-
آرشیو :
بهار 1402
-
کد پذیرش :
19980
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| صابر شفیعی، محمد اکبری بورنگ، محسن آيتی، بهنام رسولی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
امروزه، زندگی ما به طور فزاینده ای با واسطه فناوری است. همانطور که محقق فناوری انسان، دون آیدی (1990) اشاره کرده است، زندگی ما به روش های متعدد و ظریفی "بافت تکنولوژیکی" دارد. در حوزه، بسیاری از تعاملات و ارتباطات بین فردی معلمان و دانش آموزان توسط فناوری های رایانه ای از جمله ایمیل، سیستم های مدیریت یادگیری، سایت های شبکه های اجتماعی، فضاهای یادگیری مجازی و سیستم های کنفرانس آنلاین انجام می شود. ادغام سریع فناوری در آموزش، نوع و فراوانی تعاملات انسان و رایانه را افزایش داده است.
پژوهش حاضر با هدف معرفی روش پساپدیدارشناسی در تحقیقات آموزشی با روش مروری- روایتی در بین مقالات منتشرشده با کلیدواژه¬های پدیدارشناسی، پساپدیدارشناسی و تحقیقات آموزشی پساپدیدارشناسی (و معادل لاتین این کلیدواژه¬ها) بدون محدودیت زمانی در پایگاه-های اطلاعاتی: SID، Irandoc، Magiran، sciencedirect، sage، scopus، google scholar، taylor & francis، eric، wiley همچنین نشریات حوزه مدیریت آموزشی و روانشناسی تربیتی بوده است. که در مجموع تعداد 53 مقاله تمام متن مورد مرور قرار گرفت.
پساپدیدارشناسی به رویکردی مناسب برای انجام تحقیقات کیفی در آموزش تبدیل شده است. این رویکرد از فلسفهی فناوری سرچشمه میگیرد که اهمیت میانجیگری فنآوری در تجربه روزمره را برجسته میکند: فناوریها ادراکات ما را تغییر میدهند و ممکن است جنبه ای از این اداراکات را تقویت و جنبه ی دیگری را کاهش دهند. همچنین فناوری ها ممکن است ما را به عملی دعوت کند و از عمل دیگری باز دارد. پساپدیدارشناسی با آمیختن فلسفی چندثباتی (در مقابل ذات گرایی) و بازتابی (در مقابل دریافت گرایی) با حساسیت تجربی به مادیت، نه تنها گامی رو به جلو در مقایسه با پیشینیان پدیدارشناختی خود تشکیل می دهد، بلکه خلأ به جای مانده از دیگر رویکردهای ماتریالیستی جدید را نیز پر می کند. این به ما اجازه می دهد تا روابط انسان-فناوری را «از درون» دیدگاه انسانی مطالعه کنیم.
-
لیست منابع :
[1] سراجی، ف، عطاران، م (1389). روش¬شناسی پژوهش¬های مربوط به یادگیری الکترونی: مقایسه پژوهش¬های داخلی و خارجی. فصلنامه نوآوری¬های آموزشی، شماره36: 76-50.
[2] کمالی، ی (1396). روش¬شناسی فراترکیب و کاربرد آن در سیاستگذاری عمومی. سیاست، دوره 47، شماره3: 736-721.
[3] مبینی دهکردی، ع (1390). معرفی طرح ها و مدل ها در روش تحقیق آمیخته. راهبرد، دوره20، شماره 60: 234-217.
[4] مهرمحمدی، م (1391). کثرت روش¬شناسی پژوهش: افول پوزیتیویسم یا مرگ حقیقت؟. پژوهش¬نامه مبانی تعلیم و تربیت، شماره2: 46-27.
[5] Solorzano, D. G, & Yosso, T. J(2002). Critical race methodology: counter-storytelling as an analytical framework for education research, Qualitative Inquiry, 8(1), pp: 23-44.
[6] Noyes, A(2012). Scale in education research: towards a multi-scale methodology, International Journal of Research & ethod in Education: 1-16.
[7] Wiles, R, Crow, G, & Pain, H(2011). Innovation in qualitative research methods: a narrative review, Qualitative Research, 11(5): 587-604.
