-
آرشیو :
تابستان 1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
19928
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| ویدا شاهین نیا
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازیهای آموزشی شناختی بر انگیزش تحصیلی، سازگاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی بود. روش این پژوهش به شیوهی نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان دوره ابتدایی شهرستان دلفان استان لرستان در سال تحصیلی 99 -1398 بود. که از بین آنها 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و گروه کنترل (15نفر) جای داده شدند. شرکت کنندگان گروه آزمایش بازیهای آموزشی شناختی را طی 12 جلسه دریافت نمودند. برای جمعآوری دادهها از آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه-های انگیزش تحصیلی و سازگاری تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از روش آماری کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نمرات انگیزش تحصیلی، سازگاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی افراد شرکتکننده در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به صورت معناداری افزایش یافته بود.
-
لیست منابع :
[1] اسفندیاری، شهرام. (1395). پیش بینی سازگاری تحصیلی بر اساس راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، خودکارآمدی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع سوم متوسطه کرمانشاه. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه رازی.
[2] اصغری نکاح، سیدمحسن و عابدی، زهره. (1393). بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر بهبود بازداری پاسخ، برنامه ریزی و حافظه کاری کودکان دارای اختلال نقص توجه /بیش فعالی. فصلنامه روانشناسی شناختی، 2 (1)، 41-51.
[3] ایزدپناه جهرمی، آیدا. (1393). بازی و شهر (فرایند، اصول و معیارهای برنامه ریزی و طراحی فضاهای بازی کودکان). تهران: انتشارات سازمان شهرداری¬های کشور.
[4] بیابانگرد، اسماعیل. (1394). روانشناسی تربیتی: روانشناسی آموزش و یادگیری. تهران: ویرایش.
[5] پوررضوی، سیده صغری و حافظیان، مریم. (1396). اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانش آموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 6 (1)، 26-47.
[6] تایلسون، دی. وی. (2004). انگیزش در دانش آموزان. ترجمه رامین کریمی و علی اسماعیلی (1395). تهران: شلاک.
[7] چان، ال و کله، پیتر. (1394). روش ها و راهبردها در تعلیم و تربیت کودکان استثنایی (ترجمه فرهاد ماهر). تهران: تربیت.
[8] حسنی دخت، زهرا. (1395). بررسی رابطه بین سازگاری تحصیلی با موفقیت تحصیلی دانش¬آموزان پسر مقطع متوسطه منطقه 4 شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
[9] حسینی، حسین؛ قدم پور، عزت الله؛ غضنفری، فیروزه و میردریکوند، فضل الله. (1397). تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی- هیجانی بر بهزیستی ذهنی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان. مجله علوم حرکتی و رفتاری، 2 (1)، 1-9.
[10] رستمی، مهشید. (1396). پیش بینی سازگاری تحصیلی بر اساس جو یادگیری: نقش واسطه¬ای تنشگرهای تحصیلی در دانش آموزان دختر دبیرستانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
[11] روزنهان، دیوید. ال. و سلیگمن، مارتین. ای. پی. (1395). آسیب شناسی روانی. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: ارسباران.
[12] سیف، علی اکبر. (1398). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: انتشارات دوران.
[13] شاه محمدی، مهدی؛ انتصارفونی، غلامحسین؛ حجازی، مسعود و اسدزاده، حسن. (1398). تأثیر برنامه آموزشی توانبخشی شناختی بر هوش کلامی، توجه و تمرکز و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی. فصلنامه سلامت روان کودک، 6 (2)، 94-106.
[14] شریدان، مری. (1397). بازی و رشد کودک، از تولد تا شش سالگی. ترجمه رضا توکلی، هرمز سنایی نسب و فریده براتی سده. تهران: انتشارات رشد.
[15] صبحی قراملکی، ناصر؛ حاجلو، نادر و محمدی، سکینه. (1395). بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی. مجله روانشناسی مدرسه، 5 (3)، 131-118.
[16] غفاری، خلیل؛ داوودی، حسین؛ حیدری، حسن؛ یاسبلاغی شراهی، بهمن و محمدی، فاطمه. (1398). اثربخشی بازی¬ آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 16 (35)، 211-242.
[17] قدیریان، سمانه؛ موسوی پور، سعید و اکبری چرمهینی، صغری. (1396). تاثیر بازی های آموزشی مبتنی بر فرایندهای شناختی بر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان با مشکلات ویژه خواندن. مجله ناتوانی های یادگیری، 7 (1)، 76-99.
