-
آرشیو :
بهار 1403
-
کد پذیرش :
20026
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| سپیده حاتمی پویا
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط تنظیم شناختی هیجان و شفقت به خود مادران با اضطراب دانش آموزان دختر دوم متوسطه شهر اسلامشهر بوده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از دسته تحقیقات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر اسلامشهر و مادران آنها بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و کرایچ (2006)، پرسشنامه فرم کوتاه شفقت به خود ریس و نف (2011)، پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر (1970)، بوده است. پس از بررسی و تحلیل فرضیات تحقیق به کمک نرم افزار تجزیه و تحلیل داده های آماری SPSS نتایج نشان داد که بین تنظیم شناختی هیجان خودسرزنشگری مادران، تنظیم شناختی هیجان نشخوارگری مادران و تنظیم شناختی هیجان پذیرش مادران با اضطراب دانش آموزان رابطه معناداری وجود نداشت. نتایج نشان داد بین مهربانی به خود مادران با عزت نفس دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. بین قضاوت کردن خود مادران با اضطراب دانش آموزان رابطه معناداری وجود داشت.
-
لیست منابع :
[1] اسماعیلی، لیلا؛ امیری، شعله و عابدی، محمد رضا.(1397). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد با تمرکز بر شفقت، بر اضطراب اجتماعی دختران نوجوان. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالينی دانشگاه علامه طباطبائی سال هشتم، شماره 30، صص 117-138.
[2] اصلانی فر، عصمت، بهرامی، هادی، و اسدزاده، حسن.(1397)، اثربخشی گروه درمانی مثبت نگر در ارتقای تاب آوری و عزت نفس زنان مطلقه. مجله تربیتی و فرهنگی زنان و خانواده. شماره 42، صص 92-111.
[3] برجیس، مریم(1392) مقایسه ی میزان نگرانی، امید و معنای زندگی در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم، ناشنوایی و ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، دوره سوم.شماره 10.
[4] البرزی، محبوبه؛ خوشبخت، فریبا؛ گلزار، حمیدرضا؛ صبری، مصطفی.(1394). رابطه بین سبکهای دلبستگی و تابآوری: نقش واسطهای هوش هیجانی. نشریه روانشناسي تحولي(روانشناسان ايراني)، دوره11، شماره 44 425- 436.
[5] سهرابی، فرامرز (1390). اثربخشی روش آموزش ایمنسازی در مقابل استرس (SIT) بر کاهش استرس، اضطراب و افسردگی زنان شاغل. فصلنامه مطالعات روان شناسی بالینی.شماره 5-دوره 2.
[6] شاملو، نادیا؛ مدرس غروی، مرتضی و اصغری پور، نگار.(1393)، اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک مبتنی بر آموزش تنظیم هیجان بر علایم افسردگی، مجله اصول بهداشت روانی، سال شانزده، دوره 3.
[7] شریفی پور، سارا؛ دوازده امامی، محمد حسن و بختیاری، مریم.(1396)، بررسي اثربخشي درمان تنظيم هيجاني بر شدت علائم موكني، اضطراب، افسردگي، استرس و كيفيت زندگي در افراد مبتلا به اختلال كندن مو، پوست و زيبايي، دوره هشت، شماره 2.
[8] شریفی، الهام (1395)، بررسی نقش خودکارآمدي، نگرش و سبک یادگیری در پیشرفت درسی دانش آموزان. فصلنامه اصول روانشناسی. سال هشتم. شماره29و30.صص51-56 .
[9] شفیعی، زهرا و جزایری، رضوان (1396). پیش بینی شادمانی زناشویی بر اساس شفقت به خود و شکفتگی در زنان متاهل. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. سال هجدهم، شماره 3، 56-64.
[10] شهبازی، مسعود ؛ رجبی، غلامرضا ؛ مقامی، ابراهیم ؛ جلوداری، آرش (۱۳۹۴). ساختار عامل تاییدی نسخه فارسی مقیاس درجه بندی تجدیدنظر شده شفقت – خود در گروهی از زندانیان. فصلنامه روش ها و مدل های روانشناختی، سال ششم، شماره ۱۹، بهار ۱۳۹۴، صص ۳۱-۴۶.
