-
آرشیو :
بهار 1402
-
کد پذیرش :
19983
-
موضوع :
مدیریت دولتی
-
نویسنده/گان :
| سحر صدرائی، احمد ودادی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
اعتماد سازمانی نوعی سرمایه ارزشمند است که شناخت پیشایندها و چگونگی توسعه آن می تواند موجب تسهیل همکاری و تلاش جمعی برای ارتقای بهره وری سازمان شود. این پژوهش به بررسی نقش میانجی هوش محاوره ای در تاثیر رهبری تحول گرا بر اعتماد سازمانی پرداخته است. پژوهش از نوع کاربردی، توصیفی- همبستگی و کمی است. جامعه آماری آن را کارکنان واحدهای منابع انسانی در ادارات مرکزی بانک کشاورزی در تهران تشکیل می دهند که کل 150 نفر آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه گردآوری و با کمک نرم افزارهای اس پی اس اس و آموس در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها بیانگر آن است که، رهبری تحول گرا هم به طور مستقیم و هم از راه هوش محاوره ای مدیران، بر اعتماد سازمانی، اثر مثبت و معنادار داشته است. همچنین وضعیت موجود هر سه این متغیرها در جامعه مورد مطالعه بالاتر از حد متوسط بوده است. نتایج مبین آن می باشند که، رهبران سازمانی می توانند با ترویج ارتباطات مناسب و قاطع و حمایت های عاطفی خود و تسهیم اطلاعات در سازمان، زمینه نفوذگذاری بر کارکنان در جهت ایجاد تحولات سازمانی را ایجاد نموده و بدین ترتیب، اعتماد سازمانی را توسعه دهند.
-
لیست منابع :
[1] مجیدی کلیبر، سعیده؛ رادفر، رضا؛ طلوعی اشلقی، عباس (1395). تاثیر اعتماد سازمانی بر موفقیت سیستم مدیریت دانش. مجله مدیریت توسعه و تحول. 27: 15-7.
[2] مرادی، محمدرضا؛ جعفری، اکرم؛ امیدی، علیرضا؛ علی دوست، ابراهیم (1392). مدل یابی تاثیر رهبری احول گرا و عدالت سازمانی بر رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران، مجله مدیریت ورزشی، 5(4)،107-124.
[3] سنجقی، محمد ابراهیم؛ فرهی، برزو؛ ظهوریان، ایمان (1390). بررسی تاثیر توانمندسازی تیمی بر رابطه بین رهبری تحول آفرین و عملکرد سازمانی، مجله بهبود مدیریت، 5 (13): 87-70.
[4] پرناک، جهانگیر (1394). رابطه بین اعتماد سازمانی و نوآوری سازمانی در مدارس. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 10(38): 97-75.
[5] خیراندیش، مهدی؛ و کاملی، محمد جواد (1390). رهبری تحول آفرین: عاملی در موفقیت پروژه های مدیریت دانش. منابع انسانی ناجا، سال ششم، شماره 23. 171-161.
[6] موغلی، علیرضا؛ حسن پور، اکبر؛ و حسن پور، محمد (1382). بررسی ارتباط بین توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان در مناطق نوزده گانه سازمان آموزش و پرورش شهر تهران. فصلنامه مدیریت دولتی، 1: 132-119.
[7] دامغانیان، حمیدرضا، و یزدانی زیارت، محمد (1396). تبیین مدل شایستگی ارتباطی درونفردی تشویقکننده روابط مثبت و اثربخش در سازمان از دیدگاه خبرگان دانشگاهی، نشریه روانشناسی مثبتگرا، 2(4)، 38-19.
[8] علامت، زلیخا. (1394) . بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای مقابله ای بر باورهای فراشناختی و هوش ارتباطی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی عمومی. دانشکده روان شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. بوشهر.
[9] ناویپور، حسن (1392). تبیین فرایند طراحی مدل شایستگی ارتباطی مدیران بیمارستانهای شهر تهران، رساله دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
[10] مکی زاده، هادی؛ ابراهیمی، هادی؛ عباسی، اسد؛ باغبان، مهدی (1393). بررسی تاثیر سبک رهبری تحول آفرین بر اعتماد سازمانی، اولین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت، (1393)، 12-1.
[11] زرگر، طیبه؛ نظری، رسول (1394). نقش مهارت های ارتباطی بر سبک های رهبری تحول گرا و ساختارگرا و اثربخشی سازمانی سازمان های ورزشی، مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 9(47)، 202-189.
[12] باقری، مهدی؛ رنجبر، محمد حسین؛ تب، سمیه (1394). بررسی نقش واسطه ای اعتماد و خودکارآمدی جمعی بر رابطه بین رهبری تحول آفرین و عملکرد تیمی، کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت، (1394).
[13] محمدی، اسماء؛ شهابی، الهه؛ ده یادگاری، سعید (1399). بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین بر ارتباطات درون سازمانی در زمان بحران، کنفرانس ملی علوم انسانی و مطالعات مدیریت (1399).
