-
آرشیو :
تابستان 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
19938
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| صلاح الدین نجاتی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان شفقت به خود و ویژگی های شخصیتی با سازگاری زناشویی در میان معلمان زن مقطع متوسطه شهر شیراز در سال 1400 بوده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توصیفی همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام معلمان زن مقطع متوسطه در سال 1400-1399 بود. به دلیل شرایط کرونا، حجم نمونه به 100 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای کاهش یافت.ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه فرم کوتاه شفقت به خود نف (2003)،پرسشنامه صفات پنج گانه شخصيتي مك كري و كاستا (۱۹85) وپرسشنامه سازگاری زناشویی اینریچ(1998) بوده است. پس از تجزیه و تحلیل داده¬های پژوهش نتایج نشان داد سازگاری زناشویی معلمان زن با مهربانی به خود رابطه معنادار و مستقیمی به میزان 144/0، قضاوت کردن خود، رابطه منفی و معکوسی با ضریب همبستگی 205/0 ، اشتراکات انسانی، رابطه معنادار و مستقیمی به میزان 875/0 ، ذهن آگاهی، رابطه معنادار و مستقیمی به میزان 798/0 و شفقت به خود، رابطه معنادار و مستقیمی به میزان 724/0 دارد .اما بین مولفه های انزوا و همانند سازی افراطی با سازگاری معلمان زن مقطع متوسطه در سال 1400 رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین سازگاری زناشویی معلمان با برون/درون گرایی رابطه معنادار و مستقیمی به میزان 593/0، اشتیاق به تجارب تازه، رابطه معنادار و مستقیمی با ضریب همبستگی 602/0 ، 3 توافق پذیری، رابطه معنادار و مستقیمی به میزان 967/0 وجدان گرایی، رابطه معنادار و مستقیمی به میزان 669/0 و ویژگی های شخصیتی، رابطه معنادار و مستقیمی دارد.
-
لیست منابع :
[1] اسلمی، الهه و پرونده، نرگس.(1399). بررسی تأثیر مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر سازگاری زناشویی، کیفیت رابطه والد- فرزندی و شفقتورزی به خود در کارکنان زن دانشگاه شیراز. زن و جامعه. سال یازدهم، شماره 3، 1-24.
[2] اسماعیلی، لیلا؛ امیری، شعله و عابدی، محمد رضا.(1397). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد با تمرکز بر شفقت، بر اضطراب اجتماعی دختران نوجوان. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالينی دانشگاه علامه طباطبائی سال هشتم، شماره 30، صص 117-138.
[3] افتخاری، رامین و حیدری، حسن و داوودی، حسین،(1399).درمان متمرکز بر شفقت بر ناگویی هیجانی، سازش یافتگی فردی-اجتماعی و تابآوری.
[4] باقری، صدف؛ محمدی مصیری، فرهاد؛ میرصیفی فرد، لیلا و مرادی، خدیجه.(1398). بررسی رابطه تیپ شخصیتی و خوددلسوزی با نقش تعدیل کننده استرس ادراک شده. دو فصلنامه روانشناسی معاصر. دوره اول، شماره 14، 1-11.
[5] پاک دامن، شهلا و خانجانی، مهدی.(1390)، نقش فرزندپروري ادراک شده در رابطه بين سبک هاي دلبستگي و جمع گرايي در دانشجويان، پژوهش هاي روان شناسي اجتماعي، دوره 1، شماره 4.
[6] خدمتی، نسرین.(1399). بررسی نقش ارضاء نیازهای بنیادین روانشناختی و خودشفقت ورزی در پیش بینی قلدری دانش آموزان دبیرستانی. رویش روان شناسی. سال نهم، شماره 2، 65-72.
[7] رضاییان، علی.(1399). بررسی رابطه میان خوشبینی، درک منبع کنترل درونی با سازگاری زناشویی در میان معلمان شهر جویم. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزد اسلامی واحد فسا، دانشکده علوم انسانی.
[8] زمانی فروشانی، شهلا.(1398)، تدوین بسته آموزشی تعامل مبتنی بر شفقت در رابطه مادر و کودک و بهبود تنیدگی والدینی، نشریه آموزش پرستاری، نوروز 98، دوره 8، شماره 1.
[9] شاکر، علی، فتحی آشتیانی ، علی، مهدویان، علیرضا.(1390). بررسی سبک های دلبستگی و سلامت روان با سازگاری زناشویی در زوجین. مجله علوم رفتاری، دوره 5، شماره 2، صص 184-179
[10] شاکریان، عطا. فاطمی، عادل و فرهادیان، مختار.(1390)، بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و رضایت زناشویی، پایگاه علوم اجتماعی و انسانی.
[11] شریفی ساکی،شیدا؛ علی پور،احمد؛ آقایوسفی، علیرضا؛ محمدی، محمد رضا و غباری بناب، باقر.(1398). رابطه بین شفقت به خود با افسردگی زنان با میانجی گری اضطراب. فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی سلامت، سال هشتم، شماره 1، 52-67.
[12] کریمی سارا، اسمعیلی معصومه. (1399). بررسی رابطه راهبردهای تنظیم هیجان و تابآوری با سازگاری زناشویی معلمان زن. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. ۱۳۹۹; ۱۹ (۸۷) :۲۹۱-۲۹۸.
