-
آرشیو :
بهار 1402
-
کد پذیرش :
19981
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| صابر شفیعی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
مقدمه: نگرش به آموزش مجازی به عنوان یکی از ابزارهای نوین فناوری های اطلاعات و ارتباطات در سال های اخیر با استقبال چشمگیری مواجه شده است. در آموزش مجازی، فضایی ایجاد میشود تا فراگیر با فراغ بال و به دور از اضطراب و با حفظ استقلال و اعتماد به نفس، درفعالیتهای مورد نظر خود درگیر شوند و اشتیاق تحصیلی آنها بیشتر شود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر، پژوهشي کاربردی و توصیفی است که با طرح همبستگی مورد بررسي قرار گرفته است. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر مهران (420 دانش آموز) در سال تحصیلی1401-1402 مي باشد که با استفاده از جدول مورگان، تعداد۲۰۰ دانش آموز با روش نمونه گيري خوشه ای چند مرحله¬ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. از دو پرسشنامه نگرش نسبت به آموزش مجازی کيم و همکاران(2005) و اشتیاق تحصیلی وانگ و همکاران (2011) استفاده شده است.
یافتههای پژوهش: نتایج حاصله نشان داد که بین متغیر آموزش مجازی و جنبه رفتاری اشتیاق تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود ندارد، همچنین بین متغیر آموزش مجازی و جنبه عاطفی اشتیاق تحصیلی و جنبه شناختی اشتیاق تحصیلی دانش¬آموزان رابطه وجود دارد. همین طور نتایج نشان داد بین متغیر آموزش مجازی و متغیر اشتیاق تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
نتیجه گیری: آموزش مجازی کاربران زیادی را به خود جذب کرده اند و کاربران این آموزشها را جزئی از زندگی خود کرده اند، از همین رو مربیان برای برقراری ارتباط و به مشارکت کشاندن فراگیران و نیز افزایش اشتیاق و درگیری در امر تحصیل از این آموزشها استفاده می کنند.
-
لیست منابع :
[1] اندرسون، ت، الومي، ف (1385). يادگيري الكترونيكي از تئوري تا عمل(ترجمه¬ي بي بي عشرت زماني وسيد امين عظيمي). تهران: انتشارات مدارس هوشمند(تاريخ انتشار اثر به زبان اصلي 2004).
[2] بشرپور، س،عیسی زادگان، ع، زاهد بابلان، ع، احمدیان، ل (1392). مقايسه خودپنداره تحصیلی واشتیاق به مدرسه در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی يادگیري و عادي. مجله مطالعات آموزش و یادگیری. دوره پنجم. پاییز و زمستان 1392. شماره 2، 64-47.
[3] پرهیز، س (1394). رابطه درگیری تحصیلی و منبع کنترل با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان.پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد تهران مرکز.
[4] حجازی، ا، رستگار، ا، قربان اهرمی، ر (1387). الگوی پیش بینی پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش اهداف پیشرفت و ايجاد درگیری تحصیلی. فصلنامه نوآوری¬های آموزشی. شماره 2، 46-33.
[5] جاودانی، م، واناری نژاد، ع (1397). ارزشیابی کیفیت عناصر برنامه درسی آموزش الکترونیکی در سطح دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران. مجله پژوهش های برنامه درسی، 8(1)، 122-104.
[6] رستگار پور، ح ، گرجی زاده، س (1391). ارزیابی کارآمدی دوره¬های یادگیری الکترونیکی دانشگاه تربیت مدرس از دیدگاه کاربران. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2(3)، 30-5.
[7] صدا وسيماي جمهوري اسلامي ايران. (1384). آموزش مجازي .تهران: مولف.
[8] صفوي، س (1388). آموزش الكترونيكي: از ايده تا عمل. تهران: موسسه انتشاراتي نشر دانشگاهي.
[9] گريسون، د، آندرسون، ت (1384). يادگيري الكترونيكي در قرن بيست و يكم: مباني عملي و نظري(ترجمه اسماعيل زارعي زواركي و سعيد صفايي موحد) .تهران: موسسه انتشاراتي علوم و فنون (تاريخ انتشار به زبان اصلي 2003).
[10] مرادی، ر، محمدی مهر، م، نجومی، ف (1394). جایگاه الگوهای طراحی آموزشی در طراحی و تولید محتوای الکترونیکی. نشریه مطالعات آموزش کشور مرکز مطالعات وتوسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، 4(1)، 86.
[11] Akbari E, Naderi A, Simons R, Pilot A. (2016).Student engagement and foreign language learning through online social networks. Asia Pacific J Second Foreign Language Educ;1(1):4.
[12] Allen, Michael. W (2007). Designing successful E-learning: forget what you know about instructional design and do something interesting. San Francisco.
[13] Chen, C. M., Lee, H. M., & Chen, Y. H. (2005). Personalized e-learning system using Item Response Theory. Computers & Education. 44(3), PP: 237-255.
[14] DelVecchio, K and Loughne.(2006).Advantages and Disadvantages of ELearning. In Pamela Berman (Ed.). Elearning consepts and techniques. USA: Bloomsburg University of Pennsylvania's Department of Instructional Technology.
