-
آرشیو :
زمستان 1402
-
کد پذیرش :
20015
-
موضوع :
جامعه شناسی
-
نویسنده/گان :
| ادریس صالح
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف تحقیق حاضر اثرات دیر خوابی بر فرایند آموزش دانش آموزان است. روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی از نوع تحقیقات همبستگی می باشد. جامعه پژوهش حاضر دانش اموزان مقطع دوم متوسطه هستند که در طول هفته حداقل به مدت 4 روز مدت زمان خواب 6 ساعت و کمتر دارند که برای تعیین نمونه گیری دوره اول، با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه¬گیری تصادفی ساده تعداد 384 پرسشنامه توزیع شد و پس از پاسخ در خصوص میزان خواب، کسانی که دارای 6 ساعت و کمتر در طول هفته بودند، که تعداد 82 نفر بودند، انتخاب شد. روش گرداوری اطلاعات مطالعات کتابخانه ای و میدانی می باشد و ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه بود و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss برای سنجش توزیع فراوانی و در قسمت آمار استنباطی از آزمون pls استفاده شد که طبق نتایج حاصل از پژوهش دیرخوابی بر فرایند اموزش تاثیر دارد. دیرخوابی بر مشکلات بر تمرکز و توجه تاثیر دارد. دیرخوابی بر مشکلات بر شرکت در فعالیت های یادگیری تاثیر دارد. دیرخوابی بر مشکلات بر عملکرد در آزمون ها و امتحانات تاثیر دارد. دیرخوابی بر مشکلات بر الگوی خواب و در کلاس خوابیدن تاثیر دارد.
-
لیست منابع :
[1] احتشام زاده، پروین، و مرعشی، ماندانا. (1389). رابطه شدت بی خوابی, کیفیت خواب, خواب آلودگی و سلامت روان با عملکرد تحصیلی در نوجوانان پسر شهر اهواز. یافته های نو در روان شناسی (روان شناسی اجتماعی)، 5(15)، 27-38. SID. https://sid.ir/paper/175121/fa
[2] افشاري، علی. (1385).نگاهی به نقش و تاثیر شکست تربیتی و شکست تحصیلی، نشريه پیوند شماره، 328وزارت آموزش و پرورش تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
[3] آيزنک، مايکل،. و کین، مارك. (1395). روانشناسی شناختی حافظه، ويراست هفتم، ترجمه حسین زارع، تهران: انتشارات آيیژ.
[4] شمسایی فرشید، محمد مهدی دارایی، حسن احمدی نیا، آقای مرضیه سیف ، آرش خلیلی، (1397). عادات خواب دانش¬آموزان ابتدایی شهرستان نهاوند از دیدگاه والدین، مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 12(8)، 78-85. magiran.com/p1892218
[5] مسن آبادی معصومه، نسرین روزبهانی، محبوبه خورسندی، (1399). تاثیر برنامه آموزشی ترکیبی بر بهداشت خواب دانش آموزان دختر ابتدایی، مجله آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 8(1)، 23-34. magiran.com/p2112844
[6] معلم زادگان زهرا، زارع حسین، ملک زاده اکرم. اثربخشی آموزش بهداشت خواب بر کیفیت خواب دانشآموزان ابتدایی شهر بندرعباس. طب پیشگیری. ۱۴۰۱; ۹ (۱) :۶۲-۷۳
[7] Araste M. Evaluation of insomnia in medical students of Kurdistan university. Scientific Journal of Kurdistan University of Medical Sciences. 2017; 12(3): 58-63
[8] Bootzin, R.R, Stevens, S.J. Adolescents, substance abuse, and the treatment of insomnia and daytime sleepiness. Chinical psychology Review, (2005). 25:629-644.
[9] Cappuccio, F. P., D'Elia, L., Strazzullo, P., & Miller, M. A. (2010). Quantity and quality of sleep and incidence of type 2 diabetes: a systematic review and meta-analysis. Diabetes care, 33(2), 414-420.
[10] Carskadon MA, Wolfson AR, Acebo C, et al. Adolescent sleep patterns, circadian timing, and sleepiness at a transition to early school days. Sleep 1998;21:871–81.
[11] Cassoff, Knäuper B, Michaelsen S, Gruber R. School-based sleep promotion programs: Effectiveness, feasibility and insights for fu- ture research. Sleep Med Rev. 2013, 17(3):207-14. (DOI:10.1016/j. smrv.2012.07.001] [PMID]
[12] Cousins, J. C. The relationship of sleep on academic performance in adolescents. Annual Meeting of the Associated Professional Sleep Societies. (2009).