[13] لامع راد، ساناز؛ ابراهیمی مقدم، حسین (1398). مقایسه هوش اخلافی، مهارت های اجتماعی و ویژگی های شخصیتی نوجوانان پسر معتاد به اینترنت با افراد عادی. نشریه اخلاق در علوم و فناوری. دوره 14، شماره 3، ص 57 تا 62.
[14] محمدی، داود؛ رحمتی نژاد، پروین و طبایی، رضا.(1396)، همبستگی بین طرحواره های ناسازگار اولیه و ابعاد شخصیتی مایرز بریگز در دانشجویان –پزشکی، مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، دوره یازدهم، شماره 11.
[15] AdriánPérez-ArandaabcJavierGarcía-CampayoadFranciscoGudeeJuan¬V.¬Lucianoc¬Albert-Feliu -Solerbc (2021). Impact of mindfulness and self-compassion on anxiety and depression: The mediating role of resilienceImpacto del mindfulness y de la autocompasión en la ansiedad y la depresión: rol mediador de la resiliencia. International Journal of Clinical and Health Psychology. Volume 21, Issue 2, May–August 2021, 100229.
[16] Andreas Maercker, Myriam V. Thoma, Florence Bernays, Carla M. Eising, Shauna L. Rohner (2021). Child maltreatment, lifetime trauma, and mental health in Swiss older survivors of enforced child welfare practices: Investigating the mediating role of self-esteem and self-compassion. Journal Child Abuse & Neglect. 113 (2021) 104925
[17] Atkinson F, Martin J. (2020) Gritty, hardy, resilient, and socially supported: A replication study. Disability and health journal. 2020 Jan 1;13(1):100839.
[18] Bibi, S., Masood, S., Ahmad, M., & Bukhari, S. (2017). Effect of self-compassion on the marital adjustment of Pakistani adults. Foundation University Journal of Psychology, 1(2), 52-66.
[19] Brophy & korner (2020). The role of self-compassion in the relationship between attachment, depression, and quality of life. Volume 260, 1 January 2020, Pages 45-52.
[20] Brost, J. B. (2015). "A Systematic Review of the Effects of Family Conflict: Focusing on Divorce, Infidelity, and Attachment Style". http://dx.doi.org/10.1111/j.1752-0606. 2005.tb01556.x
[21] Bruadbery , H. (2016). Satisfaction in Type Love , McGroahill , 5(4): 23-40.
[22] Chu, X.-W., Fan, C.-Y., Liu, Q.-Q., & Zhou, Z.-K. (2018). Cyberbullying victimization and symptoms of depression and anxiety among Chinese adolescents: Examining hopelessness as a mediator and selfcompassion as a moderator. Computers in Hman Behavior, 86, 377–38.
[23] Gopal, C. R., & Valarmathi, D. (2020). Marital Compatibility and Their Relationship To Personality Among Arranged Marriage Couples And Love Marriage Couples–A Pilot Study. Annals of Tropical Medicine and Public Health, 23, 231-503.
[24] Gordon L. Flett ; Paul L, Hewitt; Kirk R. Blankstein & Spomenka Koledin. (2008). Dimensions of Perfectionism and Irrational Thinking. Journal TOC. York University.Canada Brockville Psychiatric Hospital Department of Psychiatry. University of Ottawa. Canada.
[25] Himmerich & Boykin (2018). Barriers to self-compassion for female survivors of childhood maltreatment: The roles of fear of self-compassion and psychological inflexibility. Volume 76, February 2018, Pages 216-224.ۀ
[26] Jacobson, E. H. K., Wilson, K. G., Solomon Kurz, A., & Kellum, K. K. (2018). Examining self-compassion in romantic relationships. Journal of Contextual Behavioral Science. 8, 69–73.
[27] Koeing, H.G. (2017). Spirituality and depression. Southem Medical journal , 7, 737-739.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
شفقت به خود، ویژگی های شخصیتی، سازگاری زناشویی، ذهن آگاهی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research was to investigate the relationship between self-compassion and personality traits with marital compatibility among female secondary school teachers in Shiraz in 1400. The current research was of applied and descriptive type of correlation. The statistical population of this research included all secondary school female teachers in 1399-1400. Due to the situation of Corona, the sample size was reduced to 100 people by cluster sampling method. The data collection tool in this research is the short form of self-compassion questionnaire by Neff (2003), the questionnaire of the five personality traits of McCree and Costa (1985) and the compatibility questionnaire. Enrich (1998) married. After analyzing the research data, the results showed that female teachers' marital compatibility with self-kindness has a meaningful and direct relationship of 0.144, self-judgment, a negative and inverse relationship with a correlation coefficient of 0.205, human commonalities, a meaningful relationship. and a direct relationship of 0.875, mindfulness has a significant and direct relationship of 0.798 and self-compassion has a significant and direct relationship of 0.724. But between the components of isolation and extreme identification with the adaptation of female teachers No significant relationship was observed in secondary school in 1400. Also, the marital compatibility of teachers with extroversion/introversion has a significant and direct relationship at the rate of 0.593, desire for new experiences, a meaningful and direct relationship with a correlation coefficient of 0.602, 3 agreeableness, a meaningful and direct relationship at the rate of 0.967, conscientiousness , there is a significant and direct relationship with the amount of 0.669 and personality traits have a significant and direct relationship
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
self-compassion, personality traits, marital compatibility, mindfulness
- صفحات : 97-107
-
دانلود فایل
( 382.62 KB )