-
آرشیو :
بهار 1402
-
کد پذیرش :
19984
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| اصغر نقی پور
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف این پژوهش شناسایی رابطه عزت نفس سازمانی با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی معلمان مدارس متوسطه شهرستان خوی بود. روش پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان مرد و زن مدارس متوسطه خوی به تعداد ۵۰۴ نفر بود که در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ تدریس می کردند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان ۲۰۰ نفر و به روش تصادفی طبقه ای نسبی (۱۱۶ نفر معلم مرد و ۸۴ نفرمعلم زن) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه های عزت نفس سازمانی پیرس و همکاران، تعهد سازمانی آلن و مایر و رفتار شهروندی محقق ساخته بکار رفت. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی گروه های مستقل و رگرسیون در نرم افزار 22 SPSS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد از بین ابعاد عزت نفس سازمانی، امنیت و شایستگی با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی معلمان رابطه معنادار مثبت و خودپذیری رابطه معنادار منفی دارد و بین میزان تعهد سازمانی و رفتار شهروندی معلمان زن و مرد تفاوت معنی داری وجود دارد. بنابراین آموزش وپرورش برای بالا بردن تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی زمانی به موفقیت دست می یابد که عزت نفس سازمانی معلمان را در مدارس متوسطه مورد توجه جدی قرار دهد.
-
لیست منابع :
[1] آشتیانی، علی. (1391). آزمون¬های روان شناختی. تهران. انتشارات رشد.
[2] پورجبلی، معصومه. (1388). رابطه بین رضایت شغلی وعزت نفس در کادر پرستاری بیمارستان امام خمینی و روانپزشکی ارومیه. رساله دکترا. دانشگاه علوم پزشکی ارومیه.
[3] صادقیان و همکاران. (۱۳۸۹). بررسی رابطه بین عزت¬نفس سازمانی با عهد سازمانی و رضایت شغلی و فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی. شماره 4، ص. 131-115.
[4] کنعانی نیری پژمان وخراسانی، اباصلت. (1392). بررسی رابطه عدالت سازمانی ورفتار شهروندی سازمانی بارضایت شغلی کارکنان شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور. مشاوره شغلی و سازمانی. دوره4، شماره12، صص130-41.
[5] کورمن، آبراهام. (1389) روان¬شناسی صنعتی و بازرگانی، ترجمه شکرکن، تهران، انتشارات رشد.
[6] شهرابی فراهانی، ل (1391). بررسی مفهوم ومولفه های نظریه سازگاری شغلی دیویس ولافکوایست وساخت ابزاری برای سنجش آن دربین معلمان زن منطقه 15تهران. فصلنامه مشاوره شغلی وسازمانی. دوره ی چهارم، شماره12، صص168-152.
[7] Appelbaum, esteven, Nicolas patrol macci, Erika Beamier, Jonathan Boulanger, Pcodney corrigon, Isabelle Done, Christine Girand & corb serroni (2004). »organizational citizen ship Behavior: a case study of culture, Leader ship and Trust« , Management Decision vol. 42. No 1, P. 40-13.
[8] Bienstock, C. Carol & Demoran Ville, W. carol & smith, K. Rachcl, organizational citiazen shipbehavior and service quality”. Jaurnal of services mar Keating, vol. 17 No. 4 (2003), pp: 357-378.
[9] Bryant,S. E;Moshavi,D. Nthange,V. (2008). Afield Study Organizational Commitment Citizenry Behaviour and Permentioning. Database Fore Advances Informational System ,38,81.
[10] Carpenter, Jams (2008). » organizational citizen ship and student Achirement«, Jaurnal of cross- Disciplinary in perspective Educaton, Vol: 1, N0. 1, p. 58-51.
[11] Hopper,M (2009). Exploration of the relationship between Self-esteem, commitment, and Varbal aggressiveness in nomatic doting relation ship. Dissertation, university of Akvon.
[12] Mowday, R. T., Parter, W. L, & steers, R. M. (2006). Employee and organization linkages. New York: Academic press.
[13] Organ,D. W. (1988). Organizational Citizenship Behaviour ;The Good Soldier Syndrom. Lexington,MA;Lexington Books.
[14] organizational citizen ship Behavior and service Quality«, Journal of servitor Marketing, Vol. 17, No. 4, p. 378-375.
[15] Pierce’s. & Gardner, D. G (1989). Self- esteem with in work and organizational Con text: Arewiew of the organizational- based self esteem lite ratare. Journal of management, 30, 591.
[16] Vial, w. (2008). The relation ship between self- esteem and academic achievmentin bign ability student: Evidence from the Wollingong you study.
[17] Abstract
The purpose of this study was to identify the relationship between organizational self-esteem and organizational commitment and the citizenship behavior of high school teachers in Khoy. The research method was descriptive correlation. The statistical population of this study included 504 male and female teachers of high school students who taught in the academic year of 1969-97.
[18] The sample size was 200 persons based on Morgan's table and randomly selected by classical method (116 male teachers and 84 female women). Organizational self-esteem of Peirce et al., Allan and Meyer organizational commitment and researcher-made citizenship behavior questionnaire were used to collect data. For data analysis, Pearson correlation coefficient, independent t-test and regression were used in SPSS 22 software.
[19] The findings of this study showed that there is a significant negative relationship between organizational self-assurance, security, and competency dimensions with organizational commitment and teacher's citizenship behavior. There is a significant relationship between organizational commitment and the citizenship behavior of male and female teachers. has it. Therefore, education and training to enhance organizational commitment and organizational citizenship behavior will be successful when it comes to paying high attention to the organizational self-esteem of teachers in secondary schools.
[20] Keywords: Organizational Satisfaction, Organizational Commitment, and Organizational Citizenship Behavior.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
عزت نفس سازمانی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 70-80
-
دانلود فایل
( 745.83 KB )