-
آرشیو :
بهار 1400 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
19979
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
| امیدعلی مسعودی، علیاصغر کیا، زینب مرادی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
نشریات محلی دستهای از رسانهها هستند که در دنیای رسانهای جدید در کنار انبوهی از رسانههای جدید و قدیم به کار اطلاع رسانی و انتقال پیام مشغولند که امروزه با گسترش شبکه ارتباطات جهانی و شکلگیری شبکهای جایگاه و اهمیت خود را در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته حفظ کرده و بر آن افزودهاند.
تحقیق حاضر با عنوان "بررسی میزان رضایتمندی مخاطبان از نشریات محلی استان قم" میباشد؛ که از نظر روش تحقیق، توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماري این تحقیق، کلیه مخاطبان نشریات محلی در استان قم بودهاند، که تعداد آنها نامحدود بوده است. جهت انتخاب نمونه مورد بررسی تعداد 385 نفر، از طریق تکنیک نمونهگیری طبقهای تصادفی ساده انتخاب شدند. دادههای استخراج شده از پرسشنامه با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
در این پژوهش همه شش فرضیه در سطح معنیداری 0.99 درصد تایید شدند و بررسی حاضر نشان داد که همبستگی مثبت و بالایی بین رضایتمندی مخاطبان و متغیرهای شیوه توزیع نشریات، محتوای نشریات، سبک ارائه نشریات، طرح رو و پشت جلد نشریات، قیمت نشریات و ترتیب انتشار نشریات وجود دارد.
-
لیست منابع :
[1] آلبر، پیر. (1368)، مطبوعات، ترجمه فضلالله جلوه، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
[2] ابراهیمی، معصومه (1391). روزنامه های محلی و رعایت اصول روزنامه نگاری (جهت توسعه محلی)، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران، چاپ نشده.
[3] استیفن، لیتل جان. (1384)، نظریههای ارتباطات، ترجمه مرتضی نوربخش و سیداکبر میرحسینی، تهران، جنگل، چاپ اول.
[4] اسدی، علی، (1372)، افكار عمومى و ارتباطات ، چاپ اول، تهران: سروش.
[5] اسکندری، محمد (1390)، میزان انطباق نشریات محلی استان کردستان با شاخصهای نشریات محلی، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. چاپ نشده.
[6] اسولیوان تام و دیگران. (1385)، مفاهیم کلیدی ارتباطات، ترجمه میرحسن رئیس زاده، تهران، فصلنو.
[7] باالزاده مجیدی، عبدالرضا. (1389)، اوقات فراغت، فرصتها و تهدیدها، برگرفته از تارنمای دکتر باالزاده، 11 اردیبهشت 1389. http://drbalazadeh.blogfa.com
[8] پیشنمازی، پروانه (1392)، نگاهی به وضعیت رسانه های الکترونیک و روزنامه نگاری آنلاین در ایران و چشم انداز آتی آن، سال هشتم، شماره بیستم.
[9] تانکارد جیمز و سورین ورن (بیتا). نظریههای ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان (1397)، چاپ نهم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
[10] دهقانی، رضا، رزازی، روشنک، عرب خانی، رسول، و محمدخانی، فریبرز. (1398). تأثیر نشریات محلی فارس بر خودآگاهی سیاسی اجتماعی زنان این ایالت در دوره گذار از قاجار به پهلوی(1290-1310. ش). جامعه شناسی تاریخی، 11(2 )، 55-85. SID. https://sid.ir/paper/243049/fa
[11] دواس، دی.ای (بیتا). پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نائینی (1376). تهران: نشر نی.
[12] ذاكر حسين، عبدالرحیم. (1370)، مطبوعات سياسى ايران در عصر مشروطيت، تهران: انتشارات دانشگاه تهران
[13] رابینو (بیتا). روزنامههای ایران از آغاز تا سال 1329ه.ق، ترجمه جعفر خمامیزاده (1380)، تهران: اطلاعات.
[14] رضایی، محمد حسین. (1391)، اوقات فراغت، فرصت یا تهدید، برگرفته از تارنمای خبرگزاری فارس، 21 خرداد 1391.
[15] http:..www.farsnews.com.newstext.php?nn=13910320001039
[16] رید بلیک و ادوین هارولدسن. (بیتا)، طبقه بندی مفاهیم در ارتباطات، ترجمه مسعود اوحدی، (1397)، چاپ چهارم، تهران: سروش.
[17] ساروخانی، باقر. (1395)، جامعه شناسى ارتباطات، چاپ سی و سوم، تهران: انتشارات اطلاعات.
[18] فرقانی، محمدمهدی. (1394)، شاخصهای کیفیت مطبوعات از دیدگاه استادان ارتباطات و روزنامهنگاران. فرهنگ رسانه. سال پنجم.
[19] متانی، مهرداد. (1391)، مخاطبشناسی شبکههای ماهوارهای فارسی زبان با رویکرد استفاده و خشنودی رسانهای، رساله دکترای رشته مدیریت رسانه (d.ph) دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، ص 13.
[20] محسنیانراد مهدی. (1399)، ارتباطشناسی، چاپ بیستم، تهران: سروش.
[21] معتمدنژاد، کاظم. (1387)، حقوق حرفهای روزنامهنگاری، جلد یکم، چاپ دوم، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
[22] مک کوایل، دنیس. (بیتا)، مخاطبشناسی، ترجمه مهدی منتظر قائم،(1386)، (چاپ چهارم)، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی.
[23] مینو نیکو و دیگران. (1381)، شناخت مخاطب تلویزیون با رویکرد استفاده و رضامندی، چاپ اول، تهران: سروش، کانون اندیشه، اداره کل پژوهشهای سیما.
[24] نقیب السادات، سیدرضا، هاشمی، عبدالرسول. (1395)، بررسی میزان استفاده و رضایتمندی از مطبوعات محلی: مطالعه موردی: مطبوعات محلی استان بوشهر. فصلنامه علوم خبری، شماره 19.
[25] واکر، مارتین (1984)، قدرت هاى جهان مطبوعات، ترجمه م . قائد، (1400)، تهران: نشر مركز.
[26] Asgari, B., Ziaei, A., & Bakhshudaniha, I. (2012). Citation analysis of journal articles in movement sciences and sport. Communication Management in Sports Media Journal, 1(1), 35-38. (Persian).
[27] Boros S. 2006. Q methodology: Applications and Implications. Invited Iecture at the Reseach Colloquium of the Department of Organizational studies, Tiburg University.
[28] Dimmick، J.W،sikard، J، & patterson، s. J. (1994). The gratifications of the telephon: sociability، instrumentality and reassurance. Communication Research.
[29] Percard، R. G (1989). Media economics. Newbury park، CA: sage.
[30] stamm، K. R. (1985). Newspaper use and community tise. NJ: Ablex.
[31] Thai V. (2008). Service Quality in maritime transport. Conceptual model and empirical evidence. Asian pacific Journal of marketing and logestices, 4:493-501.
[32] Vargo SL, Lusch RF. (2004). The four service marketing myths – remnants of a goods-based, manufacturing model. Journal of Service Research, 6 (4): 324-351.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
رضایتمندی، مخاطبان، مطبوعات، نشریات محلی، قم.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 39-55
-
دانلود فایل
( 701.74 KB )