-
آرشیو :
زمستان 1401
-
کد پذیرش :
19956
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| امین عسگری مبارکه، فاطمه حیدری زاده
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
این پژوهش با هدف نقد و بررسی محتوای کتاب فارسی خوانداری پایه سوم دبستان با استفاده از تکنیک سطح خوانایی مک لافلین و بررسی میزان اهمیت این کتاب به مسایل گفتاری، شنیداری و تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان دو زبانه، انجام گرفته است. یافته های بدست امده از تکنیک مک لافلین که با توجه به جذر مجموع کلمات دشوار از قسمت های اول، وسط و اخر کتاب می باشد گویای آن است که کتاب مناسب با سطح سنی و کلاسی فراگیران نمی باشد و مقایسه نتایج در این روش و روش فرای به استناد از مقاله های دیگر نشان دهنده این است که از جهت پیچیدگی و دشواری متن، توالی از ساده به دشوار تنظیم نشده و محتوای کتاب فارسی خوانداری مناسب پایه سوم دبستان نمی باشد و برای سطح های فراتر از این پایه می باشد.
همچنین طبق بررسی ها اینگونه نتیجه گیری شد که در امر خوانایی دانش آموزان دو زبانه چه از نظر گفتاری و شنیداری و چه از نظر سواد آموزی و سایر دروس با مشکل مواجه اند؛ در صورتی که این مسائل، دامن گیر دانش آموزان فارسی زبان نمی شود. این شرایط ناشی از کتابها و روش آموزش یکسان در سراسر کشور است که بدون توجه به اختلافات زبانی دانش آموزان ارائه می گردند.
-
لیست منابع :
[1] حسن مرادی، نرگس، 1396، تحلیل محتوای کتب درسی
[2] الیاسی، محمود، پژوهشنامه زبان شناختی زبان فارسی، دوره (1)، شماره (1)، سال (2012-10)، صفحات(17-27)
[3] سیف الله فضل اللهی، منصوره ملکی توانا، سال دوم، شماره اول، بهار و تابستان 1389، صفحات (71 94)
[4] عابدی، یوسف، آسان خوان بایگانی شده از اصلی در 6 نوامبر 2018، دریافت شده در 18 اکتبر2019
[5] عصاره، فریده، بررسی مسائل زبان آوزی کودکان پایه اول مناطق دو زبانه و ارائه برنامه درسی برای آنان، سازمان پژوهش و برنامه ریزی، 1382)
[6] فیاضی، علی؛ صحراگرد، رحمان؛ روشن، بلقیس و زندی، بهمن. (.)1393مقایسة دانش زبان انگلیسی دانش آموزان دوزبانة استان خوزستان و دانش آموزان یک زبانة استان فارس در مقطع چهارم متوسطه : رویکرد شناختی، مجلة زبانشناسی و گویشهای خراسان.
[7] رحیم آبادی، رحمت اله(1383)، مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان یک زبانه و دوزبانه در دورة ابتدایی، (پایان نامة منتشرنشدة کارشناسی ارشد) دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن
[8] کاظمی، محمد. رضا (1386)، بررسی تأثیر دوره یکماهه آمادگی دوزبانه بر زبان آموزی و درس فارسی دانش آموزان پایة اول ابتدایی.
[9] عصاره، فریده، (1387)، بررسی مشکلات زبان آموزی کودکان پایة اول ابتدایی در مناطق دوزبان، مجلة مطالعة برنامة درسی.
[10] اکبری زاده، مریم.مسائل و مشکلات تحصیلی کودکان و دانش آموزان دوزبانه
-
کلمات کلیدی به فارسی :
کتاب فارسی، سطح خوانایی، تکنیک مک لافلین، دانش آموزان دوزبانه.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This research has been conducted with the aim of reviewing the content of the third grade Persian reading book using the McLaughlin reading level technique and examining the importance of this book to speaking, listening and covering bilingual students. The findings obtained from the McLaughlin technique, which is based on the root of the sum of difficult words from the first, middle and last parts of the book, shows that the book is not suitable for the age and class level of the learners, and the comparison of the results in this method and Fry's method Based on other articles, it shows that due to the complexity and difficulty of the text, the sequence from simple to difficult is not set and the content of the Persian reading book is not suitable for the third grade of primary school and is for levels beyond this grade .
Also, according to the surveys, it was concluded that bilingual students face problems in terms of reading, both in terms of speaking and listening, as well as in terms of literacy and other subjects; If these issues do not affect Persian speaking students. These conditions are caused by the same books and teaching methods throughout the country, which are provided regardless of the language differences of the students .
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Persian book, reading level, McLaughlin technique, bilingual students
- صفحات : 1-10
-
دانلود فایل
( 323.92 KB )