-
آرشیو :
پاییز 1403
-
کد پذیرش :
20044
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| علی مرادی، حمزه عبداللهی پور
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
عرفانهای نوظهور در یک نگاه وسیع به هرگروه معنویت گرا گفته میشود که بعد از دهه 1800 میلادی مبتنی بر مولفههای مدرنیته بالاخص اومانیسم، سکولاریسم، عقلانیت ابزاری و غیره، داعیه ایده جدید و آسانی در به سعادت رساندن انسان معاصر را دارند. معنویتهای نوپدید برگرفته از مبانی نظام لیبرال دموکراسی به دنبال سکولاریزه نمودن معنویت دینی منبعث از انقلاب اسلامی است. تاکنون عرفانهای نوظهور جرم انگاری نشده اند و خلاهای قانونی گسترده ای در این زمینه وجود دارد. برخوردهای قانونی که طی سالهای اخیر در چندین مورد با سران، مبلغان و ترویج دهندگان عرفانهای نوظهور صورت گرفته است، گواه این حقیقت است که ضابطان دادگستری و مرجع قضایی عزم و اراده لازم برای مقابله قانونی دارند، ولی عدم وجود قوانین صریح و شفاف و خلاهای تقنینی باعث میشود که این اراده، موثر واقع نشود. عدم جرم انگاری و وجود خلأ تقنینی، یکی از موانع و چالشهای مقابله با فعالیت عرفانهای نوظهور و از عوامل اصلی رشد قارچ گونهی آن در ایران محسوب میشود و لازم است طرح مقابله با گروههای انحرافی که بیش از شش سال است در مجلس شورای اسلامی مسکوت مانده است، تصویب و اجرایی شود.
-
لیست منابع :
[1] اشو، جینش (١٣٨٢). عشق پرندهای آزاد و رها، مترجم مسیحا برزگر، تهران، انتشارات دارینوش.
[2] اوشو، راجینش (١٣٨٠). مراقبه، هنر وجد و سرور، مترجم فرامرز جواهري نیا، تهران، انتشارات فردوس.
[3] اوشو، راجینش (١٣٨٢). الماسهای اوشو، مترجم مرجان فرجی، تهران،انتشارات فردوس.
[4] بیرو، آلن (١٣٨٠). رهنگ علوم اجتماعی،مترجم باقر ساروخانی، تهران، انتشارات موسسه کیهان.
[5] افتخاري، اصغر(١٣٨٣). اقلیت گرایی دینی، تهران، انتشارات تمدن ایران.
[6] جان، وایت (١٣٨٢). روشهای جنگ روانی، مترجم فرهاد کاظمی، تهران، انتشارات جم.
[7] حاجی آقازاده، وحید (١٤٠٠). آشنایی با عرفانهای نوظهور: درسواره انتقادی، قم، انتشارات مؤسسه آموزش عالی حوزوي خاتم النیین.
[8] جعفري، محمدتقی (١٣٧٨). عرفان اسلامی، تهران، نشرر مؤسسه و تدوین آثار علامه جعفري.
[9] ریاحی، محمد اسماعیل (١٣٩٢). مطالعات معنوی، قم، انتشارات پژوهشکده باقر العلوم.
[10] خدابنده، عبداله (١٣٨٢). شناخت فرقههای اهل حق، تهران، انتشارات امیر کبیر.
[11] گریوانی، مسلم (١٣٩٦). عرفان واره ها، تهران، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
[12] کافی، محمد هادي (١٣٩٠). قبیله حیله، تهران، نتشارات علییون.
[13] شایگان، داریوش (١٣٦٧). ادیان و مکتبهای فلسفی هند، تهران، انتشارات امیرکبیر.
[14] شرف خانی، احمد (١٣٨٠). انسان، غنا، موسیقی، تهران، انتشارات مشهور.
[15] صادقی، میرمحمد (١٣٩٥). جرائم علیه اموال و مالکیت، تهران، انتشارات میزان.
[16] شاکر نژاد، احمد (١٣٩٧). معنویت گرایی جدید، قم، نشر علوم و فرهنگ اسلامی.
[17] جیحون آبادي، نعمت اله(١٣٧٣). حق الحقایق، تهران، انتشارات جیحون.
[18] چشمه نور،مرتضی، و پویانی، جابر (١٣٩٣). در قلمرو تاریکی، تهران، انتشارات صیاد شیرازي.
[19] سیدین، علی (١٣٨٧). پشمینه پوشان، تهران، انتشارات نی.
[20] مصباح یزدي، محمدتقی (١٣٨٧). اخوان الشیطان و رد پای فرنگیان در عرفان، مجله فرهنگ پویا، شماره ٦.
