-
آرشیو :
تابستان 1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
19936
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| محمد علی وطن خواه، ستاره دارابی کشکولی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی/ رفتاری بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان دیرآموز (مرزی) پسر 8 تا 12 ساله شهرستان فیروزآباد صورت پذیرفت. روش تحقیق : جامعه آماری کودکان دیرآموز (مرزی) در شهرستان فیروزآباد که در سال 97 اسامی و مشخصاتشان در اداره آموزش و پرورش شهرستان فیروزآباد ثبت شده بود که تعداد آنها 80 نفر بود و به صورت تصادفی ساده 24 نفر (کودک) انتخاب شده و نیز به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و از هردو گروه پرسشنامه پرخاشگری موسسه شهیم (پیش آزمون) گرفته شد وگروه آزمایش در معرض بازی درمانی شناختی/ رفتاری گروهی در 8 جلسه 45 دقیقه ای قرار گرفت و پس از اتمام مداخله درمانی (بازی درمانی) دوباره از هردو گروه پرسشنامه پرخاشگری موسسه شهیم (پس آزمون) گرفته شد. یافته ها: داده های پژوهش از طریق پرسشنامه پرخاشگری آشکار و رابطه ای در کودکان دبستانی (شهیم) جمع آوری گردید و سپس با استفاده از روش کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاکی از آن بود که بازی درمانی با رویکرد شناختی/ رفتاری باعث کاهش پرخاشگری کودکان دیرآموز(مرزی) می شود.
-
لیست منابع :
[1] تب سیف نراقی، مریم، نادری، عزت الله، 1383، آموزش و پرورش کودکان استثنایی تهران. انتشارات دانشگاه پیام نور.
[2] شهیم، سیما (1385). پرسشنامه پرخاشگری آشکار و رابطهای در کودکان دبستانی. پژوهشهای روانشناختی، دوره 9 ، شماره 1و2 ، 44-27.
[3] ریزی، مصطفی. (1392). درمان اختلالات خواندن، تهران، انتشارات فراوان.
[4] رحیمی، محمد. (1392). اختلالات ویژه یادگیری در کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان، انتشارات سپهر اندیشه.
[5] هوسپیان، آلیس، تات، محمدرضا (1386) آموزش و پرورش تلفیقی دانش آموزان دیر آموز تهران. سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی.
[6] Anderson, C., Bushman, B., Rothstein, R., Shibuya, A., swing, E., Sakamoto, A., & Saleem, M. (2013). Violent video game effects on aggression, empathy, and prosaical behavior in eaten and western countries: A meta-analytic review. American PsychologicalAssociation Bulletin, 136, 115-175.
[7] Baron, R. and Byren, D. (2011). Social psychology, Allyn and Bacon. Differential susceptibility to long-term effects of quality of child care on externalizing behavior in adolescence?International journal of Behavioral Development, 36(1), 2-10
-
کلمات کلیدی به فارسی :
بازی درمانی شناختی/ رفتاری - پرخاشگری - کودکان دیرآموز(مرزی).
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 47-57
-
دانلود فایل
( 353.09 KB )