-
آرشیو :
زمستان 1401
-
کد پذیرش :
19959
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| فریده محمدی، مجتبی امیری مجد
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پژوهش حاضر با هدفپیشبینی دلبستگی به خدا از طریق سبکهای دلبستگی و سبکهای فرزندپروری در دانش-آموزان دوره متوسطه شهر قزوین انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماري دانش-آموزان پسر متوسطه اول و دوم که در سال تحصیلی 1401-1402 در شهر قزوین بودند که 336 شرکتکننده به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای شیوه های فرزندپروری بامریند (1973)، دلبستگی به خدا غباری و حدادی کوهسار(1390) و دلبستگی کولینز و رید (1990) جمعآوری و بوسیله آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوه گام به گام تحلیلشدند. نتایج نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن و سبک فرزندپروری مقتدرانه با دلبستگی به خدا در دانش آموزانرابطه مثبت و معنادار وجود دارد (01/0p<). بین سبک های دلبستگی دوسوگرا و اجتنابی و سبک های فرزندپروری مستبدانه و سهل گیرانه با دلبستگی به خدا در دانش آموزان رابطه منفی و معنادار وجود دارد (01/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که سبک دلبستگی ایمن و سبک فرزند پروری مقتدرانه، دلبستگی به خدارا به طور معناداری پیش بینی می کنند و سبک های دلبستگی دوسوگرا و اجتنابی و سبک های فرزندپروری مستبدانه و سهل گیرانه دلبستگی به خدارا به طور معکوس و معنادار پیش بینی می کنند (01/0p<). بنابراین نتیجه گرفته شد که سبکهای دلبستگی و سبکهای فرزندپروری روی دلبستگی به خدا در دانش آموزان تاثیر دارند.
-
لیست منابع :
[1] اکبری، سعید؛ شکوهی یکتا، محسن؛ زمانی، نیره، محمودی، مریم؛ کریمیپور، جواد .(1392). تأثیر مداخلات شناختی-رفتاری بر کنترل خشم دانشآموزاندبیرستانی. روانشناسی بالینی و شخصیت، 21(11): 61-70.
[2] امیدی، احد؛ فرهوش، محمد؛ احمدی، محمدرضا؛ و افتخار اربایی، رقیه. (1399). نقش واسطه ای تصور از خدا در رابطه سبک های دلبستگی با رضایت از زندگی. دوفصلنامه علمی روان شناسی فرهنگی، 4(1): 103-81.
[3] برک، لورا .ای.(1383). روان شناسی رشد ترجمه یحیی سیدمحمدی تهران: ارسباران.
[4] تنهای رشوانلو، فرهاد و حجازی، الهه (1390). درگیری، حمایت از خودمختاری و گرمی پدر و مادر: پیش بینی کننده های عزّت نفس نوجوانان، مجلۀ علوم رفتاری، 4 (5)، 350-343.
[5] جعفری، اصغر. (1396). تدوین یک برنامه روانی- آموزشی بر اساس الگوی ستیر برای زوجین متعارض و اثربخشی آن در کاهش سبک مقابلهای ناکارآمد و احتمال وقوع طلاق. چاپ شده در فصلنامه علمی- پژوهشی فرهنگ مشاوره و روان درمانی دانشگاه علامه طباطبایی، (30): 107-130.
[6] جناآبادی، حسین و سابقی، فرامری (1393). رابطه دلبستگی به خدا با معناداری زندگی والدین کودکان کم توان ذهنی شهر زاهدان. دو ماهنامه طلوع بهداشت، 13(2): 99-112.
[7] دشتی، سیدرضا.(1387). بررسی رابطه شیوه های تربیت فرزند و جهت گیری مذهبی درونی پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد رودهن.
[8] دهقانی، طیبه (1389). رابطه شیوه فرزندپروری والدین با میزان خشم و سطح سازگاری نوجوانان. پایاننامه منتشر نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی.
[9] ذکایی فر، آرزو، موسی زاده، توکل. (1399). نقش سبکهای فرزند پروری والدین در پیشبینی رشد اجتماعی کودکان پیشدبستان 5 و 6 ساله. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 10(37)، 87-100.
[10] زرین کلک ، حمیدرضا و طباطبایی برزکی، سعید. (1391) . رابطه سبک هاي دلبستگي و والدگري با تجربيات معنوي و اعمال مذهبي. روانشناسی تحولی، 8(31)، 305-313.
[11] زمانی، سمیرا؛ شیرانی ناژوانی؛ و اکرمی، ناهید. (1399). مدل معادلات ساختاری پیش بینی اختلالات اضطرابی کودکان براساس ارتباط با والدين، دلبستگی به خدا با میانجیگری عزت نفس و کنترل ادراک شده. نشریه روان بالینی و شخصیت، 8(1): 113-99.
