-
آرشیو :
بهار 1400 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
19970
-
موضوع :
مدیریت آموزشی
-
نویسنده/گان :
| طهمینه انگاشته
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
تمامی افراد یک جامعه، به ویژه دانش آموزان در سنین مختلف و دورههای تحصیلی دارای قدرت یادگیری برابر نیستند. آموزشهای متنوع درس نقش عمده ای در آشنایی و یادآوری روش تدریس املاء دارد. تا زمانی که دانش آموزان در مهارت خواندن پیشرفت نکرده اند صحبت از املاء و املاء گفتن بی مفهوم خواهد بود. اگر معلمان درس املاء را همان طور که جدی میگیرند روش تدریس آن را نیز جدی بگیرند، به نظر میرسد دانش آموزان مشکلی در این درس نخواهند داشت. انتخاب معلمان فعال و پر انرژی کمک مؤثری به تقویت املاء دانش آموزان خواهد شد. مقالهی حاضر مروری است که در ابتدا از مشکلات املاء و املاء نویسی سر کلاس و مدارس ابتدایی پرداخته و ریشههای فردی در محیط این مشکلات مورد بررسی قرار گرفته و با ارائه راه کارهایی برای رفع مشکل آموزگاران سر کلاس و کمک و همیاری به دانش آموز در خانواده پرداخته است. هدف از این مطالعه، بهبود ناتوانی یک دانش آموز پایه سوم ابتدایی در درس املای فارسی است. پس از تشخیص این نکته به مدت چندین جلسه آموزش و اجرای طراحی جدید به طول انجامید و نتایج ، بیانگر تأثیر مثبت برنامه بر بهبود ناتوانی یادگیری دانش آموز بود. بعد از جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن به صورت کیفی توصیفی، و فیش برداری از منابع دست اول، روش هایی همچون افزایش تمرکز در دانش آموز، تقویت عضلات، تقویت حافظه دیداری و روشهای جدید املاگویی ضعف دانش آموز را در درس املاء کاهش داده و به نتیجه مطلوب دست یافتم.
-
لیست منابع :
[1] بهروزیان، محمد حسن(1386)0 بازی در خدمت املاء: معرفی روشهای اصلاح و آموزش دانش آموزان دارای اختلال یادگیری از طریق بازی. رشد آموزش ابتدایی، دورهی یازدهم، شمارهی چهارم.
[2] پروین، محسن(1384)0 اقدام پژوهی درس املاء: بررسی راههای مشارکت فعالانه دانش آموزان در درس املاء، آموزش زبان و ادب فارسی، شماره 74.
[3] جی کرتی، بریان(1972)0 یادگیری فعال: ترجمهی فروغ تن ساز(1373)، تهران، انتشارات مدرسه.
[4] جعفریان یسار، حمید(1386)0 سفید سیاه خاکستری در زنگ املاء: مجلهی رشد آموزش ابتدایی4، دورهی یازدهم، شمارهی چهارم.
[5] حسینی، معصومه سادات( 1387)0 اهمیت بازی و تأثر آن در توان یادگیری: نشریه راه مردم.
[6] عبداللهی حسینی، سید علی(1386)0 املاء آری دیکته خیر: رشد آموزش ابتدایی، دورهی یازدهم، شماره چهارم.
[7] علوی مقدم، و همکاران(1389)0 آموزش املاء: تهران انتشارات ابو عطا.
[8] الموتی نیا، معصومه(1388)0 چگونه میتوان ضعف در املاء و پیامدهای ثانویه و اضطراب و کاهش اعتماد به نفس:
[9] موسوی زنجانرودی، سید مجتبی(1378)0 تربیت مذهبی کودک: قم، میثم تمار، چاپ سوم.
[10] مهدی مقدم، اکرم(1388)0 آموزش و تقویت املاء در شبکه بازیابی: در کلاس نوشتن، به کوشش ابراهیم زاده، محمد رضا، قم انتشارات اقلیم مهر.
[11] متین، حداد مقدم و همکاران(1394)0 اقدام پژوهي: مشكلات املايي، اختلالات يادگيري، پايه دوم، همايش ملي آموزش ابتدايي، 1394، دوره ی1
[12] وزیری، معصومه(1388)0 چگونه توانستم املای فارسی را در دانش آموز (ف) بهبود بخشم:
[13] هاشمی کاشی ثانی، اعظم(1387)0 چگونه توانستم با روش املای آموزشی و مشارکت دانش آموزی سطح نمرات درس املاء را ارتقا دهم: دورهی دوازدهم،
-
کلمات کلیدی به فارسی :
یادگیری املاء، تدریس املاء، مشکل املاء نویسی، مهارت خواندن.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Many people in a society, especially students of different ages and academic courses, do not have the same learning ability. Various lessons play a major role in familiarizing and remembering the spelling teaching method. As long as the students have not improved in reading skills, it will be meaningless to talk about spelling. If the teachers take the teaching method as seriously as they take the spelling lesson seriously, it seems that the students will not have any problem in this lesson. Choosing active and energetic teachers will be an effective help in strengthening students' spelling. The present article is a review that first deals with the problems of spelling and spelling in the classroom and elementary schools, and the individual roots of these problems in the environment are investigated and by providing solutions to solve the problems of the teachers in the classroom and help and support the students. paid in the family. The purpose of this study is to improve the disability of a third grade student in Persian spelling. After recognizing this point, it lasted for several training sessions and the implementation of the new design, and the results showed the positive effect of the program on improving the student's learning disability. After collecting information and analyzing it qualitatively and descriptively, and extracting data from first-hand sources, methods such as increasing the student's concentration, strengthening muscles, strengthening visual memory and new methods of spelling the student's weakness in the spelling lesson. I reduced it and got the desired result.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
spelling disorder, learning disability, visual cards
- صفحات : 1-17
-
دانلود فایل
( 692.37 KB )