-
آرشیو :
بهار 1404
-
کد پذیرش :
28303
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
| حمیدرضا رزمی، سعیدجهانتیغ، ثریا فیروزی جهانتیغ
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
مشارکت کودکان در فرآیندهای شهری به عنوان یکی از ارکان اساسی عدالت اجتماعی در فضاهای شهری مطرح است. با این حال، در بسیاری از جوامع، کودکان به طور فعال در طراحی و بهره برداری از فضاهای عمومی شهری مشارکت ندارند. این پژوهش با هدف شناسایی موانع و عوامل مؤثر بر مشارکت کودکان در فضاهای شهری و با رویکرد تحلیلی SWOT، به تحلیل وضعیت کنونی پرداخته و راهکارهایی جهت بهبود این وضعیت ارائه می دهد. هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای مشارکت کودکان در فضاهای شهری و ارائه استراتژیهایی به منظور تقویت مشارکت فعال این گروه در فضاهای عمومی است. این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و با استفاده از روش تحلیل SWOT انجام شده است. در ابتدا، از طریق بررسی اسناد و منابع مختلف، عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) و عوامل خارجی (فرصتها و تهدیدها) شناسایی شدند. سپس، با تحلیل این عوامل، وضعیت موجود مشارکت کودکان در فضاهای شهری مورد ارزیابی قرار گرفت و راهکارهای لازم برای بهبود شرایط به طور مفصل پیشنهاد گردید. نتایج حاصل از تحلیل SWOT نشان میدهند که در فضاهای شهری، فرصتهایی چون افزایش آگاهی عمومی، حمایتهای قانونی و پیشرفتهای فناوری میتوانند نقش بسزایی در تقویت مشارکت کودکان ایفا کنند. در عین حال، ضعفهایی همچون کمبود فضاهای مناسب برای فعالیتهای کودکانه، قوانین ناکافی و نگرشهای فرهنگی منفی نسبت به حقوق کودکان، از چالشهای جدی پیش روی مشارکت فعال کودکان در فضاهای شهری به شمار میآیند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که طراحی فضاهای شهری ایمن و مناسب برای کودکان، تقویت قوانین حمایتی، آموزش والدین و معلمان در خصوص اهمیت مشارکت کودکان در فرآیندهای شهری، و استفاده از فناوریهای نوین میتوانند به طور مؤثری به ارتقاء مشارکت کودکان در فضاهای شهری کمک کنند. علاوه بر این، مشارکت فعال کودکان در فرآیندهای طراحی شهری نه تنها منجر به بهبود کیفیت فضاهای عمومی میشود، بلکه به توسعه حس مسئولیت اجتماعی، ارتقاء توانمندیهای فردی و اجتماعی کودکان نیز کمک شایانی خواهد کرد.
-
لیست منابع :
[1] ایمانی، ب، یارمحمدی، ک، یارمحمدی، ک، (1396)، بررسی شهر دوستدار کودک از دیدگاه کودکان (مطالعۀ موردی: ناحیۀ 1 شهر اردبیل)، جغرافیا و مطالعات محیطی، 21-7 ،22.
[2] بهنیا، ب، خیراللهی، م، صحراگرد، م، سلطانی فر، ع، (1399)، آموزه های مشارکت کودکان در فرآیند طراحی معماری فضاهای دوستدارکودک (مطالعۀ موردی: فضاهایدرمانی شهر بجنورد)، دوفصلنامۀ اندیشۀ معماری، نشریۀ علمی، سال چهارم، شمارة هفتم، بهار و تابستان 1399، صص 58-77.
[3] پژوهان، م، (1396)، شهرداری های دوستدار کودک، زمینه سازی برای رسیدن به شهرهای دوستدار کودک، ماهنامۀ شهرداری ها، 125، 16-17.
[4] حقیقـی بروجنی، س، فیضی، م، (1390)، نقش مشارکت کودکان در طراحی منظرهای شهری، مورد مطالعاتی: پارک های محلی، نشریۀ علمی پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، 2(3)، 46-37.
