-
آرشیو :
تابستان 1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
19929
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| آرزو خواجوی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از انجام این پژوهش؛ تعیین رابطه بین ناسازگاری والدین با پرخاشگری و افسردگی دانش آموزان می باشد. این پژوهش به لحاظ هدف؛ کاربردی و روش بررسی آن توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی بوده است. جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان متوسطه اول شهر بندرلنگه و مادرانشان، تشکیل داده اند. حجم نمونه؛ 260 نفر تعیین گردید که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه افسردگی بک (1961)، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) و پرسشنامه کیفیت زندگی زناشویی باسبی و همکاران (1995) بوده است. به منظور تعیین پایایی پرسشنامهها، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد، که مقدار آلفای آن برای پرسشنامه افسردگی برابر با 91/0، برای پرسشنامه پرخاشگری برابر با 95/0 و برای پرسشنامه کیفیت زناشویی برابر با 86/0 بدست آمده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است که: بین متغیرهای(توافق، رضایت و انسجام والدین) با میزان بروز رفتارهای پرخاشگرانه در بین دانش آموزان رابطه منفی و معنادار وجود دارد. بین متغیرهای (توافق، رضایت و انسجام والدین) با میزان بروز افسردگی در بین دانش آموزان رابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای (توافق و رضایت والدین) در مجموع حدود 32/0 از واریانس متغیر پرخاشگری و 29/0 درصد از واریانس متغیر افسردگی دانش آموزان را تبیین می نمایند.
-
لیست منابع :
[1] آرزومند، محبوبه (۱۳۹۰)، رابطه برنامه های آموزش خانواده با کاهش ناسازگاریهای تربیتی، عاطفی و اجتماعی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان فامنین، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان همدان دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
[2] براتی، روحالله (۱۳۹۰)، اثیر آموزش گروهی والد گری راه حل محور به مادران بر کاهش پر خاشگری دانش آموزان پسر کم توان ذهنی آموزش پذیرمقطع ابتدایی، پایاننامه کارشناسی ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
[3] بهجت، ژیلا (۱۳۹۳)، تاثیر آموزش گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل بر پرخاشگری و عزت نفس دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه شهر اهواز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
[4] ثامنی، زهرا (۱۳۹۲)، تاثیر الگوهای نمایشی بر پرخاشگری وعزت نفس دانش آموزان پسر دوره راهنمایی شهر شیراز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
[5] حسنزاده، مهدیه (۱۳۹۲)، بررسی رابطه تعارض والد- فرزندی، ادراک از جو مدرسه و ناسازگاری در دختران دانشآموز منزلگریز و عادی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهددانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
[6] دادستان، پریرخ (۱۳۷۶) روانشناسی مرضی تحولی: از کودکی تا بزرگسالی جلد اول، انتشارات سمت، چاپ دوم.
[7] سام خانیانی، نوش زاد؛ یزدان دوست، رخساره و اصغر نژاد، علی اصغر. (۱۳۸۱). بررسی الگوهای ذهنی طرحواره ای کمال گرایی و تایید خواهدی در افسردگی. فصلنامه اندیشه و رفتار، سال هشتم، شماره ۳، ص: ۷۴-۶۵.
[8] شفیع آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا (۱۳۸۰). نظریههای مشاوره و روان درمانی، تهران: انتشارات مرکز نشر دانشگاهی تهران.
[9] شکوهی، محبوبه (۱۳۹۲) ، ارتباط بازیهای رایانه ای با پرخاشگری در دانش آموزان دبیرستان های پسرانه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
[10] شهنی ییلاق، منیژه و همکاران(۱۳۹۳)، رابطه ی علی تعارض آشکار و تعارض نهان بین والدین با عملکرد تحصیلی با میانجی گری رابطه ی والد فرزند، رفتار ضداجتماعی و افسردگی در دانش آموزان دبیرستانی، فصلنامه مشاوره کاربردی، دوره سوم، شماره ۲.
[11] قره باغی، فاطمه (۱۳۸۹). نقش تعارض زناشویی و رابطهی والدین با کودک در نشانههای آسیب شناختی عاطفی و رفتاری. پژوهشهای روان شناسی، (۱) ۱۳، صص. ۱۰۸-۸۹.
[12] مفسری، محمدرسول (۱۳۸۹)، بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و کمال گرایی با افسردگی و اضطراب، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
[13] Buss, A. H., & Perry, M. (2009). The Aggression Questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 452-459.
[14] Capel S.A., (2005). The incidence and infuences of stress and burnout secondary school teachers, Br. J. Edue. Pychology. Vol. 57,279-288.
[15] Cohen S, and Williamson G.M. (2010). Perecived Stress in a probability sample of the states. In S. Spacapan, Society. New York: The free press. Modern life. Lllinois, Scott, Forseman Company.
[16] Damas, E., & Laughlin, J. (2001). Latent model of family process in African American families. Journal of Marriage and Family, 63, 967-998.
[17] Graham. p. (2010) Child Psychia Thy – A Peve lopmehtal Approach Press uniresity of London.
[18] Joe, J, 20110. Anger management. Journal of family violence. Vol. 21, Pp. 334-351.
[19] Matthews K. A. (2008). Coronary hear disease and type a behaviors. Psychological Bulletin, 104, 373-380.
[20] Payne M. A. and Furnbam A. (2009). Dimensions of occupational stress in West Indian ssecondary school teachers Br. J. Edue. Psychology. Vol. 57, 141-150.
[21] Saveryl. K. and Detiuk M. (2002). The porceived stress levels of primary and secondary princlips. The j. of Edue. Adminstation. Vol. ssiv, No. 2, 272.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
ناسازگاری والدین، پرخاشگری، افسردگی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 58-75
-
دانلود فایل
( 698.05 KB )