-
آرشیو :
پاییز 1402
-
کد پذیرش :
20007
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| مهدی زمانی فر، اسماعیل عباس آبادی عربی، مریم صائبی راد
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر علاقمندی دانش¬آموزان به مطالعه درس علوم اجتماعی و پیشرفت تحصیلی است. کتابهای علوم اجتماعی انسانی را تربیت میکنند که منشأ بهنجار بودن در جامعه و حفظ آداب و رسوم و ارزشها و احترام به حق خود و دیگران، شناخت محیط، جامعه، اطرافیان و شناخت فرهنگهای مختلف میباشد تا به دنبال آن جامعهپذیری صورت بگیرد. بحث خانواده، جهانی شدن، آسیبهای فضای مجازی، اعتیاد و سایر آسیبها ضرورت مطالعه و تحقیق را بیشتر میکند. سعی شد مطالب به صورت خلاصه و مشروح توضیح داده شود تا درک دانش-آموزان از مسائل بهتر و مفیدتر باشد. همچنین با دادن تکالیف¬کاری به دانش¬آموزان میتوانیم بیاموزیم حقوق شهروندی چیست؟ قانون چگونه بهترین آزادی را فراهم میآورد؟ به آنها نوع انتقاد¬کردن و صحبت¬کردن را بیاموزیم. بیاموزیم چگونه به میراث ملی و دستاوردهای مدنی و حقوق شهروندی کشورشان احترام بگذارند. روش تحقیق در این پژوهش کیفی و از نوع کاربردی بود. ابزار جمع¬آوری دادهها به صورت مروری و اسنادی و مطالعات کتابخانهای و فیش برداری بود. برای علاقمند کردن دانش¬آموزان به کتاب علوم اجتماعی همکاری گروهی دانشآموزان در بحثها و تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی را گسترش دادیم و نسبت به بازدید و مشاهدات میدانی و نمایش اقدام نمودیم، از سیستم فناوری و فیلم هم استفاده شد. با توجه به این تغییرات، تاثیر شگرفی در علاقمندکردن دانش آموزان به مطالعة کتاب علوم اجتماعی به وجود آمد.
-
لیست منابع :
[1] امیری جو میلو، میکائیل. (1393)، رابطه جو روانی - اجتماعی کلاس، مدیریت کلاس درس و حمایت عاطفی معلم با هیجانهای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان پارس آباد مغان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
[2] جلالی فرزام، اعظم. (1392)، میزان موفقیت اجرای طرح درس پژوهی را در مدارس استثنایی دوره ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی 92-1391پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه بوعلی سینا همدان.
[3] حسینی نسب، سید داود؛ لطف اللهی، مهری. (1393)، بررسی اثر بخشی تکنیک های خلاقیت بر پیشرفت تحصیلی درس مطالعات اجتماعی در دانش آموزان دختر سال اول متوسطه ناحیهدوتبریز. نشریه علمی-پژوهشی آموزش وارزشیابی سال 7 شماره 27،23- 37.
[4] سیادتیان، سید حسین و یارمحمدیان، ا حمد. (1395)، اثربخشی مداخلات روانشناختی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی(1391-1384) پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی، 13(21)، 166-179.
[5] سيف، علی اکبر. (1392) روانشناسي پرورشي،روانشناسي يادگيري وآموزش،چاپ هشتم،تهران : آگاه.
[6] فرامرزی، حمید بهروزی، ناصر و فرزادی، فاطمه. (1398)، رابطه پیشایندهای عواطف تحصیلی، هویت تحصیلی و اهداف پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، روانشناسی مدرسه 8(2)91-112.
[7] فضلی خانی، منوچهر. (1384)راهنمای عملی روش های مشارکتی و فعال در فرایند تدریس، تهران، آزمون نوین.
[8] فلاحیان، ناهید؛ آرام، محمدباقر؛ نادری، مریم و احمدی، آمنه. (1391)، روش تدریس مطالعات اجتماعی. وزارت آموزش وپرورش سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران، چاپ دوم.
[9] نجفی، حسین. (1396)، رابطه بین ابعاد و شاخصهای آموزش ترکیبی و کیفیتبخشی به یادگیری در دانشگاه پیام نور. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7(4)، 80-59.
[10] نقیزاده، یاسمن؛ غفاری، سعید. (1396)، تأثیر فناوری اطلاعات بر توانمندی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران. فصلنامه علوم و فنون مدیریت اطلاعات،3(3)، 104-83.
[11] هاشمی، عارف؛ مهدیزاده، حسین؛ پوراشرف، یاساناله؛ عزیزی، مریم. (1393)، بررسی میزان تأثیر محیط چندرسانهای و شبیهسازیشده آموزش بورس بر میزان یادگیری دانشجویان. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی 5(1)، 19-5.
[12] Bayraktar, G. (2112). The effect of cooperative learning on students’ approach to general gymnastics course and academic achievements. Educational Research and Reviews, 6(1), 62-21.
[13] Kuperminc, G. P., Leadbeater, B. J., Emmons, C., & Blatt, S. J. (2001). Perceived school climate and difficulties in the social adjustment of middle school students. Applied developmental science, 1(2), 76-88.
[14] Mogashoa, T. (2014). Applicability of Constructivist Theory in Qualitative Educational Research. American International Journal of Contemporary Research. 4(7), 51-59.
[15] Patrick, H., Ryan, A. M., & Kaplan, A. (2007). Early adolescents' perceptions of the classroom social environment, motivational beliefs, and engagement. Journal of educational psychology, 99(1), 83.
[16] Rowe, G., Hirsh, J. B., & Anderson, A. K. (2007). Positive affect increases the breadth of attentional selection. Proceedings of the National Academy of Sciences, 104(1), 383-388.
[17] Spinath, B. (2012). Academic achievement. Encyclopedia of Human Behavior (Second Edition), 1–8.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
مطالعه، علوم اجتماعی، پیشرفتتحصیلی، دانشآموز.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research is to investigate the factors that students are interested in studying social sciences and academic progress. Social science books train a human being to preserve his origins in the society and respect his own and others' rights, learn about the environment, society, people around him and learn about different cultures, so that socialization takes place. The discussion of family, globalization, harms of cyberspace, harm and other harms furthers the study and research. Try to explain the content in a concise and detailed manner so that the students will be better and more useful. Also, by giving work assignments to people, we can learn what are the rights of citizens? How does law bring the best freedom? Teach them how to criticize and speak. Let's learn how to respect the national heritage and civil achievements and citizenship rights of their country. The research method in this study was qualitative and applied. The data collection tool was in the form of review and documents, library studies and data collection. In order to make students interested in social science books, we expanded the group cooperation of students in discussions and analysis of social issues, and we conducted field visits and observations and demonstrations, technology and film systems were also used. Due to these changes, there was a tremendous effect in making students interested in studying social science books.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Study, social sciences, academic achievement, Student
- صفحات : 24-29
-
دانلود فایل
( 796.06 KB )