[5] دریسکل، د، (1387)، ایجاد شهرهای بهتر با کودکان و جوانان (راهنمای مشارکت و پژوهش مشارکتی)، ترجمه: مهرنوش توکلی و نوید سعيدی رضوانی، تهران، انتشارات دیبا.
[6] رزمی، ح. ر، ارمغان، م، (1401). فضای کالبدی به مثابه بستر رشد خلاقیت کودکان؛ رهیافت الگوهای معماری فضاهای آموزشی بر اساس رابطه بین صفات خلاقیت و ایده های معمارانه، فصلنامه رویکردهای پژوهشی در علوم اجتماعی، دوره: 8، شماره: 30.
[7] رزمی، ح. ر، غلامی، م، (1400). پاسخگویی محیط فیزیکی جهت رشد و پرورش خلاقیت کودکان؛ راهبردهایی در طراحی معماری فضاهای آموزشی (مطالعه موردی؛ مدارس ابتدایی)، فصلنامه پژوهش های کاربردی در فنی و مهندسی، دوره: 3، شماره: 21.
[8] رﻓﻴﻌﻴﺎن، م، ﻛﺮﻳﻢ زاده، ف، ﺧﺴﺮوي، س، (1390)، ﺷﻬﺮ دوﺳﺘﺪار ﻛﻮدك از اﻳﺪه ﺗﺎ واﻗﻌﻴﺖ ﺑﺎ ﻧﮕﺎه ﺑﻪ ﮔﺎم ﻫﺎي ﻟﻨﺪن در ﺣﺮﻛﺖ ﺑﻪ ﺳﻮي ﺗﺤﻘﻖ آرزوﻫﺎي ﻟﻨﺪن دوﺳﺘﺪار ﻛﻮدك، ﻧﺸﺮﻳﻪ آﺑﺎدي، ﺷﻤﺎره 36.
[9] شهری زاده، ص، مویدفر، س، )1396(، برنامه ریزی راهبردی شهر دوستدار کودک با تأکید بر خلاقیت کودکان (نمونه موردی: شهر یزد) ، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی شهری، (28)، 171-186.
[10] ﺷﻴﻌﻪ، الف، (1386)، آﻣﺎده ﺳﺎزي ﺷﻬﺮ ﺑﺮاي ﻛﻮدﻛﺎن، ﺗﻬﺮان، ﻧﺸﺮ ﺷﻬﺮ.
[11] عزتيان، ش، (1392)، مناسب سازی فضاهای شهری برای حضور کودکان در شهر با تأکيد بر مشارکت کودکان در فرایند برنامه ریزی و طراحی، نمونه موردی : شهر سده لنجان، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تهران.
[12] عزتیان، ش، (1396)، عوامل و موانع مشارکت کودکان در تشکیل فضای شهری. نشریه منظر، (9)39، 38-49.
[13] فرخی، ش، مفیدی شیمیرانی، م، جلیلی صدر آباد، س، (1402)، سنجش و تحلیل مشارکت کودکان و نوجوانان در شکل گیری محلات دوستدار کودک؛ مورد مطالعه : محله پونک جنوبی در کلانشهر تهران، نشریه علمی برنامه ریزی توسعه کالبدی، سال هشتم، شماره دوم، پیاپی سیام، تابستان 33-60 (1402)، 60-33.
[14] کامل نيا، ح، حقير، س، ( 1388)، الگوی طراحی فضای سبز در شهر دوستدار کودک نمونه موردی: شهر دوستدار کودک بم، مجله باغ نظر، (6) 12، 88_77.
[15] کربلائی حسینی غیاثوند، الف، سهیلی، ج، (1392)، بررسی ویژگی های شهر دوست داشتنی از نگاه کودکان (مطالعه موردی: منطقه دو شهرداری قزوین)، فصلنامه مطالعات شهری، (9)، 59-68.
[16] کیانی، الف، اسماعیل زاده کواکی، ع، (1392)، تحلیل و برنامه ریزی شهر دوستدار کودک (CFC) از دیدگاه کودکان (مطالعه موردی: قوچان)، فصلنامه باغ نظر، 20 (9)، 51-62 .