[14] الوانی، سید مهدی؛ دانایی فر، حسن (1380). مدیریت دولتی و اعتماد عمومی، مجله دانش مدیریت، 14، 55، 27-5.
[15] Puusa, A. & Tolvanen, U. (2006). Organizational identify and trust, electronic journal of business ethics and organization studies (EJBO), 11(2): 29-33.
[16] Bakiev, E. (2013). The influence of interpersonal trust and organizational commitment on perceived organizational performance, Journal of applied economics and business research, 3(3): 166-180.
[17] Uslu, F. & Okay. E. (2015). Leadership and organizational outcomes meta analysis of empirical studies: the effect of leadership on organizational trust. Springer international publi- shing Switzerland. ISBN 978-3-319-14907-3.
[18] Rua, O. M. M. M. D. L., & Araujo, J. M. C. (2016). Linking transformational leadership and organizational trust: has organizational commitment a mediating effect on it? Cuadernos degestion. 16(1): 43-62.
[19] Glaser, J. (2014). Conversational intelligence: How grate leaders build trust and getresults, Manchesrer: Biblimotion
[20] Service, R. (2005). CQ: the communication quotientfor is professionals, Journal of information science, 2005,31 (2), 99-113.
[21] Galford, R., & Drapeau. A. (2007). The trusted leader: Abailabke at www.quickmba.com. Proposal of management; 18, A: 250-259.
[22] Lamsa, A.M & Pucetaite, R. (2009). Development of organizational trust among employees from a contextual perspective, Business ethics: A european review. 15(2): 130-141.
[23] Elnen, R., Blomqvist K. & Puumalainen K. (2008). The role of trust in organizational innovativeness, European of innovativeness, 11: 160-181.
[24] Bass, B. M, (1990), From transactional to transformational leadership: learning to share the vision. Organizational dynamics, 18, 19-31.
[25] Robins, S. P (1999). Organizational behavior, translated by Parsaeian, A & Arabi S.M. Tehran: Cultural researches office.
[26] Haman, J. & Taylor (2011). Measuring service quality: A reexamination and extention, Journal of marketing, 56(3), 55-68.
[27] Austin, M. S. & Harkins (2008). Assessing change can organizational learning “work” for schools? The learning organization, 15(2), 105-125.
[28] Spector, P, Borman, W & Cimino, C, (2004). Emotional intelligence and learning styles. Department of psychology college of arts and sciences, available at Shanon web.
[29] Gumusuoglu, L & Ilsev, A. (2009). Transformational leadership, creativity, and organizational innovation. Journal of business research, 62, 461-473.
[30] Brown, F, W. & Moshavi, D (2005). Transformational leadership and emotional intelligence: a potential pathway for an increased understanding of interpersonal influence, Journal of organi- Zational behavior,26, 867-871.
[31] Huey-Wen, C., Yu-Hsun, Lin., Hsiu-Hua, C. & Wen-Wei, C. (2013). Transformational leadership and team performance: the mediating roles of cognitive trust and collective effic-acy, SAGE open. 101-113.
[32] Gunes, Z. (2017). The relationship among shared leadership, trust in school principals and innovation management in school, The anthropologist, 24, 1: 33-50.
[33] Ramdas, S. K. & Patric, H. A. (2019). Positive leadership behavior and flourishing: the mediating role of trust in information technology organizations. South Asian journal of human res-ources management, 6(2): 51070.
[34] Pranitasari, D. (2020). The influence of effective leadership and organizational trust to teachers work motivation, Media economy & management,35(1): 75-91.
[35] Bass, B. M. & Avilio, B. J. (2000). MLQ multifactor leadership questionnaire sampler set: technical report, leader form, rater form, and scoring key for MLQ form 5X- short, Mind garden, palo alto, CA.
[36] Buhrmester, D & Furman, W. (1988). Five domain interpersonal competence in peer relationship. Journal of social psychology. 55(6). 991-1008.
[37] Deconinck, B. (2010). The influence of ethical climate on marketing employees job attitudes and behaviors, Journal of business research, 63: 384-391.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
رهبری تحول گرا، هوش محاوره ای، اعتماد سازمانی، بانک کشاورزی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Organizational trust is a valuable capital that recognizing its precedents and the way of developing. it can facilitate collaboration and collective efforts to improve organizational productivity. This research investigates the mediating role of conversational intelligence in the effect of transformational leadership on organizational trust. Research is applied, descriptive-correlation and quantitative. Its statical population consists of staffs of human resource departments of headquarters of Keshavarzi Bank in Tehran, that all of these 150 members were selected as statical samples. The required data were collected by a questionnaire and analyzed through SPSS and AMOS softwares at both descriptive and inferential levels. Finding showed that Transformational leadership has had a positive and significant effect on organizational trust, both directly and through conversational intelligence. Also, the existing situation of all of these three variables in the study were higher than averages. Conclusion say that, Organizational leaders by promoting appropriate and decisive communication and emotional support and sharing information in their organization, can create a basis for influencing employees to create organizational changes and thus develop organizational trust.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Transformational leaders, conversational intelligence, Organizational trust, Keshavarzi Bank
- صفحات : 1-15
-
دانلود فایل
( 638.01 KB )