[21] کوییلو، پایلو (١٣٨٤). کیمیاگر، مترجم،آرش حجازي ،تهران، انتشارات کاروان.
[22] کلارکسون، کریستوفر(١٣٧١). تحلیل مبانی حقوق جزا، مترجم، حسین میر محمد صادقی،تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی.
[23] مجلسی، محمدباقر (١٤٠٤ق). بحارالانوار، بیروت، مؤسسهالوفاء.
[24] مصباح یزدي، محمدتقی (١٣٨٧). درجست وجوی عرفان اسلامی، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
[25] مظاهري سیف، حمیدرضا (١٣٨٩). جریان شناسی انتقادی عرفانهای نوظهور، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، چاپ چهارم.
[26] سرمستانی، جمشید (١٣٩٠). جستارهایی درباره عرفانهای نوظهور و انحرافی، تهران، انتشارات پاد اندیشه.
[27] موحدیان، عطار علی (١٣٨٨). مفهوم عرفان، قم ،دانشگاه ادیان و مذاهب.
[28] نگارش، حمید (١٣٨٨). کژراهه شیطان پرستی، تهران، انتشارات زمزم هدایت.
[29] نوربها، رضا (١٣٧٩). زمینه حقوق جزای عمومی، جلد ٤ تهران، انتشارات دادآفرین.
[30] هرولد بلوم، فیلد (١٣٧٧). تی.ام، دانش هوشیاری خلاق، مترجم، بهزاد، فرخ سیف، تهران، انتشارات اوحدي.
[31] هویت، جیمز (١٣٧٦). ریلکسیشن،مترجم ، رضا جمالیان، تهران، انتشارات دکلمهگران.
[32] شعبانی ساروي، رمضان (١٣٨٨٧). جریان شناسی، تهران، انتشارات فرهنگیان.
[33] داداشی آذر، رسول (١٣٩١). آشنایی با فرق و ادیان، تهران، اداره کل آموزش و پرورش سازمان حراست کل کشور.
[34] چاترجی، ساتیش؛ چاندرا، دربندراموهان داتا (١٣٨٤) معرفی مکتبهای فلسفی هند، مترجم فرناز ناظرزاده کرمانی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
[35] خمینی، حسن (١٣٩٠). فرهنگ جامعه فرق اسلامی، تهران، انتشارات اطلاعات.
[36] یعقوبیان، محمد حسن (١٣٩٥). رنسانس قدسی: نقد و بررسی عرفانهای نوظهور و جنبشهای نوین دینی در جهان معاصر. تهران، انتشارات وثوق.
[37] بحرینی دشتی، احمد (١٣٨٥). آسیبهای اجتماعی و درمان آن، قم، انتشارات موعود در اسلام.
[38] روحانی، کمال (١٣٨٥). تاریخ تصوف در کردستان، تهران، انتشارات سامرند.
[39] کانون اندیشه جوان (١٣٩٢). پرواز : عرفانهای نوپدید، تهران، انتشارات کانون اندیشه جوان.
[40] میلتون، ملکم (١٣٩٠). جامعه شناسی دین ، مترجم،محسن ثلاثی، تهران، انتشارات ثالث.
[41] تنهایی، حسین ابوالحسن(١٣٩١). بازشناسی تحلیلی نظریههای جامعه شناسی، تهران، انتشارات علم.
[42] ملتون، گوردون (١٣٨٥). ادیان جایگزین نوین در مغرب زمین، مترجم عبالرحیم گواهی، قم، انتشارات بوستان کتاب.
[43] شریفی، احمد حسین و درگاهی فر، رضا (١٣٩٠). عرفانهای دروغین، تهران، انتشارات جمهوري.
[44] پسنده، مریم (١٣٩٣). بررسی علل گرایش به عرفانهاي نوظهور در ایران و پیامدهاي امنیتی ناشی از آن، مقاله پژوهشهاي حفاظتی امنیتی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، شماره ١.
[45] پورسعید، فرزاد (١٣٨٦). گوناگونی و انسجام ملی در جامعه ایرانی، پژوهشکده مطالعات راهبردي، شماره٣٥.
[46] تاجی اشکفتکی، محمدرضا و همکاران (١٤٠١). پیامد هاي آسیب هاي فرهنگی-اجتماعی جریان هاي نوپدید و راهبردهاي فرهنگ مدیریتی آن ،مطالعه موردي عرفان حلقه ،مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال چهاردهم/شماره دوم.