[17] Abdollahzadeh, A., Sarvarzadeh, S. K., & Mohammadi, Z. (2018). Study of Security Function in Historical Contexts with a Child-Friendly City Approach (Case Study: Bala Kaft Bala Neighborhood of Shiraz). Quarterly Journal of Urban Structure and Function Studies, 17, 25-7. (In Persian).
[18] Aminzadeh, B., & Attaran, M. (2015).Comparison of Methods for Participation of Vulnerable Children in Neighborhood Rehabilitation (Case Studies: Tehran’s Southern Neighborhoods), International Journal of Architecture and Urban Development,17-24.
[19] Bagheri, M., safavi, S.( 2014). the role of sustainable development in child friendly communities to improve children,s health and well-being (case study: zanjan city, iran), journal of civil engineering and urbanism. volume 4, p: 35-40.
[20] Baharvand, Sh. (2014). Investigating and Reviewing the Concept of Child-Friendly City from Child Participation to Design Standards, by Providing Executive and Strategic Solutions, Journal of Urban Management, No. 34, pp. 322-297.
[21] Becker, C.R. (2011). From policies to actions, at the international and • local levels. Congress Report of Child Participation. Italian Committee for UNICEF.
[22] Chan, L., Erling, E., Mizunoya, S., & Zaw, H. (2016). A City Fit for children: Mapping and Analysis of Child Friendly Cities Initiatives, the Chinese University of Hong Kong. Centre for Rights and Justice Occasional Paper Series, 35, 1–60.
[23] Dehghan Mehrjerdi, E. (2016). Child and Adolescent Friendly City with Safety Approach, Case Study: Andisheh City, MSc Thesis, Supervisor Dr. Hossein Kalantari Khalilabad, Islamic Azad University, Yazd Branch, Department of Urban Planning.
[24] Goldfeld, Sh., Woolcock, G., Katz, I., Tanton, R., Brinkman, S., O’Connor, E., Mathews, T., & Giles-Corti, B. (2015). Neighbourhood Effects Influencing Early Childhood Development: Conceptual Model and Trial Measurement Methodologies from the Kids in Communities Study.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
مشارکت کودکان، فضاهای شهری، تحلیل SWOT، عدالت اجتماعی، طراحی فضاهای شهری.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Children's participation in urban processes is considered one of the fundamental pillars of social justice in urban spaces. However, in many societies, children do not actively participate in the design and utilization of public urban spaces. This study aims to identify the barriers and influential factors affecting children's participation in urban spaces, analyzing the current situation through a SWOT analytical approach and providing strategies for improvement. The primary objective of this research is to identify the strengths, weaknesses, opportunities, and threats associated with children's participation in urban spaces and to propose strategies to enhance their active involvement in public areas.
This research adopts a descriptive-analytical methodology and is conducted using the SWOT analysis method. Initially, through the review of documents and various sources, internal factors (strengths and weaknesses) and external factors (opportunities and threats) were identified. Subsequently, by analyzing these factors, the current state of children's participation in urban spaces was evaluated, and detailed recommendations for improvement were proposed. The results of the SWOT analysis indicate that opportunities such as increased public awareness, legal support, and technological advancements can play a significant role in strengthening children's participation. At the same time, weaknesses such as the lack of appropriate spaces for children's activities, insufficient legislation, and negative cultural attitudes toward children's rights are serious challenges to their active engagement in urban spaces. The findings suggest that designing safe and child-friendly urban spaces, strengthening supportive legislation, educating parents and teachers about the importance of children's participation in urban processes, and utilizing modern technologies can effectively enhance children's engagement in urban environments. Furthermore, children's active participation in urban design processes not only improves the quality of public spaces but also significantly contributes to the development of social responsibility, and the enhancement of individual and social competencies among children
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Children’s Participation; Urban Public Spaces; SWOT Strategic Analysis; Social Justice; Urban Space Design
- صفحات : 48-70
-
دانلود فایل
( 1.06 MB )