[13] Crowley SJ, Acebo C, Carskaden MA. Sleep, circadian rhythms, and delayed phase in adolescence. Sleep Med 2017;8:602–12
[14] Curcio, G., Ferrara, M., & De Gennaro, L. Sleep loss, learning capacity and academic performance. Sleep Med Rev, (2006).10(5):323-37.
[15] Dahl RE, Lewin DS. Pathways to adolescent health sleep regulation and behavior. J Adolescent Health 2002; 31(6): 84-175.
[16] Dijk D-J, Duffy JF, Czeisler CA. Contribution of circadian physiology and sleep homeostasis to age-related changes in human sleep. Chronobiolog International. 2000; 17(3): 285-311
[17] El‐Sheikh M, Kelly RJ, Buckhalt JA, et al.Children’s sleep and adjustment over time: The role of socioeconomic context. Child development. 2010; 81(3): 83-870.
[18] Fallone G SR, Acebo CH, Carskadon M. How well do school-aged children comply with imposed sleep schedules at home? Pediatric Sleep. 2002; 25(7): 739
[19] Farzianpour F, Mohamadi A, Hosseini SS. Evaluation of the relationship between social capital and manpower's burnout in teaching hospitals of iran. African Journal of Business Management. 2013; 7(29): 2872.
[20] Fredriksen K, Rhodes J, Reddy R, Way N. Sleepless in Chicago: tracking the efects of adolescent sleep loss during the middle school years. Child Development. 2004; 75(1): 84-95.
[21] Galbraith L, Hewitt K. Behavioural treatment for sleep disturbance. Health Visitor. 1993; 66(5): 169-71
[22] Guo C, Piao S, Wang C, Yu L, Wang K, Qu Q, Zhang C, Yu X. The prevalence and associated factors of sleep deprivation among healthy college students in China: a cross-sectional survey. PeerJ. 2023 Sep 18;11:e16009. doi: 10.7717/peerj.16009. PMID: 37744238; PMCID: PMC10512935.
[23] Hall JE. Guyton and Hall textbook of medical physiology. 13th ed. New York: Elsevier Health Sciences; 2015.
[24] Harvard Medical School. (2021, March 18). Sleep and cognitive health. Harvard Health Publishing. Retrieved from https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/sleep-and-cognitive-health
[25] Hockenberry MJ, Wilson D. Wong's nursing care of infants and children. 10th ed. Philadelphia: Elsevier Health Sciences. 2014.
[26] Jafarzadeh, E., Karami, R., & Hajibagheri, A. (2014). The Relationship between Sleep Patterns and Mental Performance in Medical Students at Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Red Crescent medical journal, 16(5), e14314.
[27] Jalali R, Khazaei H, Paveh BK, Hayrani Z, Menati L. The Effect of Sleep Quality on Students' Academic Achievement. Adv Med Educ Pract. 2020 Jul 17;11:497-502. doi: 10.2147/AMEP.S261525. PMID: 32765154; PMCID: PMC7381801.
[28] Jalilolghadr S, Hashemi S, Javadi M, Esmailzadehha N, Jahanihashemi H, Afaghi A. Sleep habits of Iranian pre-school children in an urban area: Late sleeping and sleep debt in children. Sleep and Biological Rhythms. 2012;10(2):154-6.
[29] Jiang X, Hardy LL, Baur LA, Ding D, Wang L, Shi H. Sleep Duration, Schedule and Quality among Urban Chines ONE. 2015
[30] Kamdar BB, et al: The impact of extended sleep on daytime alertness, vigilance, and mood. Sleep medicine 2004, 5(5):441–448
[31] Kaplan and Sadock’s Synopsis of Psychiatry. 9th ed. Lippincott Philadelphia:Williams & Wilkins: 2011
[32] Kira G, Maddison R, Hull M, Blunden S, Olds T. Sleep education improves the sleep duration of adolescents: a randomized controlled pilot study. Journal of Clinical Sleep Medicine. 2014; 10(7): 787-92
[33] Knutson, K. L., Spiegel, K., Penev, P., & Van Cauter, E. (2007). The metabolic consequences of sleep deprivation. Sleep medicine reviews, 11(3), 163-178.
