-
آرشیو :
تابستان 1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
19944
-
موضوع :
علوم تربیتی
-
نویسنده/گان :
| لیلا خدابخشی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر هوش هیجانی و سلامت روان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان می باشد. جامعه آماری کلیه ی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان سال تحصیلی 99-1398 بودند . هوش هیجانی می توان خود را برای پایداری در مقابله با ناکامی برانگیخت، حالات روحی و خلق خود را تنظیم کرد، ارضای نیاز را به تعویق انداخت، از غرق شدن تفکر در مسائل ناراحت کننده اجتناب کرد و با دیگران همدلی نمود. سلامتی از نیازهای اساسی انسان است که در توسعه پایدار نقش حیاتی دارد. اگرچه در ابتدا فقط به سلامت جسم به عنوان سلامتی توجه میشد، با پیشرفت علم ورسیدن به سطحی قابل قبول از سلامتی جسمی بشر به جنبه های دیگر سلامت از جمله سلامت روان توجه کرده است .این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه آزمایش وکنترل می باشدنمونه شامل پنجاه نفر از متقاضیان شرکت در کلاس تئوری انتخاب از طریق فراخوان که به صورت نمونه گیری به روش خوشه ای چند مرحله ای انجام شده است .ابزار مورد استفاده تست هوش هیجانی بار- آن، سلامت روان گلدنبرگ GHQ و پکیج محقق ساخته آموزش تئوری انتخاب می باشد . نتایج پژوهش به کمک تحلیل کواریانس که با نرم افزار SPSS 23 به دست آمده است نشان می دهد که آموزش تئوری انتخاب بر هوش هیجانی و سلامت روان معنی دار بوده است. نتیجه کلی اینکه تئوری انتخاب بر هوش هیجانی و سلامت روان موثر است.
-
لیست منابع :
[1] اسمخانی اکبری نژاد، ه؛ اعتمادی، ا و نصیر نژاد، ف(1389). خودکارآمدي و رابطه آن با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر، زن و مطالعات خانواده، سال دوم، شماره 8، ص 13-25.
[2] بیرامی، م(1387). بررسی اثربخشی هوش هیجانی بر ابراز وجود، خودکارامدی و سلامت روانی دانشجویان، فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، سال سوم، شماره 11، ص 19- 36.
[3] سموعی، ر. (1382). پرسشنامه هوش هیجانی بار – آن (فرم 90 سوالی) موسسه تحقیقات علوم رفتاری سینا (روان تجهیز).
[4] گنجی، ح(1393). بهداشت روانی، تهران: نشر ارسباران.
[5] فتحی آشتیانی، ع(1395). آزمون های روانشناختی، تهران: انتشارات بعثت.
[6] قریشی، م و بهبودی، م(1396). اثربخشی آموزش واقعی تدرمانی گروهی بر تنظیم هیجان و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دختر، سلامت اجتماعی مجله مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دوره 4، شماره 3، ص 238-249.
[7] علیزاده فرد، س و مهبویافر(1396). تأثیر آموزش تئوری انتخاب بر راهبردهای شناختی یادگیری دانشجویان،
[8] مطالعات روانشناسی تربیتی، مقاله 7، دوره 14، شماره 27، ص 161-.180.
[9] آقامیری، مهناز سادات؛ آقامیری، قدرتی و قدرتی، رضوی (۱۳۹۵). اثر بخشی مشاوره مبتنی بر نظریه انتخاب بر ذهن آگاهی و مثبت اندیشی دانشجویان دختر دوره متوسطه ناحیه 4 اصفهان، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم تربیتی و مطالعات رفتاری و آسیب های اجتماعی ایران، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
[10] کارخانه چی، م؛ احدي، ح و حاتمی، ح.(1389). اثر آموزش واقعیت درمانی بر شادکامی دختران، مجله روانشناسی معاصر، دوره پنجم، ص 636-638.