[47] تقوي، سیدحسین (١٤٠١). نگاهی تطبیقی و مقارنهاي به عرفان اسلامی و عرفانهاي نوظهور، نشریه پژوهشهاي اعتقادي کلامی، شماره ٤٥.
[48] جانکی، فیروزه و روستایی، مهر انگیز (١٣٩٢). توجیه مداخله ي کیفري؛اصول و ضرورتها، پژوهش حقوق کیفري،سال دوم، شماره سوم.
[49] حسینی، سید علی (١٣٩١). عرفان هاي نوظهور؛ مبانی و اهداف پیش رو، نشریه سفیر نور، شماره ٢١.
[50] خان پیري، سجاد و احدي، فاطمه (١٣٩٨). انسداد حقوق کیفري در قبال فعالیت عرفانهاي نوظهور و چالش هاي فراروي ضابطان دادگستري، نشریه پژوهش هاي اطلاعاتی و جنایی، شماره ٣.
[51] مظاهري سیف، حمیدرضا (١٣٨٧). مروري بر عوامل ویژگی هاي معنویت هاي نوظهور، مجله معارف، شماره ٦٧.
[52] سعادتی، مریم (١٣٨٧). جامعه شناسی شیطان پرستی، مقاله اجتماعی عرصه، شماره ١.
[53] وب سایت هاي اینترنتی تبلیغی فرقه هایی با منشأ هندي مقاله علوم خبري ، شماره ٢٥.
[54] سید علی اصغر، میر خلیلی (١٣٩٧). خطرات ناشی از ظهور جنبش هاي نوپدید دینی، مقاله علمی - پژوهشی، شماره ١.
[55] شکري حیدري، غلامعلی و رئیسی سرتشنیزي، عباس (١٣٩٣). بررسی جرم شناختی گرایش به شیطان پرستی و ارتکاب جرم مطالعه موردي شهرستان شهرکرد، نشریه دانش انتظامی چهارمحال و بختیاري، شماره ٧.
[56] توحید نیا، فرشاد (١٤٠١). آسیب هاي نظام سلطه از ناحیه عرفانهاي نوظهور بر جامعه ایران اسلامی، مجموعه مقالات عرفان و جنبشهاي معنوي.
[57] شکاري، عزیزو عبدي، توحید (١٣٩٥). بررسی پیامدهاي امنیتی گرایش جوانان به عرفان هاي کاذب نوظهور، مقاله دانش انتظامی قم، شماره٩.
[58] کیانی، محمد حسین (١٣٨٨). مولفه ها ي معنویت نوپدید در ایران ، فلسفه و کلام ، نشریه کتاب نقد ، شماره ٥٠.
[59] محمودزاده، مریم (١٣٨٩). عرفان هاي کاذب و انحراف جوانان، در روزنامه رسالت٤/٧./١٣٨٩
[60] مصلحی، حیدر (١٣٩٠). فرقه هاي نوظهور و عرفان هاي کاذب مهم ترین آسیب نظام هستند، سخنرانی در گردهمایی استادان و نخبگان حوزوي در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه. وبلاگ اینترنتی خبرگزاري مهر. کد خبر: ٤٦٨٣٢٩.
[61] محرابی، جواد (١٣٨٩). مسئولان خطر آنفولانزاي اعتقادي را جدي نمی گیرند؛ ضرورت مقابله با عرفان هاي کاذب گفتگوي رئیس مؤسسه ادیان و فرق با خبرگزاري فارس.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
شبکه های اجتماعی، بازاریابی سیاسی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
In a broad view, emerging mysticism is said to be any spiritualist group that, after the 1800s, based on the components of modernity, especially humanism, secularism, instrumental rationality, etc., claims a new and easy idea to bring happiness to contemporary man. The newly emerging spiritualities derived from the foundations of the liberal democracy system seek to secularize the religious spirituality emanating from the Islamic revolution. So far, emerging mysticism has not been criminalized and there are wide legal gaps in this field. The legal encounters that have taken place in recent years in several cases with the leaders, missionaries and promoters of emerging mysticism are proof of the fact that the law enforcement officers and judicial authority have the necessary determination and will to fight legally, but the absence of clear and transparent laws and loopholes Legislation makes this will not effective. The lack of criminalization and the existence of legislative loopholes are one of the obstacles and challenges in dealing with the activity of emerging mystics and one of the main factors of its mushroom growth in Iran, and it is necessary to plan to deal with deviant groups that have remained silent in the Islamic Council for more than six years. be approved and implemented.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Iranian criminal law, emerging mysticism, deviant sects, criminalization
- صفحات : 26-42
-
دانلود فایل
( 831.33 KB )