-
آرشیو :
بهار 1404
-
کد پذیرش :
20055
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| نادیان گورانی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از تحقیق حاضر تحلیل نقش تابآوری و توانمندی روانشناختی در افزایش رضایتشغلی معلمان زن دوره دوم ابتدایی شهر صحنه بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن دوره ابتدایی شهر صحنه در سالتحصیلی 1403-1402 با تعداد 176نفر و حجم نمونه با استفاده از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان تعداد 126نفر برآورد شد و نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای رضایتشغلی مینه سوتا (MSQ)، تابآوری کانر و دیویدسون (2003) و توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا(2008) استفاده شد. نتایج بدست آمده از سنجش فرضیههای تحقیق که با استفاده از آزمونهای رگرسیون خطی چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون، توسط نرمافزار SPSS نسخه 28 نشان داد که رضایت شغلی بر اساس تابآوری و توانمندسازی روانشناختی قابل پیشبینی است به قسمی که تاب آوری با بتای 318/0 و خودکارآمدی با بتای 242/0 رضایت شغلی را در معلمان زن دوره دوم ابتدایی شهر صحنه پیشبینی میکنند(05/0>P). همچنین بین تابآوری و توانمندی روانشناختی در افزایش رضایتشغلی معلمان زن مورد مطالعه رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (05/0>P).
-
لیست منابع :
[1] امیریان، صبا. (1400). رابطه ویژگیهایشخصیتی، تابآوری و انگیزه پیشرفت با پیشرفتتحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه تحت پوشش کمیته امداد. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان.
[2] باباخانیان، مژده. (1400). پیشبینی رضایت شغلی بر اساس صفات شخصیتی، تابآوری و خودکارآمدی دبیران زن دوره دوم متوسطه شهر همدان. دانشگاه پیام نور واحد کبودرآهنگ. پایان نامه كارشناسی ارشد روانشناسی، گرایش: تربیتی.
[3] رابینز، استیفن پی. (1378). رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسیان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی
[4] حاتمیان، پیمان؛ حاتمیان، پرستو. (1398). پیشبینی رضایت شغلی کارکنان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و تاب آوری. رویش روان شناسی، سال 8، شماره2، شماره پیاپی 35، اردیبهشت ماه 1398. 8-3.
[5] فروتن، فائزه؛ نقوی کنجین، زهرا؛ اعتمادی نژاد، سیاوش؛ جعفرپور، حسنعلی؛ یزدانی چراتی، جمشید. (1402). بررسی ارتباط بین تاب آوری سازمانی و رضایت شغلی در یکی از بیمارستانهای استان مازندران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. پیاپی 220.
[6] سلطانی، امین. (1401). نقش توانمندسازی روانشناختی بر تابآوری شغلی و رضایت شغلی کارکنان شرکتهای دانش بنیان، سومین کنفرانس بینالمللی چالشها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع، مدیریت و حسابداری، چابهار، https://civilica. com/doc/1564780
[7] بانوج، احمد؛ موسوی، شکوفه. (1402). مدل یابی رابطه تاب آوری و شادکامی با رضایت شغلی در معلمان ابتدایی شهر مریوان با نقش واسطه ای فرسودگی شغلی، دومین کنفرانس بین المللی و پنجمین کنفرانس ملی مدیریت، روان شناسی و علوم رفتاری، تهران، https://civilica. com/doc/1770694
[8] ﺑﺮوﻣﻨﺪ، محمدحسین. (1400) ﺑﺮرﺳﻲ تأثیر تاب آوری بر ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان پایه ﺳﻮم راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﺷﻬﺮستان دزفول، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.
[9] Baki B. (2020). The Study of Teachers’ Self-Efficacy, Job Satisfaction, Life Satisfaction and Burnout. Elementary Education Online;10(1):91-108.
[10] Conner, K. M. & Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resiliencescal: The conner- Davidson Resilience scale (CD-RISC). Depression and Anxiety 18. 76-82.
[11] Spector, P. E. (1997). Job satisfaction: application, assessment, causes and consequences. Thousand Oaks, Calif: Sage Publications.
[12] Frayman, M. (2020). An examination of Adams' theory of inequity. Administrative Science Quarterly; 16(3): 271-288.
[13] Siu, OL. Hui, CH. Phillips, DR. Lin, L. Wong TW, Shi K. (2019). A study of resiliency among Chinese health care workers capacity to copy with workplace stress. J Res Pers;5(43):770-6.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
ضایت شغلی، تابآوری، توانمندسازی روانشناختی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of the current research was to analyze the role of resilience and psychological ability in increasing the job satisfaction of female teachers of the second year of elementary school in Sahne city. Descriptive research method of correlational type and statistical population including all female teachers of elementary school in Sahne city in the academic year of 2023-24 with a number of 176 people and the sample size was estimated to be 126 people using the sampling table of Karjesi and Morgan and the samples were selected by random sampling method. Minnesota Job Satisfaction Questionnaires (MSQ), Connor and Davidson (2003) resilience, and Spritzer and Mishra (2008) psychological empowerment were used to collect information. The results obtained by measuring the research hypotheses using multiple linear regression tests and Pearson's correlation coefficient, by SPSS software version 28, showed that job satisfaction can be predicted based on resilience and psychological empowerment, so that resilience has a beta of 0.318 and Self-efficacy with a beta of 0.242 predicts job satisfaction in the female teachers of the second year of elementary school in Saneh city (P<0.05). Also, there is a positive and significant relationship between resilience and psychological ability in increasing the job satisfaction of female teachers under study (P<0.05).
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
job satisfaction, resilience, psychological empowerment
- صفحات : 86-99
-
دانلود فایل
( 912.78 KB )