[11] صاحبی، ع. (1390). اثربخشی آموزش تئوري انتخاب و واقعیت درمانی بر افزایش عزت نفس و کانون مهار درونی دانشجویان دبیرستانی شهر مشهد، مجله اصول بهداشت روانی، سال چهاردهم، دوره دوم، ص 80 .
[12] امیري، م؛ آقامحمدیان شعرباف، ح و کیمیایی، ع.(1391). اثربخشی رویکرد واقعیت درمانی گروهی بر منبع کنترل و راهبردهاي مقابله اي، اندیشه و رفتار، دوره ششم، شماره 24.
[13] حسین پور، م؛ درویشی، ط. و سودانی، م. (1388). اثربخشی آموزش مسثولیت پذیري به شیوه واقعیت درمانی گلاسر بر کاهش بحران هویت دانشجویان ، یافته هاي نو در روانشناسی، سال پنجم، ص 97-106.
[14] سموعی ، ر . (1382) . پرسشنامه هوش هیجانی بار – آن (فرم 90 سوالی) موسسه تحقیقات علوم رفتاری سینا (روان تجهیز).
[15] پاشا، غ و امینی، س. (1389). تأثیر واقعیت درمانی بر امید به زندگی و اضطراب همسران شهدا، یافته هاي نو در روانشناسی، سال ششم، ص 37- 51.
[16] مرادي شهربابک، ف؛ قنبري هاشم آبادي، ب و آقامحمدیان شعرباف، ح. (1389). بررسی اثربخشی واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر افزایش میزان عزت نفس دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، مطالعات روانشناسی تربیتی، دوره 11، شماره 2، ص 227-238.
[17] Bar-On R, Handley R, Fund S. (2005). The impact of emotional and social intelligence on Performance". In V. Druskat, F. Sala, & G. Mount (Eds), Linking emotional intelligence and performance at work: Current research evidence. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
[18] Bar-on, R (2006). "The bar-on model of emotional intelligence skills development training, program and student achievement and retention. Unpublished raw data." Texas A & M university-Kingsville.
[19] Glasser W. (2010). Choice Theory. New York, HarperCollins Publisher
[20] Wubbolding, R. (2000). Reality therapy for the 21st century. Philadelphia, PA: Brunner Routledg.
[21] Glasser, W. (1998). Choice theory. New York : Harper Collins.
[22] Kidwell, D., Hardesty, B., Shibin, S. (2011). Emotional Intelligence in marketing exchanges. Journal of Marketing, 45, 78-95.
[23] Cheng & Chan , A. (2005). Measuring psychological well- being in the Chinese Personality and Individual Differences.38,1307-1316.
[24] Gilchrist Banks, S. (2011). Using choice theory to enhance student achievement. Alexandria, VA: American School Counselor Association.
[25] Watson, M.E. & Arzamarski, C.B. (2011). Choice Theory and Reality Therapy: Perceptions of Efficacy. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy, 1, 97-109.
[26] Shillingford M, Edwards OW.(2008). Application of Choice Theory with a Student Whose Parent is Incarcerated: A Qualitative Case Study. Int J Real Ther;28(1).
[27] Wubbolding, R.E. & Brickell, J. (2013). Resources for Teaching and Learning Choice Theory and Reality. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy, 1, 51-58.
[28] Peterson, A.V.; Chang, C. & Collins, P.L. (1998). The effects of reality therapy and choice theory training on self concept among Taiwanese university students. International Journal for the Advancement of Counseling, 20(1), 79-83.
[29] Casstevens, W.J. (2010). Using reality therapy and choice theory in health and wellness program development within psychiatric psychosocial rehabilitation agencies. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy, 2: 55-58.
[30] Perkins, E. (2012). Choice Theory and Blame versus Responsibility.International Journal of Choice Theory and Reality Therapy, 2, 10-13.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
تئوری انتخاب، هوش هیجانی، سلامت روان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 91-102
-
دانلود فایل
( 378.32 KB )