-
آرشیو :
بهار 1402
-
کد پذیرش :
19982
-
موضوع :
مدیریت بازرگانی
-
نویسنده/گان :
| مرتضی اکبری مهرآباد
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش، بررسی تاثیر جهت گیری استراتژیک و انعطاف پذیری استراتژیک در نوآوری محصول در شرکت پارس خودرو می باشد. جامعه این پژوهش شامل 300 نفر از کارکنان واحد تضمین کیفیت شرکت پارس خودرو می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان محاسبه شده و تعداد 169 نفر نمونه مورد استفاده قرارگرفته است. داده هاي لازم ازطريق پرسشنامه هاي استاندارد جمع آوري شده است. يافته هاي تحقيق نشان می¬دهدكه بین جهت¬گیری¬های استراتژیک متعدد، انعطاف پذیری استراتژیک با نوآوری محصول تاثیر مثبت ومعناداری وجود دارد، بین گرایش کارآفرینی با نوآوری محصول تاثیر مثبت و معناداری وجود دارد، بین جهت گیری یادگیری با نوآوری محصول تاثیر مثبت و معناداری وجوددارد همچنین جهت گیری یادگیری به طور مثبت تاثیر بین گرایش کارآفرینی و نوآوری محصول را میانجی¬گری میکند، انعطاف پذیری هماهنگی به طور مثبت تاثیر بین گرایش کارآفرینی و نوآوری محصول را میانجی گری میکند، انعطاف پذیری هماهنگی به طور مثبت تاثیر بین جهت گیری یادگیری و نوآوری محصول رامیانجی گری میکند. میتوان بیان کرد که اثر تعدیل گری انعطاف پذیری منابع در تاثیر بین انعطاف پذیری هماهنگی و نوآوری محصول معنی دار نمی باشد.
-
لیست منابع :
[1] پیریش، ر، امیری، و، جعفری، م، ایمانی برندق، م. (1395)، بررسی تأثیر کارآفرینی سازمانی و جهتگیری کارآفرینانه بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی کارآفرینی استراتژیک در شرکتهای صنعتی استان زنجان، مدیریت بهرهوری، شماره 19، 23-45 .
[2] خلیل نژاد، ش. زارع، ر. وطن پرست، ا.(1396)، تأثیر ظرفیت جذب دانش نوآوری استراتژیک با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر جهت گیری استراتژیک، مدیریت بهره وری،شماره 14( 53)، 163-181.
[3] شهدوستی، م.، و کریمی، س. (1397). بررسی رابطه بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان همدان: نقش میانجی گرایش یادگیری و یادگیری سازمانی، مجله کارآفرینی در کشاورزی، 5(3)، 67-80
[4] صحت، س.ایزدپناه، ب. قربانی پاجی، آ. (1394)، تأثیر انعطاف پذیری منابع انسانی بر اثربخشی سازمانی با نقش واسطه ای رفتار شهروندی سازمانی در شرکت بیمه ایران، مدیریت بهره وری، دوره 13، شماره 1، 143-180.
[5] فارسیجانی، ح. بکلری، ع. (1393). تبیین نقش انعطاف پذیری تولید در کلاس جهانی (مطالعه موردی: گروه خودروسازی سایپا). تحقیق مدیریت دولتی سال هشتم شماره 30. 99-120.
[6] Adams, P.; Freitas, I.M.B. (2019); Fontana, R. Strategic orientation, innovation performance and the moderating influence of marketing management. J. Bus. Res. 97, 129–140
[7] Camps, J., Oltra, V., Aldás‐Manzano, J., Buenaventura‐Vera, G., & Torres‐Carballo, F. (2016). Individual performance in turbulent environments:The role of organizational learning capability and employee flexibility. Human Resource Management,55(3),363 383
[8] Chen Han, Shuman Zhang, (2021). Multiple strategic orientations and strategic flexibility in productinnovation.
[9] Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 5–39
[10] Fred R., D. (2010), Strategic Management, translated by Ali Parsaian and Seyyed Mohammad Arabi, (2011) cultural research book, 22nd edition.
[11] Harvey, J.F., Johnson, K.J., Roloff, K.S., & Edmondson, A.C. (2019). From orientation to behavior: The interplay between learning orientation, open mindedness, and psychological safety in team learning. Human Relations, 72(11), 1726-1751
[12] Kantur, D. (2016). Strategic Entrepreneurship: Mediating the Entrepreneurial Orientation Performance Link. Management Decision, 54(1), 24-43.
[13] Kasemsap, K. (2017). Strategic innovation management: An integrative framework and causal model of knowledge management, strategic orientation, organizational innovation, and organizational performance. In Organizational Culture and Behavior: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 86-101). IGI Global.
[14] Majid, A., Yasir, M., Yasir, M., & Yousaf, Z. (2020). Network capability and strategic performance in SMEs: The role of strategic flexibility and organizational ambidexterity. Eurasian Business Review, 11(4), 587–610
[15] Majid, A., Yasir, M., Yousaf, Z., & Qudratullah, H. (2019). Role of network capability, structural flexibility and management commitment in defining strategic performance in hospitality industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 31(8), 3077–3096.
[16] Mu, J., Thomas, E, Peng, G, & Di Benedetto, A (2017). Strategic orientation and new product development performance: The role of networking capability and networking ability. Industrial Marketing Management, 64, 187-201
[17] Qodriah, S. L., Darsono, Asri, L. R., & Sapja, A. (2021). Strategy Orientation, Innovation Capability, and Women Entrepreneurial Performance in Culinary Business in Indonesia. Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(7), 203–213.
[18] Sekhar, C., Patwardhan, M., & Vyas, V. (2016). A Study of HR Flexibility and Firm Performance: A Perspective from ITS Industry. Global Journal of Flexible Systems Management, 17(1), 57-75
[19] Shafique, I., & Saeed, M. (2020). Linking elements of entrepreneurial orientation and firm performance: Examining the moderation of environmental dynamism. Middle East Journal of Management, 7(1), 93.
[20] Shen, H., Mei, N., & Gao, Y. (2020). Matching entrepreneurial orientation and operations strategy for manufacturing firms in China. Operations Management Research, 13(1–2), 39–52.
[21] Úbeda-García, M., Claver-Cortés, E., Marco-Lajara, B., & Zaragoza-Sáez, P.(2017). Human Resource Flexibility and Performance in the Hotel Industry: the Role of Organizational Ambidexterity. Personnel Review, 46(4).
[22] Wiklund, J. (2006). The Sustainability of the Entrepreneurial Orientation-Performance Relationship. Translated by: P., Davidsson, F., Delmar, & J., Wiklund, Cheltenham: Entrepreneurship and the Growth of Firms, Edward Elgar Publishing
-
کلمات کلیدی به فارسی :
جهت گیری استراتژیک، انعطاف پذیری استراتژیک، نوآوری محصول، شرکت پارس خودرو.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 81-95
-
دانلود فایل