[8] Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2011). The SAGE handbook of qualitative research. Sage.
[9] Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Third Edition). Thousand Oaks, CA: Sage.
[10] Aspers, P. and Corte,U.(2019). What is Qualitaitive in Research. Qualitative Sociology, 42(2):139-160.
[11] Adams, C., & Turville, J. (2018). Doing Postphenomenology in Education. In Aagaard, J., Friis, J. K. B. O., Sorenson, J., Tafdrup, O., Hasse, C., & Ihde, D. (Eds.), Postphenomenological Methodologies: New Ways in Mediating Techno-Human Relationships, (pp. 3-25).
[12] Boger, T. (2018). Watching our Children Electronically: A (Post)phenomenology of Classroom Management Software in Schools (Doctoral dissertation, University of Alberta).
[13] Jubien, P. (2015). A Postphenomenological Exploration of Mobility in Post-Secondary Teaching and Learning (Doctoral dissertation, University of Alberta).
[14] Ihde, D. (2009). Postphenomenology and technoscience: the Peking University lectures. Albany, NY: SUNY Press.
[15] Irwin, S. O. (2016). Digital Media: Human–Technology Connection. Rowman & Littlefield.
[16] Aagaard, J. (2017). Introducing postphenomenological research: a brief and selective sketch of phenomenological research methods. International Journal of Qualitative Studies in Education, 30(6), 519-533.
[17] Introna, L. (2017). Phenomenological approaches to ethics and information technology.
[18] Rosenberger, R. & Verbeek, P. (2015). A Postphenomenological Field Guide. In Postphenomenological Investigations: Essays on Human-Technology Relations (pp . 4-42), London: Lexington Books.
[19] Husserl, E. (1970). The crisis of European sciences and transcendental phenomenology: An introduction to phenomenological philosophy. Northwestern University Press.
[20] Heidegger, M. (1977). The question concerning technology, and other essays Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2017 Edition), Edward N. Zalta (Ed.).
[21] Heidegger, M. (2014). Introduction to metaphysics. Yale University Press.
[22] Merleau-Ponty, M. (1962). Phenomenology of Perception. London and New York: Humanities Press.
[23] Merleau-Ponty, M. (1964). The primacy of perception: And other essays on phenomenological psychology, the philosophy of art, history, and politics. Northwestern University Press.
[24] Merleau-Ponty, M. (2013). Phenomenology of perception. Routledge.
[25] Latour, B. (2005). Reassembling the social: An introduction to actor-network-theory. Oxford University Press.
[26] Verbeek, P. P. (2015). Politicizing Postphenomenology. In Reimagining Philosophy and Technology, Reinventing Ihde (pp. 141-155). Springer, Cham.
[27] Wattchow, B. (2001). A pedagogy of production: craft, technology and outdoor education. Journal of Outdoor and Environmental Education, 5(2), 19–27.
[28] Ihde, D. (2005). Introduction: postphenomenological research. Human Studies, 31(1), 1-9.
[29] Ihde, D. (2011). Stretching the in-between: embodiment and beyond. Foundations of Science, 16(2), 109–18.
[30] Kerruish, E. (2019). Arranging sensations: smell and taste in augmented and virtual reality. The Senses and Society, 14(1), 31–45.
[31] Röhl, T. (2018). Inviting and interacting: postphenomenology and the microsociology of education. In J. Aagaard, J. K. B. Friis, J. Sorenson, O. Tafdrup, & C. Hasse (Eds), Postphenomenological Methodologies: New Ways in Mediating Techno- Human Relationships (pp. 27-44). Lanham, MD: Lexington Books.
[32] Verbeek, P. P. (2011). Moralizing technology: Understanding and designing the morality of things. University of Chicago Press.
[33] De Boer, B., Hoek, J., & Kudina, O. (2018). Can the technological mediation approach improve technology assessment? a critical view from ‘within’. Journal of Responsible Innovation, 5(3), 299-315.
[34] Dreyfus, H. (2006). Overcoming the Myth of the Mental. Topoi, vol. 25(1-2), p. 43-49.
[35] Ritter, M. (2021). Philosophical potencies of postphenomenology. Philosophy & technology, 34, 1501–1516.