[18] کادوسون، هیدی جرالد و شافر، چارلز. ای. (1397). 101 تکنینک بازی درمانی. تهران: دانژه.
[19] کدیور، پروین. (1397). نظریه¬های یادگیری. تهران: انتشارات سمت.
[20] کولایی¬نژاد، جمال¬الدین؛ مجیب، فرشته؛ انگجی، لیلی؛ یزدان دوست، رقیه؛ امیدوار، نسرین؛ رکنی، شهرزاد؛ سینایی، نیره؛ معافی، محمود و رحیمی، علیرضا. (1395). فعالیت¬های آموزشی پیش دبستانی. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران.
[21] لواسانی، محسن؛ کرامتی، هادی و کدیور، پروین. (1397). اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر سازگاری اجتماعی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان با اختلال خواندن. مجله ناتوانی های یادگیری، 7 (3)، 91-109.
[22] مارزولو، جین و لوید، جانیس. (1396). آموزش از راه بازی: برای مربیان و اولیای کودکان قبل از دبستان. ترجمه لیای انگجی. تهران: سازمان پژوهش و برنامه¬ریزی آموزشی.
[23] نریمانی، محمد؛ سلیمانب، اسماعیل و تبریزچی، نرگس. (1394). بررسی تأثیر توانبخشی شناختی بر بهبود نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان دارای اختلال ADHD. مجله روانشناسی مدرسه، 4 (2)، 118-134.
[24] هیوز، فرگاس. (1395). روانشناسی بازی. ترجمه کامران گنجی. تهران: رشد.
[25] Alivernini, F., Cavicchiolo, E., Palmerio, L., & Girelli, L. (2015). Representations of study and students' academic Motivation. Social and Behavioral Sciences, 205, 302-305.
[26] Arayesh, M. (2015). Regression analysis of effective factors on increasing factors on trainer's motivation of the red crescent society: A case study Ilam, Iran. Social & Behavioral Sciences, 205, 536- 541.
[27] Asarta, C. J., & Schmidt, J. R. (2017). Comparing student performance in blended and traditional courses: Does prior academic achievement matter? The Internet and Higher Education, 32(1): 29-38
[28] Axon, W, D. ,Kalinsala, J, R (2014). " College adjustment scales. Professional manual Odessa".FL. Psychological Assessment Resource. Inc.
[29] Bachem, R., & Casey, P. (2018). Adjustment disorder: a diagnosis whose time has come. Journal of Affective Disorders, 227, 243-253.
[30] Baykal, U; Sokmen, S; Korkmaz, S; Akgun, E. (2005). mining student satisfaction in a nursing college. Nurse Educ Today, 25, 255–262.
[31] Bengtsson, B., & Ohlsson, B. (2010). The nursing and medical students' motivation to attain knowledge. Nurse Education Today, 30,150–6.
[32] Carbonneau, N., Vallerand, R., & Lafreniere, M. (2012). Toward a tripartite model of intrinsic motivation. Journal of personality, 80(5), 1147-1178.
[33] Chen, K.C., & Jang, S.J. (2010). Motivation in online learning: Testing a model of self-determination theory. Journal of Computers in Human Behavior, 26, 741–752.
[34] Choi, S. M. (2011). "social support": Relations to coping and Adjustment During the Transition to University in the peoples Republi cofchina, Journal of adolescent Research 15(1),128-140.
[35] Dashiel, A. (2009); "student Adaptotion to college Questionnaire, Measurement& Evaluation in Counseling &Development."
[36] Demirbilek, M., Ylmaz, E.,& Tamer, S. (2010). Second Language Instructors' Perspectives about the Use of Educational Games. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 717-721.
[37] Dougherty, D., & Sharkey, J. (2017). Reconnecting Youth: Promoting emotional competence and social support to improve academic achievement. Children and Youth Services Review, 74, 28-34.
[38] Engin-Demir, C. (2009). Factors influencing the academic achievement of the Turkishurban poor. International Journal of Educational Development, 29 (1),17–29.
[39] Erten, I. (2014). Interaction between academic motivation and student teachers' academic achievement. Social and Behavioral Sciences, 152, 173-178.