[15] Fredricks,J.A. Blumenfeld, P.C.& paris, A(2004). School engagement potential of the concept: state of the evidence. Review of Educational Research,
[16] Fredricks, J. A., Filsecker, M., & Lawson, M. A. (2016). Student engagement, context, and adjustment: Addressing definitional, measurement, and methodological issues.
[17] Junco R, Cole-Avent G. (2008).An introductionto technologies commonly used by college students. New Dir Student Serv. 124(24):3-17.
[18] Heiberger G, Harper R.(2008). Have you Facebooked Astin lately? Using technology to increase student involvement. New Direct Stud Service (124):19-35
[19] Horton, W.(2006). E-Learning by design. USA: Pfeiffer. Howles, Les and Lupton, Chris. Rapid eLearning Development Tools. Retrieved on September 5, 2008, from: engage.wisc.edu/accomplishments/papers/docs/eTools_Conf08_paper.pdf
[20] Junco, R., G. Heiberger, and E. Loken.(2011).The effect of Twitter on college student engagement and grades. Journal of Computer Assisted Learning 27: 119-132.
[21] Han K, Volkova S, Corley CD, editors. (2016).Understanding roles of social media in academic engagement and satisfaction for graduate students. Proceedings of the 2016 CHI Conference Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems.
[22] Khan, B. H. (2005). Managing e-learning: Design, delivery, implementation and evaluation. Hershey, PA: Information Science Publishing.
[23] Leonard, C. A. (2002). Quality of life and attendance in primary schools. University of Newcastle.
[24] Liaw, S. S. (2004). Considerations for developing constructivist web-based learning. International Journal of Instructional Media. 31,PP: 309- 319.
[25] Liccardi, Ilaria. Ounnas, Asma. Pau, Reena. Massey, Elizabeth. Kinnunen, Païvi. Lewthwaite, Sarah. Anne Midy, Marie. Sarkar, Chandan.(2015). The role of social networks in students’ learning Experiences, ITiCSE-WGR '07 Working group reports on ITiCSE on Innovation and technology in computer science education Pages 224-237.
[26] McLaughlin, C. Lee, M. J. W.(2007). Social Software and Participatory Learning: Pedagogical Choices With Technology Affordances in the Web 2.0 era. In ICT: Providing Choices for Learners and Learning. Proceedings Ascilite Singapore 2007.
[27] Newmann, F. (1992). Higher-order thinking and prospects for classroom thoughtfulness. In F. Newmann (Ed.), Student engagement and achievement in American Secondary Schools, 62-91.
[28] Ouweneel, E., Le Blanc, P.M. & Schaufeli, W.B. (2011). Flourishing students: A longitudinal study on positive emotions, personal resources, and study engagement. The Journal of Positive Psychology: Dedicated to furthering research and promoting good practice, 6 (2), 142-153.
[29] Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self-regulated learning in college students. Educational psychology review, 16(4), 385-407.
[30] Rafiee Vardanjani L, Parvin N, Mahmoodi Shan G.(2015). The effects of an individual, multistep intervention on adherence to treatment in hemodialysis patients.Disabil Rehabil.1-5.
[31] Raja Irfan Sabir, Naeem Akhtar, Waseem Bahadur, Muhammad Shoaib Sajjad and Abbas. (2014). Impact of Distance Education on Student Performance: A Case of Allama Iqbal Open University, Middle-East Journal of Scientific Research 21 (3): 472-476.
[32] Royal, Christina. (2007). Exploring the use of instructional design modelsfor web based instruction in higher education:a modified Delphi study. Doctoral Dissertation, Capella University.
[33] Salmela-Aro, K., Tolvanen, A., & Nurmi, J. E. (2009). Achievement strategies during university studies predict early career burnout and engagement. Journal of Vocational Behavior, 75(2), 162-172.
[34] Schlechty,P.C (2005). Creating create school: six critical systems at the heart of educational innoration.
[35] Selwyn, N.(2009). Web 2.0 applications as alternative environments for informal learning e a critical review. Paper presented at the OECD-KERIS. expert meeting. Alternative learning environments in practice: Using ICT to change impact and outcomes.1-10.
[36] Shih,timothy., and Hung,Jason.(Eds.).(2007).Future directions in distance learning and communication technologyies.USA: Idea Group.
[37] Siemens, George (2002). Instructional design in E-Learning. Retrieved online July 30, 2004.
[38] Yang, Y.T.C.(2009). A catalyst for teaching critical thinking in a large university class in Taiwan: Asynchronous online discussions with the facilitation of teaching assistants. Educational Technology Research and Development, 56 (3), 241-264.
[39] Wang, M. T. & Holcombe, R. (2010). Adolescents' perceptions of classroom environment, school engagement, and academic achievement. American Educational Research Journal, 47, 633–662.
[40] Williams, R. (2003). Pre-service teacher, examining choices: A preliminary study.
[41] Wolters,C.A.,& Rosental,H. (2000). The relation between student motivitional bliefs and their use of motivational. Regulation strategies. International Journal of Educationa research.
[42] Zyngier, D. (2008). (Re) conceptualising student engagement: Doing education not doing time. Teaching and Teacher Education, 24(7), 1765-1776.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
آموزش مجازی، آموزش الکترونيک، يادگيری الکترونيک، اشتياق تحصيلی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 60-69
-
دانلود فایل
( 781.27 KB )