-
آرشیو :
تابستان 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
19937
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| محسن توده رنجبر، فاطمه عراقی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
دانشآموزان در هر پایه تحصیلی که قرار داشته باشند به انگیزه و اشتیاق برای مطالعه درسها نیاز دارند. ایجاد انگیزه در دانش آموزان به ظاهر یک کار دشوار است اما با یک برنامهریزی دقیق به راحتی قابل انجام است. والدین به آینده کودکان خود بسیار اهمیت میدهند و انتظار دارند دانشآموزان در هر زمانی با انگیزه بسیار بالا درسها را مطالعه و آنها را یاد بگیرند. اما این انگیزه خود به خود ایجاد نمیشود. پژوهش حاضر راههای ایجاد انگیزه جهت یادگیری بهتر در دانش آموزان را از دو دیدگاه دانش آموزان و معلمان مورد بررسی قرار داده است و هدف تحقیق شناخت راههای بهتر یادگیری و ایجاد انگیزه بیشتر در فراگیران و همچنین شناخت میزان رابطه بعضی از متغیرهای اثرگذار در یادگیری است. در پژوهش برای توصیف آماری داده ها، میانگین و انحراف استاندارد نمره ها و واریانس محاسبه شد و برای هر کدام از مجموعه نمرات در رابطه با متغیرهای مستقل و متغیر وابسته نمودار هیستوگرام ترسیم گردید. برای قضاوت بر روی فرضیه ها از آزمون T تست بنا به ضرورت استفاده شد. نتايج فرضیه های طرح شده در تحقیق عبارتند از فرضیه 1: بین مقدار تکلیف و یادگیری دانش آموزان ارتباط و همبستگی معنی داری وجود دارد. فرضیه 2: بین مشارکت دانش آموزان در فعالیتهای کلاسی و یادگیری آنان ارتباط وهمبستگی معنی داری وجود دارد. فرضیه 3: ارائه درس جدید با یادآوری مطالب از پیش آموخته با یادگیری بهتر دانش آموزان ارتباط و همبستگی معنی داری وجود دارد. فرضیه 4: بین استفاده از پاداشهای بیرونی و میزان یادگیری دانش آموزان ارتباط معنی داری وجود دارد. فرضیه 5: با توجه به نتایج بدست آمده بین آگاهی دانش آموزان از فعالیتهای آینده و یادگیری آنان تفاوت معنی داری وجود ندارد. فرضیه 6: بین ارائه درس به صورت بدیع و غیرمعمول و یادگیری دانش آموزان همبستگی معنی داری وجود دارد. فرضیه 7: بین پرسش های تدریجی و مستمر و میزان یادگیری دانش آموزان ارتباط و همبستگی معنی داری وجود دارد.
-
لیست منابع :
[1] اسپالينگ، چريل لين، 1377، انگيزش در كلاس درس، مترجمان ايرج خوش خلق و حسن يعقوبي، ناشر دانشگاه تربيت معلم تبريز
[2] برزعلي، پوريا، 1395، فراري ها از درس بخوانند، تهران، انتشارات پيك ريحان
[3] دياني، محمد حسين؛ تقي پناهي، فاطمه، 1387، بررسي عوامل موثر بر انگيزه هاي مطالعه در دانش آموزان ابتدايي و راهنمايي، نشريه كتابداري و اطلاع رساني، ص 29 تا 56
[4] رحيمي، حسين؛ 1393، لذت مطالعه : چگونه كودك خود را كتابخوان كنيم، تهران، انتشارات نظري
[5] كارول دوك، 1399 ، كتاب طرز فكر: روانشناسي نوين موفقيت، مترجم شهلا ثريا صفت، چاپ چهاردهم، تهران، انتشارات نشر نوين
[6] كدپور، پروين، 1396، روانشناسي يادگيري از نظريه تا عمل، ناشر سازمان سمت، چاپ چهارم
[7] مارشال ربو، جان، 1400، انگیزش و هیجان، ترجمه یحیی سید محمدی، ويراست هفتم، تهران ، موسسه نشر پیرایش.
[8] مشهدي فراهاني، ملكه؛ عرب بيگي، عليرضا؛ 1397، انگيزش و هيجان، انتشارات وانيا
[9] وین ک. هوی وسیسل ج.میسکل،1399، تئوری، تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی، ترجمه دکتر میر محمد سید عباس زاده- انتشارات ارومیه.
[10] موسی رمضانی، سونیا، 1390، تاثیر آموزش چندرسانه ای و سخنراننی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی دانش آموزان از راه دور، نشریه فناوری آموزش ، شماره 1 دوره 6، ص 45 - 57
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اثربخشی، ايجاد انگيزه، يادگيری، دوره ابتدايی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 108-125
-
دانلود فایل
( 467.68 KB )