-
آرشیو :
بهار 1404
-
کد پذیرش :
1911
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
| ریحانه نوروزی، مژگان مردانی راد
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش، اثربخشی آموزش سبک های فرزندپروری بر میزان خود مشاهده گری مادران می باشد. روش تحقیق در این پژوهش: روش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است . جامعه آماری : شامل 60 نفر از مادران مراجعه کننده به فرهنگسرای قرآن منطقه 10 تهران می باشند. نمونه: 30 نفر از بین مادران مراجعه کننده بود که از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات: پرسشنامه های سبک فرزندپروری بامریند، خودارزشیابی مرکزی جاج و همکاران، که برای تجزیه و تحلیل از آزمون شاپیرو ویلک (جهت بررسی نرمال بودن داده ها) و از آزمون کوواریانس استفاده گردیده است. نتایج نشان می دهد که آموزش سبک های فرزندپروری برمیزان خودمشاهده گری مادران تأثیر معناداری دارد.
-
لیست منابع :
1) اتکینسون، ریتال .ال و همکاران؛ زمینه روانشناسی، رفیعی و همکاران، تهران، ارجمند،1384، چاپ پنجم، جلد دوم، ص51 و 52. .
2) اسفندیاری، غ . (1374). بررسی شیوههای فرزندپروری مادران کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری و مادران کودکان بهنجار و تأثیر آموزش مادران بر اختلالات رفتاری کودکان، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، انستیتو روانپزشکی تهران.
3) آهنگرانزابی، احد، پرویز شریفی و رباب فرج زاده (1390). رابطه ی سبکهای فرزندپروری والدین با پرخاشگری نوجوانان شهرستان شبستر، مجله ی پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، سال اول، شماره 1، پائیز و زمستان 90 : 1-8 .
4) پرچم، اعظم؛ فاتحی زاده، مریم و اله یاری، حمیده. (1391). مقایسه سبکهای فرزندپروری بامریند با سبک فرزندپروری مسئولانه در اسلام. مجله پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال 20، شماره 14، صص 138-115.
5) توزنده جانی، حسن و همکاران. (1390). اثربخشی شیوه های فرزندپروری بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور و آزاد نیشابور. افق دانش؛ فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد، دوره 17؛ شماره 2؛ تابستان 1390.
6) حسینی نسب، داوود. احمدیان، فاطمه . روان بخش، محمدحسین.(1384).بررسی رابطه ی شیوههای فرزندپروری با خودکارآمدی و سلامت روان. مطالعات تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، 9(1)، 36-21.
7) خانجانی، زینب و محمودزاده، رقیه. (1392). مقایسه شیوههای فرزندپروری و اختلالات رفتاری کودکان مادران شاغل و غیرشاغل. فصلنامه علمی- پژوهشی زن و فرهنگ، سال 4، شماره 16، صص 52-37.
8) شریعتي، مریم. گروسي فرشي، میرتقی. باباپورخیرالدین، جلیل (1389). کارآیي مدل خود ارزشیابي هاي مرکزي در پیش بیني بهزیستي ذهني. فصلنامه علمي- پژوهشي پژوهش در سلامت روانشناختي، دوره سوم، شماره 4.
9) شکوهی، یکتا، م، و پرند، ا. (1387). سبک فرزندپروری والدین و رابطه ی آن ها با ویژگیهای رفتاری و پیشرفت تحصیلی فرزندان. فصلنامه مطالعات جوانان، 14 و 15، 6- 20 .
10) یوسف زاده، ایمان و همکاران (1393). بررسی خودکارآمدی و خوش بینی در دانش آموزان دختر دبیرستانی و ارتباط آن با سبک فرزندپروری مادران. مجله زن و مطالعات خانواده، 23 (7)، 127-124 .
11) هاشمي شیخ شباني، سیداسماعیل. بشلیده، کیومرث. تقي پور، منوچهر. نیسي، عبدالکاظم (1390). بررسي ویژگيهاي روانسنجي مقیاس خودارزشیابي هاي مرکزي. پژوهش هاي روانشناسي بالیني و مشاوره دانشگاه فردوسي مشهد، سال اول
-
کلمات کلیدی به فارسی :
سبک های فرزندپروری، خود مشاهده گری، مادران
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Research objective: The effectiveness of parenting styles training on the level of mothers' self-observation. Research method in this study: Experimental method with pre-test-post-test design with control group. Statistical population: Includes 60 mothers referring to the Quran Cultural Center in Tehran's 10th district. Sample: 30 mothers were selected through simple random sampling. Data collection tools: Parenting style questionnaires by Baumrind, Judge et al.'s central self-assessment, which was analyzed using the Shapiro-Wilk test (to check the normality of the data) and the covariance test. The results show that parenting styles training has a significant effect on the level of mothers' self-observation.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Parenting styles, self-observation, mothers
- صفحات : 26-35
-
دانلود فایل
( 824.42 KB )