[12] ساکی، خدیجه و مکوندی، بهنام. (1394). رابطه بین سبک های دلبستگی و شادکامی با عملکرد خانواده، سومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری،تهران
[13] سپاه منصور، مژگان؛ شهابی زاده، فاطمه؛ خوشنویس، الهه. (1387). ادارک دلبستگی کودکی، دلبستگی بزرگسال و دلبستگی به خدا. فصلنامه روان شناسان ایرانی، 4(15): 253-265.
[14] سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1389). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
[15] شهابی زاده، فاطمه و فرزاد، ولی الله. (1392) . ارتباط دلبستگي ادراک شده دوران کودکي با مقابله مذهبي در بحران، با ميانجي گري دلبستگي به خدا، پژوهشهای روان شناختی، 6(31)، 84-106.
[16] شیرالی نیا، خدیجه، عبدالهی موسوی، حدیث، خجسته مهر، رضا. (1396). اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر استرس فرزندپروری و انعطافپذیری روانشناختی مادران کودکان دارای اختلال طیف اتیسم. روانشناسی افراد استثنایی، 7(28)، 21-44.
[17] طباطبایی سید علی، فضلی رخساره، یارعلی جواد. (1392).بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری والدین با پیشرفت تحصیلی و اختلال رفتاری دانش آموزان دوره ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. ۱۰ (۱) :۷-۲۲.
[18] غباری بناب، باقر و حدادی کوهسار، علی اکبر (1390). دلبستگی به خدا در بافت فرهنگ اسلامی: پایههای نظری، ساخت و رواسازی ابزار اندازه گیری. روش هاومدل های روان شناختی، 1(4): 81-106.
[19] غلامی، ابوالفضل و غلامی، نرگس.(1399).بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبستانی شهرستان گناباد، ششمین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزه علوم انسانی، اقتصاد و حسابداری ایران، تهران.
[20] کاپلان، پاول اس .(1384).روان شناسی رشد سفر پرماجرای کودک ترجمه مهرداد فیروزبخت تهران: خدمات فرهنگی رسا .
[21] کرین، ویلیام. (2006)، نظریه های رشد. ترجمه: غلامرضا خوی نژاد و علیرضا رجایی. (1391)، چاپ ششم، تهران؛ نشر رشد.
[22] ماسن، پاول. اچ .(1373).رشدوشخصیت کودک ترجمه مهشید یاسایی تهران ما
[23] American Psychiatric Association (APA). Advance in Anger management 2014 [updated 2015; cited 2014]. Available from: http: //apa.org/.
[24] Baumrind, D, Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior ، Gentic psychology Monographs, 15, 2017, 43 88.
[25] Beck, R., & McDonald, A. (2014). Attachment to God: The Attachment to God Inventory, Tests of Working Model Correspondence, and An Exploration of Faith Group Differences. Journal of Psychology and Theology, 32, No. 2, 92-103.
[26] Bradshaw M, Kent BV. (2017). Prayer, attachment to God, and changes in psychological wellbeing in later life. Journal of aging and health; 0898264316688116.
[27] Erikson، Erik، Life History and the Historical Moment، New York: W.w.norton, 2015.
[28] Javdan M. and Nickkerdar M. A. 2011. The Study Relationship between Parenting Styles and Spiritual intelligence. J. Life Sci. Biomed. 1(1): 24-27.
[29] Kirkpatrick, L. A, (2017). An attachment-theory approach to the psychology of religion. International Journal for The Psychology of Religion, 2(1), 3-28.
[30] Larson، p. p، and Sherill, K, Aetal, Associations between dimensions of religious condiments and mental health American Journal of psychiatry, 149, 2019, 557-559.
[31] Miller, B. K., Zivnuska, S., & Kacmar, K. M. (2019). Self-perception and life satisfaction. Personality and Individual Differences, 139, 321-325.
[32] Susanti, L., & Tarigan, C. (2020). The Effects of Parenting Style and Adolescent Character on Adolescent Spirituality During the Pandemic. Journal of Jaffray, 19(2): 184-201.
[33] Walsh, F. (2009). Spiritual Resourcein Family therapy. New York: Guilford Press.
[34] Zarzycka, B. (2019). Parental Attachment Styles and Religious and Spiritual Struggle: A Mediating Effect of God Image. Journal of Family Issues, 40(5): 575-593.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
دلبستگی به خدا، سبک دلبستگی، فرزندپروری، دانش آموزان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 112-123
-
دانلود فایل
( 1.06 MB )