[11] صابری راد، احمد؛ حیدری، حسن و داوودی، حسین.(1399). اثربخشی برنامه فرزندپروری براساس مدل ساندرز بر تنظیم هیجان مادران و تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری. مجله مطالعات ناتوانی. دوره دهم، شماره 102، 1-7.
[12] عاشوری، محمد؛ رشیدی، اعظم؛ مرتضوی نژاد، مریم و بنیمین، غزاله.(1399). اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر مشکلات روانشناختی افسردگی و اضطراب و تنیدگی دانش آموزان ناشنوا. مجله مطالعات ناتوانی. دوره دهم، شماره 93، 1-7.
[13] قاسمی، عباس(1390)، ارتباط تاب آوری، استرس و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین، مطالعات روانشناختی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناختی دانشگاه الزهرا، دوره 7، شماره 3.
[14] قمری، حسین و گرجیان، حسن و کردی، یاشار. بررسی رابطه بین خودشفقتی و دلزدگی زناشویی با تحمل پریشانی در مادران دارای فرزندان معلول،دومین همایش ملی آسیب های اجتماعی،اردبیل، 1398.
[15] کمالیان، سهیلا؛ سلیمانیان، علی اکبر و نظیفی، مرتضی.(1395)، نقش باورهای غیرمنطقی و مهارت های تنظیم هیجانی در پیش بینی کیفیت زندگی زناشویی، پژوهش های مشاوره، جلد 15، شماره 58.
[16] گل شکوه، فرزانه(1395)رابطه اختلال اضطراب و افسردگی با اختلال خواب در میان کاربران اینترنتی در اهواز.پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه ازاد اسلامی اهواز
[17] گلستان، جهانشاهلو(1396). مقايسه شيوع افسردگي در زنان شاغل و خانه دار شهر آبيک با توجه به فرهنگ شهرستان. كنفرانس بين المللي فرهنگ آسيب شناسي رواني و تربيت.
[18] مجلسی، حمیده.(1393)، بررسی میزان عزت نفس در زنان شاغل و خانه دار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمینی شهر.
[19] مقتدایی،کمال. محمدیان. یوخابه(1391)رابطه مولفه های فراشناخت با اضطراب و افسردگی در مادران دارای کودکان پسر مبتلا به اختلال فزون کنشی/ نارسایی توجه و مقایسه آن ها با مادران کودکان عادی. مجله تحقیقات علوم رفتاری.
[20] موذنی، طاهره؛ آقایی، اصغر و گل پرور، محسن.(1393)، پيش بيني سبك هاي دلبستگي فرزندان بر اساس شيوه هاي فرزندپروري والدين، فصلنامه آموزش و ارزشيابي، سال هفتم، شماره 25.
[21] مومنی، فرشته؛ شهیدی، شهریار؛ موتابی، فرشته و حیدری، محمود (1398). ویژگی هاي روانسنجی نسخه فارسی مقیاس خود شفقت ورزي. روان شناسی معاصر،27-40.
[22] میردریکوند، فیروز؛ سامی، عباس و محمدی، علی اصغر.(1395)، پیش بینی شیوه فرزند پروری بر مبنای سبک های دلبستگی و مولفه های هوش هیجانی، سلامت و مراقبت، سال هجدهم، شماره 2.
[23] میرصمدی، فایزه وعبدی، رضا.(1396). مقایسۀ ابعاد سلامت روانی و کیفیت زندگی مادران کودکان معلول، با مادران کودکان عادی. مجله مطالعات ناتوانی جلد7
[24] Bibi, S., Masood, S., Ahmad, M., & Bukhari, S. (2017). Effect of self-compassion on the marital adjustment of Pakistani adults. Foundation University Journal of Psychology, 1(2), 52-66.
[25] Block, J. J. (2009). Issues for DSM-V: Internet addiction. American Journal of Psychiatry, 165(3), 306-307. 7.
