-
آرشیو :
تابستان 1404
-
کد پذیرش :
28313
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| مریم غیاثی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
مفهوم عزت نفس و موفقیت همواره از موضوعات کلیدی در روانشناسی و توسعه فردی بوده است. این دو عامل، نقش اساسی در زندگی فردی و اجتماعی ایفا میکنند. عزت نفس بهعنوان ارزیابی درونی فرد از خود، پایهای برای شکلگیری شخصیت و تصمیمگیریهاست. افراد با عزت نفس بالا معمولاً بهتر با چالشها مقابله میکنند، بر ترسها غلبه میکنند و به سمت اهداف خود حرکت میکنند. موفقیت نیز فرآیندی مستمر است که تنها به ابعاد مادی محدود نمیشود، بلکه پیشرفت در سطوح فردی، اجتماعی و معنوی را شامل میشود. عوامل درونی و بیرونی متعددی بر تقویت عزت نفس و موفقیت تأثیرگذارند. خودآگاهی، مهارتهای ارتباطی، تفکر مثبت و تعیین اهداف واقعبینانه از جمله عوامل درونی هستند. از سوی دیگر، تسلط بر خود، کنترل احساسات و باورهای سازنده، ویژگیهای مشترک افراد موفق محسوب میشوند. با این وجود، موانعی مانند باورهای منفی، ترس از شکست، مقایسه اجتماعی و حضور افراد سمی میتوانند این مسیر را مختل کنند. برای غلبه بر این موانع، راهکارهایی مانند استفاده از گفتار مثبت، تأییدات روزانه، هدفگذاری هوشمندانه و تمرکز بر فرصتها پیشنهاد میشود. همچنین، پذیرش اشتباهات، درس گرفتن از تجربیات گذشته و تکرار رفتارهای مثبت به رشد فرد کمک میکند. رابطه عزت نفس و موفقیت دوسویه است: عزت نفس بالا دستیابی به موفقیت را تسهیل میکند و موفقیت نیز بهنوبه خود عزت نفس را تقویت میکند. این چرخه مثبت در بلندمدت منجر به تحولات عمیق در زندگی شده و فرد را به بهترین نسخه خود نزدیک میکند.
-
لیست منابع :
1) براندن، ناتانیل(۱۹۹۵). روانشناسی عزت نفس، ترجمه قراچه داغی، مهدی(۱۳۸۲) چاپ سوم.
2) توسلی، امیرداریوش و فارغ، ناصر،1401،نقش باورهای مذهبی بیرونی و درونی بر افزایش عزت نفس و علاقه اجتماعی در نوجوانان، هفتمین کنفرانس ملی نوآوری و تحقیق در مدیریت، روانشناسی و آموزش و پرورش، تهران.
3) سواری، کریم؛ (1396)، رابطه مقایسه اجتماعی و عزت نفس بر تصور بدن دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اهواز، روانشانسی اجتماعی، مقاله 7، دوره 5، شماره 45، دی 1396، صفحه 71-81.
4) کاظمی, نواب، موسوی, سیدولی اله و رضائی, سجاد . (1402). مقایسۀ اثربخشی آموزش مهارتهای خودتعیینگری و آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر معنای تحصیلی دانشجویان دارای رفتارهای خودشکن. راهبردهای شناختی در یادگیری, 11(21), 177-195.
doi: 10.22084/j.psychogy.2023.27667.2565
5) مهدیانی، مریم،1402،بررسی رابطه و نقش بین ارتباط بین فردی با عزت نفس، ششمین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، همدان.
6) Beck, A. T. (2011). Cognitive therapy and the emotional disorders. Penguin.
7) Brockner, J. (1979). The effects of self-esteem, success–failure, and self-consciousness on task performance. Journal of Personality and Social Psychology, 37(10), 1732–1741.
8) Haslam, S. A., Salvatore, J., Kessler, T., & Reicher, S. D. (2008). The Social Psychology of Success. Scientific American Mind, 19(2), 24–31. doi:10.1038/scientificamericanmind0408-24 .
9) Maslow, A. H. (1954). Motivation and personality. Harper & Row.
10) Orth, U., & Robins, R. W. (2014). The Development of Self-Esteem. Current Directions in Psychological Science, 23(5), 381–387. doi:10.1177/0963721414547414.
11) Schultz, D. P. (2010). Theories of personality (10th ed.). Cengage Learning.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
عزت نفس، موفقیت، موانع ذهنی، رشد فردی، تسلط بر خود.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 19-30
-
دانلود فایل
( 703.80 KB )