-
آرشیو :
تابستان 1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
19927
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| ویدا شاهین نیا
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر میزان پرخاشگری و منبع کنترل دانش آموزان دختر 10 تا 12 ساله انجام شد. روش: این پژوهش از نوع تحقیق آزمایشی با طرح دو گروهی پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامههای پرخاشگری و منبع کنترل بهره گرفته شده است. نمونه آماری این پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموزان دختر 10 تا12 ساله است که به روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی ساده انتخاب شده و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شده اند. سپس برنامه آموزش تاب اوری به عنوان متغیر مستقل، طی 10 جلسه 45 دقیقه ای و در طول دو ماه ونیم، بر گروه آزمایشی اعمال شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) و با استفاده از نرم افزار کامپیوتری 21 SPSS استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان می دهند که F مشاهده شده از نظر آماری در سطح (05/0 p>) معنی دار است. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، اجرا برنامه آموزش تاب اوری می تواند در کاهش پرخاشگری و افزایش منبع کنترل دانش آموزان دختر موثر باشد. بنابراین در نظر گرفتن این برنامه در مدارس، می تواند برای دانش آموزان مفید باشد.
-
لیست منابع :
[1] بشارت محمد علی(۱۳۸۶) . شخصیت و سبک های مقابله با استرس. پژوهشهای نوین روانشناختی. دوره ۲. ص ۲۵-۴۹.
[2] پورشهباز، عباس(۱۳۸۷) مزاج و منش در تاب آوری نوجوانان پسر شهر تهران در مصرف مواد مخدر، فصلنامه علمی- پزوهشی رفاه اجتماعی،ش۲۹.
[3] ترخان، مرتضی (۱۳۸۵)، اثر بخشی شیوه شناختی – رفتاری بر کاهش پرخشگری دانشجویان و بررسی اثر بخشی این کاهش بر سلامت عمومی آنها ارایه شده در دومین کنگره روانشاسی ایران . دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
[4] رجب پور، مجتبی، مکوند حسینی، شاهرخ و رفیعی نیا، پروین (۱۳۹۱). اثر بخشی گروه درمانی رابطه والد -کودک بر پرخاشگری کودکان پیش دبستانی. مجله روان شناسی بالینی، سال چهارم، شماره یک (۱۳). صص ۷۴-۶۴.
[5] شهیم، سیما (۱۳۸۵ ) پرخاشگری آشکار و رابطهای در کودکان دبستانی . پژوهشهای روانشناختی ، دوره ۹، شماره ۱و۲ ، ۴۴-۲۷.
[6] شیخ زاده، فرشته (۱۳۸۹).اثربخشی آموزش تاب اوری گروهی برشادکامی وسلامت عمومی دانش آموزان دختر دبیرستانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکزتهران
[7] صادقی، احمد. (۱۳۸۰). بررسی اثربخشی آموزش گروهی کنترل خشم به شیوه عقلانی، رفتاری، عاطفی بر کاهش رفتار پرخاشگری دانش آموزان دبیرستانی پسر، پایان نامه کارشناسی ارشد، اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
[8] صالحی، لیلی؛ سلیمانیزاده، لیلا؛ باقری میرزایی، عباس؛ عباسزاده، عباس (۱۳۸۶) .«رابطه بین اعتقادهای مذهبی و منبع کنترل با سلامت روان در دانشجویان» مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. دوره ۱۱. ش۱. ۵۵-۵۰.
[9] علیزاده استفسانی، علیرضا. (۱۳۸۹). «بررسی رابطه بین پرخاشگری و سبکهای دلبستگی در کودکان دبستانی». پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. دانشکده علوم انسانی.
[10] ملکی، صدیقه. (۱۳۸۶). بررسی تأثیر آموزش گروهی و فردی مهارت کنترل خشم و پرخاشگری دانشجویان ناحیه ۲ کرج، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی
[11] مصرآبادی، ج. (۱۳۸۹). هنجاریابی و تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه تجدید نظر شده نجش نگرش نسبت به مدرسه. فصلنامه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی. تبریز، شماره ۱۲. ۱۰۷ – ۱۱۹
[12] مفیدی، فرخنده (۱۳۸۲). «آموزش خانواده ». تهران: پویش.
[13] نویدی، احد. (۱۳۸۵). آزمودن تأثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارتهای خود نظم دهی خشم، سازگاری و سلامت عمومی پسران دوره متوسطه شهر تهران. پایان نامه دکترای روانشناسی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
[14] نویدی، احد. (۱۳۸۷). بررسی تأثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارتهای سازگاری پسران دوره متوسطه شهر تهران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال چهاردهم، شماره ۴.
