-
آرشیو :
تابستان 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
19930
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| آرزو خواجوی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش امیددرمانی بر سرزندگی تحصیلی، کامیابی و تاب آوری تحصیلی بود. روش این پژوهش از نوع کمی و پیش آزمون - پس آزمون می باشد که در دو گروه کنترل و آزمایش مقایسه شدند. هم چنین از مداخله درمانی امیددرمانی 8 جلسه ای برای بررسی اثربخشی آن بر مولفه های سرزندگی تحصیلی، کامیابی و تاب آوری تحصیلی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر دختر مقطع متوسطه ناحیه 2 کرمانشاه می باشند که تعداد آنها تعداد نمونه ها 40 نفر می باشد که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. 20 نفر از آن ها در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل گماشته شدند. در این پژوهش از پکیج امیددرمانی اشنایدر، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده، پرسش نامه کامیابی سو و همکاران و پرسش نامه تاب آوری ساموئلز استفاده شد به علاوه برای تجزیه و تحلیل داده ها از SPSS16 و تحلیل کواریانس استفاده شد و سطح معنی داری نیز P<0/05 در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که آموزش امید درمانی بر مولفه سرزندگی تحصیلی، کامیابی و تاب آوری تحصیلی بطور معناداری موثر است. با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش می توان گفت که امید درمانی اثر معناداری بر سرزندگی تحصیلی و کامیابی و تاب آوری تحصیلی دارد. متغیرهای مختلفی بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه کرمانشاه می تواند موثر باشد که از جمله مهم ترین آن ها می توان امید تحصیلی را نام برد. آنچه امید تحصیلی را بیش از پیش با اهمیت می کند تاثیر زیاد آن بر افراد خصوصا در نوجوانان و جوانان است.
-
لیست منابع :
[1] بابایی، مهدی؛ علیبازی، مهران(1395). بررسی رابطه ی کمال گرایی با سلامت روان در پرستاران شهر دهدشت. مقاله کنفرانس ملی راهكارهای توسعه و ترویج آموزش علوم در ایران، دوره دوم، 18
[2] جوکار، بهرام؛نصیری، حبیب الله(1387). معناداری زندگی، امید، رضایت از زندگی و سلامت روان در زنان. مجله پژوهش زنان، دوره 6 ، شماره 2،157 تا 177
[3] خلیلی ورنکشی، امیر. (1394). بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه سلامت روانی کیز (فرم کوتاه- 14 گویه ای) و رابطه آن با پرسشنامه کامیابی ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
[4] زارع، حسین؛ محبوبی، طاهر و سلیمی، حسین (1394). تاثیر آموزش شناختی ارتقا امید بر کاهش اهمال کاری و خودناتوان سازی تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور، نشریه علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 8(32)، 93-110.
[5] ستایشی اظهری، محمد؛ میرنسب، میرمحمود(1396). رابطه ی امیدواری و پیشرفت تحصیلی با نقش میانجیگری امیدواری و اهمالکاری در دانش آموزان. نشریه علمی پژوهشی آموزشی و ارزشیابی، شماره - 137،125 تا 142
[6] عطادخت، اکبر، محمدی، عسی و بشرپور، سجاد (1394). بررسی رابطه اهمال کاری تحصیلی براساس متغیرهای جمعیتشناختی و رابطه آن با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی. مجله روانشناسی مدرسه، 4(2)، 55-68.
[7] علیپور، خدیجه؛ یاری، وحیده(1394). بررسی رابطه ی بین کامیابی و امیدواری در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور قاین. مقاله ی اولین همایش ملی علمی پژوهشی روانشناسی، علوم تربیتی و آسیب شناسی جامعه، دوره اول
[8] فتحی، آیه؛ فتحیآذر، اسکندر؛ بدری گرگری، رحیم و میرنسب، میرمحمود (1394). اثربخشی آموزش راهبردهای کاهش تعللورزی تحصیلی در تعللورزی تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهر تبریز، نشریه علمیپژوهشی آموزش و ارزشیابی، 8(29)، 31-42.
