-
آرشیو :
تابستان 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
19945
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| نورالدین میرزایی، لیلا خدابخشی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش آنلاین بر ابعاد توانمندسازی و توسعه حرفه ای معلمان (مطالعه موردی: مدارس متوسطه اول شهر قیدار) بود. این پژوهش، از لحاظ هدف، بنیادی و به لحاظ روش جز تحقیقات نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون یا گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان ابتدایی شهر قیدار در سال تحصيلي 1400-1401 بود. (200) نفرکه حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 127 نفر در نظر گرفته شد از اين جامعه باتوجه به ملاحظات نظري وآزمايشيبودن تحقيق و ملاک ورود، 30 نفر به شيوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به شكل تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه گمارش شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد توانمندسازي روانشناختي اسپريتزر و ميشرا (1995) و پرسشنامه توسعه حرفه ای حسینیان، نیلی و شریفیان (1399) بود. روش آماری تحلیل داده ها، آزمون t برای گروه های مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری به کمک نرم افزار spssبه کار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که با کنترل پيشآزمون بين گروه آزمایش و گروه گواه از لحاظ پس آزمون توانمندسازی تفاوت معنيداري وجود دارد (002/0>p). به عبارت ديگر، آموزش ضمن خدمت با توجه به ميانگين توانمندسازی در گروه آزمايش نسبت به ميانگين گروه گواه، موجب افزایش توانمندسازی معلمان در گروه آزمايش شده است. با کنترل پيشآزمون بين گروه آزمایش و گروه گواه از لحاظ پس¬آزمون توسعه حرفه ای و مؤلفههای آن تفاوت معنيداري وجود دارد (01/0>p). به عبارت ديگر، آموزش ضمن خدمت با توجه به ميانگين توسعه حرفه ای در گروه آزمايش نسبت به ميانگين گروه گواه، موجب بهبود توسعه حرفه ای معلمان در گروه آزمايش شده است.
-
لیست منابع :
[1] ابطحي، سید حمید و عابسي، سیروس. (1368). توانمندي سازي كاركنان. كرج: انتشارات موسسه تحقيقات و آموزش مديريت وابسته به وزارت نيرو ، 303.
[2] احمدي، پگاه ؛ صفري كهره مریم و نعمتي، سمیه.(1386) . مديريت توانمندسازي كاركنان . تهران : انتشارات دفتر پژوهش هاي فرهنگي ، 342.
[3] آذر، علی و مؤمنی، محمد.(1391). آمار و کاربرد آن در مدیریت. جلد اول، چاپ هشتم، تهران: انتشارات پیوند نو.
[4] آسیمه، محبوبه؛ سلسله گر، امیر و شریف زاده، مریم. (1398) . نقش دورههای آموزش مجازی ضمن خدمت در توانمندسازی شغلی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجله پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، سال12، 3(47)، 25 -34.
[5] آقا حسینی، تیمور؛ سبحانی نژاد، مریم و عابدی، احمد.(1390). عوامل مؤثر بر اثربخش سازی مدیریت مدارس دوره متوسطه از دیدگاه مدیران و دبیران. دوماهنامه علمی، پژوهشی دانشور رفتار. سال 13، شماره 18. صص 57-76.
[6] آقایوسفی، مریم.، کرمی پور، ناهید و دولتمندی، کریم.(1388). بررسی رابطه بین خودکارآمدی و عملکرد کارکنان بانک رفاه. مجله علمی پژوهشی روانشناسی . 1(2): 31-48.
[7] اميركبيري،عليرضا، فتحي،صمد،(1389).بررسي ارتباط ابعاد توانمندي روانشناختي با كارآفريني درون سازماني (مورد مطالعه مجتمع فن آوران تهران)، مطالعات مديريت صنعتي، سال 6 ،شماره 16 ،124-99.
[8] ايران زاده، سارا و بابايي هروي، سیما. (1389).توانمندسازي كاركنان در سازمان هاي نوين . تبريز : انتشارات فروزش، 179 صفحه.
[9] ایزدی، کاظم.(1397).روش تحقیق در علوم اجتماعی، چاپ اول (ترجمه)، تهران: انتشارات کیهان.
[10] بازی، قاسم. (1394). بررسی رابطه بین مسؤولیت پذیری اجتماعی سازمان با کارتیمی و توسعه حرفه ای از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه همدان.
[11] Chang, L.C., Shih, C.H., Lin, S.M., (2010), The mediating role of psychological empowerment on job satisfaction and organizational commitment for school health nurses: A cross-sectional questionnaire survey, International Journal of Nursing Studies, 47, 427–433.
[12] Alkahtani A, Sulaiman E.2011. Employee empowerment and job satisfaction :An empirical study of Malaysian management. World Applied Science Journal , 5:1269-1280 , Available from www.Emeraldinsight.com.
[13] Asadzadeh A, Chakherlouy F. 2012. Investigating the effect of using e-government on occupational empowering . Journal of Basic and Applied Scienific Research , 2: 1021-1026, Available from www.Textroad.com.
[14] Avoilo B, Zhu W . 2004. Transformational leadership and organization commitment mediating role of psychological empowerment . Journal of Organizational Behavior, 25: 951-986. Available from www.online library. Wiley.com
[15] Ayris ,C. (2005). “ cause of lowest organization Efficiency “. 2 edit, ,International Ed,Mc Grow-Hill,pp:62-69.
[16] Bandura, A (1995) Self – efficacy in changing societies. New York , Cambridge university press .
[17] Bandura, A. (2000) "Cultivate self–efficacy for personal and organizational effectiveness". Handbook of principles of organization behavior.oxford,uk: Blachwell.pp.120-139.
[18] Boudrias J, Gaudreau P. 2009. Employee empowerment ( From management practice to employees behavioral empowerment). Leadership and Organization Development Journal , 7: 625-638, Available from www.Emeraldisght.com
[19] Chow, I.; Low, S., Hong, J. (2006),"The impact of development expects empowerment and organizational support on creating service staff performance", International Journal of Hospitality Management, No. 25, pp. 478-495.
[20] Dewettinck K,Ameijde M. 2011. Linking Leadership empowerment behavior to employee attitudes and nehavioral intentions. Personnel Review , 3: 284-305, Available from www.Emeraldinsight.com
[21] Dimitriades. Z. 2005. Employee empowerment in the greek context. International Journal of manapower , 1:80-92 . Available from www.Emeraldinight.com.
[22] Ergeneli A, Saglam Ari G. 2007.Psychological empowerment and its relationship to trust in immediate manager. Journal of Business Research , 60: 41-49 , Available from www.Science Direct.com
[23] Gupta Sh, Prasad A. 2011. Productivity based hybrid model : learning from the indo – yapanese and Indian auto sector . Journal of Advances in Management Research , 1: 158-171, Available from www.Emeraldinsight .com
[24] Hau I . Ehow S, Wing TH . 2006 . The impact of developmental experience empowerment and organizational support on caternin servis staff performance. Hospitality Management, 25: 478-495,Available from www.Elsevier.com.
[25] Joo B, Shim j.2010. Psychological empowerment and organizational commitment : the moderating effect of organizational learning culture . Human Resource Development International, 3: 415-441, Available from www. Infornaworld.com
[26] Khadivi, A.; Alijani Farid, R. (2008),"The relationship between managers development and organizational effectiveness in high school", Olom Tarbiyati, Vol. 1, No. 1.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
آموزش آنلاین، ابعاد توانمندسازی، توسعه حرفه ای، معلمان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 60-71
-
دانلود فایل
( 328.74 KB )