[15] واحدی، شهرام؛ فتحی آذر، اسکندر؛ حسینی نسب، سید داوود؛ مقدم، محمد. (۱۳۸۷). بررسی پایایی و روایی مقیاس پرخاشگری پیش دبستانی و ارزیابی میزان پرخاشگری در کودکان پیش دبستانی ارومیه. فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال دهم،ش۳۷، صص ۲۴-۱۵.
[16] Almajali, H. Kh. (2009). The influence of family upbringing style and locus of control on the creative thinking of preparatory school learners in the United Arab Emirates, http://hdl.handle.net/۱۰۵۰۰/۱۴۳۳.
[17] Anderson, C., Bushman, B., Rothstein, R., Shibuya, A., swing, E., Sakamoto, A., &Saleem, M. (2010). Violent video game effects on aggression, empathy, and prosaical behavior in eaten and western countries: A meta-analytic review. American PsychologicalAssociation Bulletin, 136, 115-175.
[18] Arens, K.A.,. Morin, A.J. & Watermann, R. (2015).The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the selfdetermination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227–268.
[19] Areepattamannil, S., & Freeman, J. G. (2008). Academic achievement, academic self concept, and academic motivation of immigrant adolescents in the greater Toronto area secondary schools. Journal of Advanced Academics, 19, 700–743
[20] Matson, J. L., & Mahan, S. (2009). Current status of research on childhood disintegrative Research in Autism Spectrum Disorders, 3, 861–867
[21] Conner, D. (2004). Aggression and antisocial behavior in children and adolescents : Research and Treatment. New York: The Guilford press
[22] Freeman, A. (Ed.) (2005). Encyclopedia of cognitive behavior therapy. New York: Springer Publishers.
[23] Gilson, M., Freeman, A. Yates, M. J., & Morgillo, S. (2009). Overcoming depression: A cognitive therapy approach (2nd ed.). New York: Oxford University Press.
[24] Deci, E. L., & Ryan, R. M. (Eds.). (2002). Handbook of selfdetermination research. Rochester, NY: University of RochesterPress
[25] Dekker, S., & Fischer, R. (2008). Cultural differences in academic motivation goals: A metaanalysis across 13 societies. The Journalof Educational Research, ۱۰۲(۲), ۹۹۱۰۸
[26] Donnellan, M. B., Trzesniewski, K. H., & Robins, R. W. (2006). Personality and self‐esteem development in adolescence. In D. K. Mroczek & T. Little (Eds.), Handbook of personality development (pp. 285‐309). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
[27] Friedberg, R. D., & McClure, J. H. (2009). Cognitive therapy techniques: Tools for enhancing practice. New York: Guilford Press.
[28] Lavigne, G. L., Vallerand, R. J., & Miquelon, P. (2007). A of persistence in science education: A selfdetermination theory approach. European Journal of motivational model Psychologyof Education, 22, 351–369
[29] Karp, H. (2006). Greasing the squeaky wheel: A Gestalt perspective to problem behavior patterns. Gestalt Review,10, 249-259
[30] Johnson, J., Gooding, P. A., Wood, A. M., Taylor, P. J., Pratt, D., & Tarrier, N. (2010). Resilience to suicidal ideation in psychosis: Positive self-appraisals buffer the impact of hopelessness. Behaviour Research and Therapy, 48, 883-889.
[31] Meškauskienė, A. (2013). An achievement goal theory perspective on issues in motivation terminology, theory, and research. Contemporary Educational Psychology, 25, 92 – 104
[32] Piwowar, V., Thiel, F., & Ophardt, D (2013). An Evaluation of Classroom Management Skills of Teachers at High Schools (Sample (from the City of Adana).Procedia - Social and Behavioral SciencesVolume 191, 2 June, Pages 208–213
[33] Vecchione, M., Alessandri, G. & MarsicanoM G. (2014). Academic intrinsic motivation in young elementary school children. Journal of Educational Psychology, 82, 525 – 538.
[34] Ray W. Christner. Jessica L. Stewart. Arthur Freeman. (2007). Handbook of cognitive –Behavior Group Therapy With Children and Adolescents; Taylor & Francis Group, LLC – New York-London.
[35] Shahim, S. (2007). Relational aggression among preschoolers. Clin Psychiatry and psychology,13(3), 264-271. [Persian]
[36] Wachs, T. D. (2003). The Nature of Nature New bury Park, CA: sage.Psychology, 41, 355- 378
-
کلمات کلیدی به فارسی :
تاب آوری، پرخاشگری، منبع کنترل، دانش آموزان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 32-46
-
دانلود فایل
( 592.13 KB )