[26] Brenner, E., & Salovey, P. (1997). Emotion regulation during childhood: Developmental, interpersonal, and individual considerations. In P. Salovey & D. Sluyter (Eds.), Emotional literacy and emotional development (pp. 168-192). New York: Basic Books.
[27] Brost, J. B. (2015). "A Systematic Review of the Effects of Family Conflict: Focusing on Divorce, Infidelity, and Attachment Style". http://dx.doi.org/10.1111/j.1752-0606.2005.tb01556.x
[28] Esbjørn BH, Normann N, Christiansen BM, Reinholdt-Dunne ML. The efficacy of group metacognitive therapy for children (MCT-c) with generalized anxiety disorder: An open trial. J Anxiety Disord. 2018; 53:16–21.
[29] Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Personality and Individual Differences, 40, 1659–1669.
[30] Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, Ph. (2011). Negative life events, Cognitive emotion and depression. Personality and Individual Differences, 30, 1311-1327.
[31] Garneveski, N, & Kraaij, V. (2006). Relationship between cognitive start gies of adolescents and depressive symptomatology across type of life evdnt. Journal of youth and Adolescen, 32: 401-408.
[32] Gillath O, Shaver PR. Raque-Bogdan, T. L., Ericson, S. K., Jackson, J., Martin, H. M., & Bryan N. A. (2011). Attachement and mental and physical health: Self-compassion and mattering as mediators. Journal of Counseling Psychology, 58, 2, 272-278.
[33] Greenberger, E., Chen, C., Dmitrieva, J., & Farruggia, S. P. (2003). Item-wording and the dimensionality of the Rosenberg Self-Esteem Scale:do they matter? Personality and individual differences, 35(6), 1241-1254.
[34] Grégoire S, Lachance L, Taylor G. Mindfulness, mental health and emotion regulation among workers. International Journal of Wellbeing. 2015;5(4):96–119.
[35] Gross, J. J. (2013). "Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences". Psychophysiology, 39, 281-291.
[36] Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptualfoundation.In J. J. Gross (Ed), handbook of emotion regulation, 3-27.
[37] Gross, J.J., John, O.P. (2013). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for and Affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 2003; 85 (2): 348- 362.
[38] Himmerich & Boykin (2018). Barriers to self-compassion for female survivors of childhood maltreatment: The roles of fear of self-compassion and psychological inflexibility. Volume 76, February 2018, Pages 216-224.
[39] Kaufman EA, Puzia ME, Mead HK, Crowell SE, McEachern A, Beauchaine TP. Children’s emotion regulation difficulties mediate the association between maternal borderline and antisocial symptoms and youth behavior problems over 1 year. J Pers Disord. 2017;31(2):170–92.
[40] Klumpp, H., Kinney, K. L., Bhaumik, R., & Fitzgerald, J. M. (2019). Principal component analysis and brain-based predictors of emotion regulation in anxiety and depression. Psychological Medicine, 49(14), 2320-2329..
-
کلمات کلیدی به فارسی :
تنظیم شناختی هیجان، شفقت به خود، اضطراب.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of the present research was to investigate the relationship between the cognitive regulation of emotions and compassion for mothers and the anxiety of second female high school students in Islamshahr city. The current research was applied and descriptive-correlation research. The statistical population in this research included all female students of the second grade of high school in Islamshahr and their mothers. The data collection tool in this research was the Cognitive Regulation of Emotion Questionnaire by Granfsky and Kraich (2006), the Short Form Self-Compassion Questionnaire by Reiss and Neff (2011), and the Spielberger Anxiety Questionnaire (1970). After examining and analyzing the research hypotheses with the help of SPSS statistical data analysis software, the results showed that there was no significant relationship between the cognitive regulation of mothers' self-blame emotions, the cognitive regulation of mothers' rumination emotions, and the cognitive regulation of mothers' acceptance emotions with students' anxiety. The results showed that there is a significant relationship between mothers' kindness to themselves and students' self-esteem. There was a significant relationship between mothers' self-judgment and students' anxiety.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
cognitive regulation of emotion, self-compassion, anxiety
- صفحات : 11-22
-
دانلود فایل
( 2.00 MB )