
- صفحات : 72-89
-
دانلود اصل مقاله