-
آرشیو :
پاییز 1402
-
کد پذیرش :
20008
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| الهه رضازاده، معصومه خشنودی نودهی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از پژوهش حاضر بررسی اصول موثر در تربیت عبادی دانش آموزان است. پژوهش حاضر با هدف توصیفی تحلیلی و استناد به منابع کتابخانه¬ای در جهت تبیین این اصول انجام گرفته است.با بررسی های صورت گرفته مشخص گردید، اصولی نظیر تقویت ایمان، تفکر و تعقل، بصیرت و بینش، تریج، تسهیل و توجه به روح عبادت از اصول مهم تربيت عبادی هستند که معلمان و مربیان در مدارس می توانند با در نظر گرفتن برنامه ها و فعالیت های مناسب در بین دانش آموزان نهادینه کنند. یافته های پژوهش حاکی از اینست که بین تربیت عبادی و سعادت و کمال انسان رابطه ی مستقیم وجود دارد.
-
لیست منابع :
[1] قرآن کریم
[2] ابن فارس، احمد، مقائیس اللغه، ج۱، قم، مکتب الإعلام الإسلامي، ۱۴۰۴ق
[3] ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۱، بیروت، دار صادر، ۱۴۱۳ق
[4] امین، نصرت بیگم، مخزن العرفان، اصفهان، گلبهار، ۱۳۸۹
[5] اندلسی، عبدالحق بن غالب ابن عطیه، المحرر الوجیز فی تفسیر کتاب العزیز، محقق:محمد عبدالسلام عبدالشافی، ج۲، بیروت، دار الکتب العلمیه، ۱۴۲۲ق
[6] پاينده، ابوالقاسم، نهج الفصاحه، قم، انصاریان، ۱۳۸۳
[7] تمیمی آمدی، عبدالواحد، غررالحکم و دررالکلم، قم، دار الحدیث، ۱۳۸۳
[8] حسینی شیرازی، محمد، تقریب القرآن الی الاذهان، بیروت، دار العلوم، ۱۴۲۴ق
[9] دهخدا، علی اکبر، لغت نامه، تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۷۷
[10] دلشاد تهرانی، مصطفی، سیری در تربیت اسلامی، تهران، دریا، ۱۳۸۲
[11] داوودی، محمد، اصول و روش های دعوت فرزندان به نماز، تهران، ستاد اقامه نماز، ۱۳۹۲
[12] رازی، فخر الدین، تفسیر الکبیر، تهران، اساطیر، ۱۳۷۱
[13] رشید الدین، میبدی، کشف الاسرار و عده الابرار، تهران، امیر کبیر، ۱۳۹۳
[14] رسولی محلاتی، هاشم، شرح و ترجمه ی غررالحکم و دررالکلم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۸ش
[15] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات الالفاظ القرآن، بیروت، دار الشامیه، ۱۴۱۲ق
[16] زحیلی، وهبه، التفسیر المنیر في العقیده و الشریعه و المنهج، بیروت، دار الفکر، بی تا
[17] سید قطب، فی ظلال القرآن، ج۶، بی جا، احسان، ۱۳۹۴
[18] صدر الدین شیرازی(ملاصدرا)، محمد بن ابراهیم، تفسیر القرآن الکریم، محقق: محمد خواجوی، قم، بیدار، ۱۳۶۶ش
[19] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، قم، ناصر خسرو، ۱۴۲۵ق
[20] طباطبایی، محمد حسین، تفسیر المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه محمد باقر موسوي همدانی، قم، جامعه مدرسین، ۱۳۸۳
[21] طوسی، محمد بن حسن، الامالی، قم، دار الثقافه، ۱۴۱۴ق
[22] عروسی حویزی، عبدعلیبنجمعه، نور الثقلین، ج۵، بی جا، دار التفسیر، ۱۳۸۳
[23] فیومی، احمد بن محمد، مصباح المنیر، بی جا، طلیعه، ۱۳۹۶
[24] کاشانی، فتح الله، زبده التفاسیر، قم، بنیاد معارف اسلامی، ۱۴۲۳ق
[25] کلینیرازی، محمدبنیعقوب، اصول کافی، تهران، دار الثقلین، ۱۳۹۳
[26] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، تهران، صدرا، ۱۳۸۵
[27] همو، یادداشتهای مطهری، تهران، صدرا، ۱۳۹۴
[28] مصطفوی، حسن، التحقیق في كلمات القرآن الكريم، قم، نشر کتاب، ۱۴۴۱ق
[29] مظاهری، حسین، عوامل کنترل غرائز در زندگی انسان، تهران، ذکر، ۱۳۸۹ش
[30] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الاسلامیه، ۱۳۷۴
[31] معین، محمد، فرهنگ معین، تهران، زرین، ۱۳۸۲
[32] نصری، عبدالله، مبانی رسالت انبیاء در قرآن، تهران، سروش، 1365
[33] هاشمی رفسنجانی، اکبر، فرهنگ قرآن، قم، بوستان کتاب، ۱۳۸۶
-
کلمات کلیدی به فارسی :
تربیت، تربیت عبادی، دانش آموزان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 30-39
-
دانلود فایل
( 974.14 KB )