[9] کاظم زاده، رضا؛ زردی گیگلو، بهمن؛ نجفی پور، عباس(1394). بررسی رابطه ی بین هوش هیجانی، کامیابی و اهمال کاری در بین افراد عادی و معتاد. مقاله ی چهارمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم رفتاری، دوره چهارم
[10] نورالدینوند، محمدحسین؛ شهنیییلاق، منیجه و پاشاشریفی، حسین (1393). رابطه سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تاب آوری و خودکارآمدی) با هدف پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان سال اول. پژوهش در برنامهریزی درسی، 13(40)، 61-79.
[11] براتی سده، فریده (1381)، »روان شناسی شادی و هیجان های مثبت«، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دفتر مطالعات و پژوهش های کاربردی
[12] Akinsola, E. F., & Dubem Nwajei, A. (2013). Test anxiety, depression and academic performance: assessment and management using relaxation and cognitiv restructuring techniques. Psychology 4(6A1), 18-24.
[13] Alexander E., Onwueybuzie.AJ. (2007). Academic procrastination and the role of hope as a coping strategy. Personality& Individual Differences. 42 (7). 1301-1310.
[14] Anasory M. The relationship between mental health and happiness among students. Andisheh va Raftar. 2006;2(6). (Persian) and Huber Publishers.
[15] Balnjany, E.; J. Kheshbi, E. Amanpour & N. Azimi (2012). “The Relationship between Spiritual Health, Faith and Hope in Patients with Cancer”. Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, 17 (9): 112-97. (Persian).
[16] Boniwel, I. (2012). Positive Psychology in a nutshell: The science of happiness. Open University Press, McGraw-Hill Education.
[17] Burka JB & Yuen LM ,(2008). Procrastination: why you do it, what to do about it. Da Capo Press.
[18] Chaplin, T. M. (2006). Anger, happiness, and sadness: Associations with depressive symptoms in late adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 35, 997-988.
[19] Drysdale, B. M. T., & Mcbeath, M. (2014). Exploring hope, self-efficacy, procrastination, and study skills between cooperative and non-cooperative education students. Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, 15(1), 69-79.
[20] experiences and their relationship to happiness. Personality and Individual Differences, 25, 91-102.
[21] Eyupoglu, S.Z., & Saner, T. (2009). Job Satisfaction: Does Rank Make a Difference, Journal of Business Management, 3(10):609-615.
[22] Glasser. W Reality therapy: A New approach to psychotherapy. New York. Harper & Row publishers. (1965).
[23] Golestani Bakht, T., & Shokri, M. (2013). The relationship between academic procrastination and metacognitive beliefs. Social Cognition, 2(3), 89-100. (in Persian).
[24] Hashemi, L., & Latifian, M., (2014). Perfectionism and procrastination: the mediating role of the test anxiety. Journal of Personality and Individual Differences, 2(3), 73-99 (In Persian).
[25] Kahneman, D., Krueger, A., Schkade, D., Schwarz, N. and Stone, A. (2006). Would You Be Happier if You Were Richer? A Focusing Illusion. Science, 312, 1908–10.
[26] Kalantarkousheh, S. M. (2012). Manifestation of Existential Issues As a Brilliant Function for Quality of Matrimony. Journal of American science.
[27] Kothari, R. A. (2011). The investigation of procrastination in students and its relation with achievement motivation and test anxiety. MA thesis, Ferdowsi university of Mashhad.
[28] Lay, C. H. (1988). The relationship of procrastination and optimism to judgments of time to
[29] Lyubomirsky, S., Sheldon, K. M., & Schkade, D. (2005). Pursuing happiness: The architecture of sustainable change. Review of General Psychology, 9, 111–131.
[30] Stevenson, A., (2013). Oxford dictionarty of English. (3rd ed).
[31] Vij, J., & Lomash, H. (2014). Role of motivation in academic procrastination. International Journal of Scientific & Engineering Research, 5(8), 1065-1070.
[32] Yazıcı. H., & Bulut, R., (2015). Investigation into the academic procrastination of teacher candidates’ social studies with regard to their personality traits. Social and Behavioral Sciences, 174, 2270-2277.
[33] Yildirim Y, Sertoz O. The Relationship of pain and hopelessness in patients with cancer. Journal Treat Approaches. 2008;557(12):147-52.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اثربخشی، امید درمانی، سرزندگی تحصیلی، کامیابی، تاب آوری تحصیلی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 26-45
-
دانلود فایل
( 574.93 KB )