[36] Sparrow, T. (2014). End of Phenomenology: Metaphysics and the New Realism. Edinburgh: Edinburgh University Press.
[37] Aagaard, J. (2018). Magnetic and multistable: reinterpreting the affordances of educational technology. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(1), 4.
[38] Adams, C. (2010). Programming the gesture of writing: On the algorithmic paratexts of the digital. Educational Theory, 66(4), 479-497.
[39] Aagaard, J., & Matthiesen, N. (2016). Methods of materiality: Participant observation and qualitative research in psychology. Qualitative Research in Psychology, 13(1), 33- 46.
[40] Adams, C., & Turville, J. (2018). Doing Postphenomenology in Education. In Aagaard, J., Friis, J. K. B. O., Sorenson, J., Tafdrup, O., Hasse, C., & Ihde, D. (Eds.), Postphenomenological Methodologies: New Ways in Mediating Techno-Human Relationships, (pp. 3-25).
[41] Boger, T. (2018). Watching our Children Electronically: A (Post)phenomenology of Classroom Management Software in Schools (Doctoral dissertation, University of Alberta).
[42] Hasse, C. (2008). Postphenomenology: Learning cultural perception in science. Human Studies, 31(1), 43.
[43] Van Lennep, D.J. (1987). The psychology of driving a car. In J.J. Kockelmans (Ed.), Phenomenological psychology: The Dutch school (pp. 217–227). Dordrecht: Martinus Nijhoff Publishers.
[44] Borgmann, A. (1984). Technology and the character of contemporary life: A philosophical inquiry. Chicago: University of Chicago Press.
[45] Ihde, D. (1990). Technology and the Lifeworld: From Garden to Earth. Bloomington: Indiana University Press.
[46] Ihde, D. (1979). Technics and Praxis: A Philosophy of Technology. Dordrecht: Reidel.
[47] Ihde, D. (1983). Existential Technics. Albany, NY: State University of New York Press.
[48] Turville, J. A. (2018). Email and Its Involvements in the Lives of K-12 Teachers: Phenomenological, Postphenomenological, and Posthumanistic Explorations (Doctoral dissertation, University of Alberta).
[49] Carman, T. (2008). Merleau-Ponty. New York: Routledge.
[50] Selinger, E. (2005). Towards a postphenomenology of artifacts: A review of Peter-Paul Verbeek’s what Things Do. Techne, 9(2), 128-133.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
رویکردهای پژوهشی، پساپدیدارشناسی، تکامل پساپدیدارشناسی، نظریه میانجیگری پساپدیدارشناسی، مفاهیم کلیدی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Today, our lives are increasingly mediated by technology. As human technology scholar Don Idey (1990) has pointed out, our lives are "technologically textured" in many and subtle ways. In the field, many interactions and interpersonal communication between teachers and students are carried out by computer technologies, including e-mail, learning management systems, social networking sites, virtual learning spaces, and online conferencing systems. The rapid integration of technology in education has increased the type and frequency of human-computer interactions.
The present study aims to introduce the postphenomenology method in educational research with a review-narrative method among the articles published with the keywords of phenomenology, postphenomenology and postphenomenology educational research (and the Latin equivalent of these keywords) without time limit in the databases: SID, Irandoc, Magiran, sciencedirect, sage, scopus, google scholar, taylor & francis, eric, wiley have also been publications in the field of educational management and educational psychology. A total of 53 full-text articles were reviewed.
Postphenomenology has become a suitable approach for conducting qualitative research in education. This approach originates from the philosophy of technology, which highlights the importance of technological mediation in everyday experience: technologies change our perceptions and may enhance one aspect of these institutions and diminish another aspect. Also, technologies may invite us to an action and prevent us from another action. By combining polystable (vs. essentialism) and reflexivity (vs. receptivism) philosophies with an empirical sensitivity to materiality, postphenomenology not only constitutes a step forward compared to its phenomenological predecessors, but also fills the void left by other materialist approaches. It also fills the new. This allows us to study human-technology relations "from within" the human perspective.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
research approaches, postphenomenology, evolution of postphenomenology, mediating theory of postphenomenology, key concepts
- صفحات : 24-37
-
دانلود فایل
( 551.71 KB )