[40] Gomez, J., and Mcklaren, M. (2016). "Emotional, social and Academic Adjustment of college students":A Longitudinal study of Retention Journal of counseling and Development, 158(1), 281-288
[41] Holahan, C. I., Valentiner, D. p. & Moos, R. H. (2014). "parental support and psychological Adjustment During the Transition to young Adulthood in a college sample",Journal of family psychology, 88,(2),215-223.
[42] Horn, L. & Nunez, A. (2012). "Mapping the Rode to college: First Generation students Moth Track. Planning strategies and context of support."Washington D.C: National centre for Education statistcs.
[43] Ikemoto, S., Yang, C., & Tan, A. (2015). Basal ganglia circuit loops, dopamine and motivation: a review and enquiry. Behavioural Brain Research, 290, 17-31.
[44] Jude, r., obiunu, j. (2018), Influence of Parenting Styles on the Academic Performance of econdary School Students in Ethiope East Local Government Area Delta State , International Journal of Educational Technology and Learning, 2(2):58-54.
[45] Karaguven, M., & Yukseloglu, S. (2013). Vocational self-efficacy and academic motivation levels of technical and vocational pre-service teachers. Social & Behavioral Sciences, 106, 3366-3374.
[46] Lavasani, M., Hejazi, E., Ahmadian, M. (2014). The Relationship between Cultural Context, Thinking Styles & Achievement Motivation with Academic Achievement. Applied Psychological Research Quarterly,5(2),101-116.
[47] Lee, J. Q., McInerney, D. M., Liem, G. A. D., & Ortiga, Y. P. (2010). The relationship between future goals and achievement goal orientations: An intrinsic–extrinsic motivation perspective. Journal of Contemporary Educational Psychology, 6(3), 1-16.
[48] Lopez, J. (2012). "young childrens understanding of other peoples feeling and deliefs".child Development, 62, 1352-1336.
[49] Mayer, R. E. (2014). Should there be a three strikes rule against pure discovery learning? The case for guided methods of instruction. American Psychologist, 59(1), 14–19.
[50] Moyer-Packenham, P. S., .Lommatsch, C. W., Litster, K., Ashby, J., Bullock, E. K., Roxburgh, A. L. (2019). How design features in digital math games support learning and mathematics connections. Computers in Human Behavior, 19, 316-332.
[51] Nelson, W.L. Hughes, H.M. Handel, P. & Katz, B. and Searight, H.R, (2013);"The Relationship of Family structure and Family conflict to Adjustment in young Adult college student":Adolescen,. 28, 29-40.
[52] Pitus, P. T. (2016). "The impact of college on students:myths Rational mythe, and some other things that may not betrue".nacada Journal,116,26-33.
[53] Rosser, M., Pederson, D. R., and Moran, G. (2014). "The Relationship Imperative:Arguments for a Broad Definition of Attavhment"Journal of Family psychology 103.496-500.
[54] Russo, M., Vernam, J., & Wolbert, A. (2006).Sand play and story telling:social constructivism and congnitive development in child counselling. The Arts in psychotherapy, 33.
[55] Shachar, H., & Fischer, S. (2004). Cooperative learning the achievement of motivation and perceptions of students in 11th grade chemistry classes. Learning & Instruction, 14, 69-87.
[56] Simpson, W. K., & Pychy, T. (2009). Investigating the relation between procrastination, arousal-based personality traits and beliefs about procrastination motivations. A Personality and Individual Differences, 47, 906–91.
[57] Tinto, G. D. (2008);"first and second generation college students: a comparision of their Engagement and Intellectual Development."The Journal of Highern Education, 76( 3), 276-300.
[58] Tuuzun, H., Yilmaz-Soylu, M., Karakus, T., Inial, Y., & Kizilkaya, G. (2009). The effects of computer games on primary school achievement and motivation in georgraphy learning. Computers & Education, 52, 68-77.
[59] Wang, K., Chen, E. (2016). "manual Journal of college student Development, Beijing: China psychological Jodi Krumrine.Baker, R.W. &siryk, B.student Adaptation to college Questionnaire service Washington.
[60] Woldearegai, B. T., & Das, B. (2018). Parenting Styles as a Function of Academic Achievement. The Journal of Social Sciences Research, 5, 780-787.
[61] Zychowiski, L.A, (2015);"Academic and social predictors of college adjustment among first-year students": Dohigh school friendships make a difference? Unpublished ph.D Thesis.Indiana University of pennsly vania.122-125.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
بازیهای آموزشی شناختی، انگیزش تحصیلی، سازگاری تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان ابتدایی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 76-90
-
دانلود فایل
( 487.41 KB )