[34] LeBlanc M, Beaulieu-Bonneau S, Merette C, Savard J, Ivers H, Morin CM. Psychological and health-related quality of life factors associated with insomnia in a population-based sample. J Psychosom Res. 2007;63(2):157- 66
[35] Mindell JA, Owens JA, Carskadon MA, Durand VM, Mindell J, Mapstone E, et al. Developmental features of sleep. Child & Adolescent Psychiatric Clinics of North America 1999; 8(4): 695-725
[36] Mishra A, Pandey RK, Minz A, Arora V. Sleeping habits among school children and their effects on sleep pattern. Journal of caring sciences. 2017;6(4):315.
[37] Mohammad Shahi M, Hosseini SA, Helli B, Haghighyzade MH, Abolfathi M. The effect of vitamin d supplement on quality of sleep in adult people with sleep disorders. Tehran University Medical Journal. 2017;75(6):443-8.
[38] O'Callaghan FV, Al Mamun A, O'Callaghan M, et al.The link between sleep problems in infancy and early childhood and attention problems at 5 and 14years: Evidence from a birth cohort study. Early Human Dev 2010; 86(7): 24-419.
[39] Potter PA, Perry AG, Hall A, Stockert Patricia A. Fundamentals of nursing: Elsevier Mosby; 2009.
[40] Reed HE, McGrew SG, Artibee K, Surdkya K, Goldman SE, Frank K, et al. Parent-based sleep education workshops in autism. Journal of Child Neurology. 2009; 24(8): 936-45
[41] Roehrs T, Carskadon M, Dement W, Roth T. Daytime sleepiness and alertness. 4th ed. Philadelphia: WB Saunders Company; 2015.
[42] Roley S, DeLany JV, Barrows C, Honaker D, Sava D, Talley V. Occupational therapy practice framework: Domain and process. The American Occupational Therapy Association; 2008.
[43] Sayar K, Arikan M, Yontem T. Sleep quality in chronic pain patients. Can J Psychiatry 2002; 47: 844-8.
[44] Schreck KA, Richdale AL. Knowledge of childhood sleep: A possible vari- able in under or misdiagnosis of childhood sleep problems. 1 Sleep Res. 2011; 20(4):589-97. [DOI:10.1111/j.1365-2869.2011.00922.x] [PMID)
[45] Sofyana M, Wibowo RA and Agustiningsih D (2022) Wake-up time and academic performance of university students in Indonesia: A cross-sectional study. Front. Educ. 7:982320. doi: 10.3389/feduc.2022.982320
[46] Taheri, S., Lin, L., Austin, D., Young, T., & Mignot, E. (2004). Short sleep duration is associated with reduced leptin, elevated ghrelin, and increased body mass index. PLoS medicine, 1(3), e62.
[47] Veldi M, Aluoja A, Vasar V. Sleep quality and more common sleep-relatedproblems in medical students. Sleep Med 2005; 6(3): 269-75.
[48] Vicky RB, Cindy SG. Children and their families: the continuum of care. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2010
[49] Vigneau J, Bailly D, Duhamel A, Vervaecke P, et al. Epidemiologic study of sleep quality and troubles in French secondary school adolescents. J Adolesc Health 1997;21:343–50.
[50] Wahyuningrum E, Hartini S, Rahmat L. Effect of health education of sleep hygiene on sleep problems in preschoolers. Belitung Nurs J. 2018; 4(1):68-75. (DOI:10.33546/bnj.208)
[51] Wells J, Hallal P, Reichert F, Menezes A, Araujo C, Victora C. Sleep patterns and television viewing in relation to obesity and blood pressure: evidence from an adolescent Brazilian birth cohort. International Journal of Obesity. 2008; 32(7): 1042-9
[52] Wing YK, Chan NY, Yu MWM, Lam SP, Zhang J, Li SX, et al. A schoolbased sleep education program for adolescents: a cluster randomized trial. Pediatrics. 2015; 135(3): e635-e43.
[53] Wolfson AR, Carskadon MA. Sleep schedules and daytime functioning in adolescents. Child Development. 1998; 69(4): 875-87.
[54] Zupanec S, Jones H, McRae L, Papaconstantinou E, Weston J, Stremler R. A sleep hygiene and relaxation intervention for children with acute lymphoblastic leukemia: a pilot randomized controlled trial. Cancer nursing. 2017;40(6):488.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
دیر خوابی، فرایند آموزش، دانش آموزان، عملکرد.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 1-16
-
دانلود فایل
( 891.46 KB )