-
آرشیو :
تابستان 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
19933
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| مهین ویس علی، ام کلثوم سلطانیان
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
زمینه و هدف: یکی از پایه ای ترین ویژگی های کودکان مبتلا به اختلال های یادگیری، اختلال در کارکردهای شناختی است. پژوهش حاضر به بررسی اثر بخشی برنامه توان افزای شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی ( حافظه کاری، توجه و درک مطلب) دانش آموزان با نارسایی های یادگیری پایه سوم تا پنجم ابتدایی پرداخته است. روش: طرح پژوهش حاضر نيمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه است. جامعه پژوهشی در بر دارنده تمامی دانش آموزان پسر پایه های سوم تا پنجم ناتوان یادگیری در سال تحصیلی 1400 – 1397 در مدارس عادی دولتی شهر کرمانشاه بود. ۲۰ تن از دانش آموزان ( از هر مدرسه ۱۰ نفر) به صورت هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش جایگزین شدند. برای دانش آموزان گروه آزمایش طی ۱۰ جلسه برنامه می تقویت شناختی اجرا شد و گروه گواه به برنامه های معمول خود ادامه دادند. برای سنجش عملکرد حافظه می کاری گروه نمونه از آزمون آن بک و سنجش توجه از آزمون عملکرد پیوسته و سنجش درک مطلب از مقیاس هوش وکسلر کودکان استفاده شد. داده های حاصل از این آزمون ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استباطی، تحلیل کووراریانس چند متغييره تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج حاکی از آن بود برنامه توان افزای شناختی در بهبود حافظه کاری، توجه و درک مطلب دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری موثر بود. تاثیر آن بر توجه بیش از سایر کارکردها بود. نتیجه گیری: برنامه توان افزای شناختی موجب تغییر در کارکردهای شناختی آموزندگان شد و این خود می تواند زمینه های بهبود در شرایط یادگیری و آموزش آموزندگان را نیز به دنبال داشته باشد.
-
لیست منابع :
[1] احدی، حسن و کاکاوند، علیرضا، 1388، اختلال های یادگیری(از نظریه تا عمل)، نشر ارسباران، تهران.
[2] استکی، مهناز؛ عشایری، حسن؛ برجعلی، احمد؛ تبریزی،مصطفی ودلاور،علی(1386)مقایسه ی اثربخشی دو روش اموزش دونیمکره ی مغزو اموزش موسیقی در بهبود عملکرد حساب نارسی دانش اموزان دختر.پژوهش در حیطه ی کودکان استثنایی،7(14)،488-425.
[3] پارسا، محمد، 1381، روانشناسی تربیتی، نشر سخن، تهران.
[4] تبریزی، مصطفی و تبریزی، علیرضا و تبریزی، نرگس، 1393، درمان اختلالات یادگیری ریاضی، نشر فراروان، تهران.
[5] سادوک، بنجامین جیمز و سادوک. خلاصه روانپزشکی جلد دوم، ترجمه پورافکاری، نصرت-اله،(1388)، نشر شهرآب، تهران.
[6] شکوهی یکتا، محسن؛ لطفی، صلاح الدین؛ رستمی، رضا؛ ارجمندنیا، علی اکبر؛ معتمد یگانه، نگین و شریفی، علی. (1393). اثر بخشی تمرین های رایانه ای شناختی بر عملکرد حافظه ی فعال کودکان نارسا خوان .شنوایی شناسی .23(3):46-56.
[7] شمس، عبدالحسین و عابدی، احمد و صمدی، مریم و احمدزاده، مریم،1392، مقاله فراتحلیل اثربخشی مداخلات روانشناختی و آموزش بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری ریاضی، مجله ناتوانی¬های یادگیری ریاضی، دوره دوم شماره4، تابستان1392.
[8] عریضی، حمید رضا و عابدی، احمد(1383).بررسی و مقایسه اثربخشی روش های اموزش ریاضی دانش اموزان مبتلا به ناتوانایی یادگیری دوره ی ابتدایی.فصلنامه ی نواوری های اموزشی،3(8)،16-11.
[9] لرنر، ژانت(1390)؛ ناتوانایی های یادگیری: نظریه ها، تشخیص و راهبردهای تدریس؛ ترجمه ی عصمت
[10] لرنر، ژانت(1390)؛ ناتوانایی های یادگیری: نظریه ها، تشخیص و راهبردهای تدریس؛ ترجمه ی عصمت
[11] هالاهان، دانیل پی و کافمن، جیمز، اختلال های یادگیری (مبانی، ویژگی ها، تدریس موثر)، ترجمه علیزاده، حمید و همتی، قربان و رضایی دهنوی، صدیقه، (1392)، نشر ارسباران، تهران.
[12] یارمحمدیان، احمد و اصلی آزاد، مسلم، 1391، اثربخشی آموزش فراشناخت بر بهبود عملکرد ریاضی کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی، تازه های علوم شناختی، سال چهاردهم شماره53، بهار 1391.
[13] Baddeley A.( 2000). The episodic buffer: a new component of working memory. Trends Cognition Science, 1; 4 (11): 417-23
[14] Geary,D.C.(2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuro psychological land genetic components. Learning and Individual Differences, 20 (2), 130-133 .
[15] Greenblat, G. & Greenblat, S. (1997). Early identification and Intervention for students with mathematics difficulties. Journal of Learning Disability. 2005; (38), 293- 304
[16] Gresham, Frank. (2002). Responsiveness to Intervention: An Alternative Approach to Identification of Learning Disabilities. Http://nrcld.org
[17] Kesler SR, Lacayo NJ, Jo B .(2011). A pilot study of an online cognitive rehabilitation
[18] Lezak MD, Howieson DB, Loring DW. Neuropsychological Assessment. New York: Oxford University Press; 2004
[19] Mash, E., & Barkley, R. A. (2003). Child psychopathology. NewYork: Guilford Pressg disabilities, 3: 59-70
[20] Milton. H. (2010). Effects Of A Computerized Working Memory Training Program On. Attention, Working Memory, And Academics, In Adolescents With Severe ADHD/LD
[21] Silver,A.,&Hagin,R.(2002).Disorders of learning in childhood.new York:john wiley &sons,Inc.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
نارسایی های ویژه یادگیری، برنامه توان افزای شناختی، کارکردهای اجرایی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 46-59
-
دانلود فایل
( 402.04 KB )