-
آرشیو :
بهار 1401
-
کد پذیرش :
19923
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| حسین علی آبادی عبداللهی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف این پژوهش، بررسی تجربیات دبیران مقطع متوسطه شهر کشکوئیه از برنامه شاد (شبکه آموزشی دانش آموزان) بود. این مطالعه با استفاده از رویکرد کیفی و طرح پدیدارشناسانه صورت گرفت. به منظور گردآوری داده ها از مصاحبه کیفی نیمه ساختاریافته استفاده شد. با استفاده از نمونه گیری هدفمند، پس از انجام 11 مصاحبه اشباع داده ها حاصل شد. تحلیل عمیق دیدگاه های معلمان، موجب شناسایی و دسته بندی نه تجربه شامل تجارب تدریس مجازی، تجارب اقصادی، تجارب اجتماعی، تجارب ارتباط با دانش آموز، تجارب دوری از محل کار، تجارب ارتباط با والدین، تجارب روحی- روانی و تجارب جسمی شد. در این 11 مصاحبه در خصوص تجارب دبیران بیشترین موارد شامل: جبران عقب افتادگی تحصیلی در ایام قرنطینه، افزایش مسئولیت پذیری و درگیری بیشتر اولیا با فرآیند یاددهی-یادگیری دانش آموزان، افزایش سرعت انتقال اطلاعات و ارائه اطلاعات جدید، ایجاد انگیزه در معلمان برای ارتقاء سواد رسانه ای، شناخته شدن توانمندی و خلاقیت دبیران و فراهم شدن زمینه ای برای به اشتراک گذاشتن فایل ها و تجارب معلمان، افزایش مسئولیت پذیری معلمان برای مطالعه بیشتر، جذاب و برانگیزاننده بودن استفاده از آن برای دانش آموزان، علاقه مند کردن دانش آموزان به دانش روز و پژوهش کردن، انعطاف پذیری در ساعت شروع کلاس و حذف ترددهای پرهزینه، پرورش خلاقیت در دانش آموزان برای ارائه تکالیف به شیوه ای نو و همچنین وجود چالش هایی همچون: عدم دسترسی همه دانش آموزان به فضای مجازی به ویژه در مناطق محروم و ایجاد نابرابری در فرصت آموزش، سنگین بودن هزینه های اینترنت برای خیلی از خانواده ها، کند بودن سرعت اینترنت، دشوار بودن سنجش یادگیری واقعی دانش آموزان و سلب شدن قدرت نظارت از معلم، اعتیاد برخی دانش آموزان به اینترنت و گوشی، استفاده بیجا و بی رویه از مطالب دیگران، عدم وقت گذاری برخی معلمان به امر تدریس و ارزیابی، استفاده از نرم افزار به عنوان ابزار تبلیغات، کاهش انگیزه برخی دانش آموزان نسبت به تحصیل در شیوه جدید تدریس گردید.
-
لیست منابع :
[1] بیات، ح.ا. 1399. وضعیت کرونایی و نقش خانواده در مدیریت فضای مجازی. تهیه شده در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
[2] رضوی، س.ع. 1399. میزان استفاده از شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) توسط معلمان و دبیران: تجربه استان خوزستان در دوره اپیدمی کووید 19. سمینار ملی رویکرد های نوین آموزش و پژوهش در اننقلاب صنعتی.
[3] سلیمی، س؛ فردین،م.ع. 1399. نقش ویروس کرونا در آموزش مجازی، با تأکید بر فرصتها و چالشها. مجله علوم تربیتی و روانشناسی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. دوره 8 شماره2.
[4] عامری، م؛ حسینی، ا.م. بررسی مزایا و معایب برنامه آموزشی مجازی شاد بر یادگیری دانش آموزان. سمینلر ملی رویکرد های نوین آموزش و پژوهش در اننقلاب صنعتی.
[5] محمد یاری، ی؛ آغاج، ق؛ شهیدی، س.ح. 1399. شبکه شاد، پیشرفت و یادگیری دانش آموزان. نشریه روانشناسی و علوماجتماعی. شماره 54.
[6] محمدتبار، م. 1399. موانع اجرای آموزش مجازی (برنامه شاد) از دیدگاه معلمان. پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش.
[7] مرادی،ا؛ ضرغامی، س. 1400. تنگناها و راهبردهای به کارگیری شبکه اجتماعی دانش آموزی (شاد) در تدریس و یادگیری دانش آموزان در دوران شیوع کرونا. نوآوری های آموزشی سال بیستم شماره 78.
[8] وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت آموزشی دفتر برنامه ریزی آموزش عالی. 1399. نکته های اساسی در حفظ کیفیت آموزشی دانشگاه های کشور در شرایط مقابله با کرونا. دفتر برنامه ریزی آموزش عالی
[9] Gunawan, G; Suranti, N; Fathoroni, M. (2020). Variations of Models and Learning Platforms for Prospective Teachers During the COVID-19 Pandemic Period. Indonesian Journal of Teacher
[10] Mailizar, A; Maulina, S; Bruce, S. (2020). Secondary School Mathematics Teachers’ Views on Elearning Implementation Barriers during the COVID-19 Pandemic: The Case of Indonesia. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), em1860 ISSN:1305-8223 (online)
[11] Papp, R. (2016). "Critical success factors for distance learning. Paper presented at the Americas Conference on Information Systems", Long Beach, CA, USA.
[12] Sun, P. C., Tsai, R. J., Finger, G., Chen, Y. Y., & Yeh, D. (2008). "What Drives a Successful e-Learning? An Empirical Investigation of the Critical Factors Influencing Learner Satisfaction" Computers and Education, 50(4), 1183-1202.
[13] Volery, Thierry. (2017). "Critical success factors in online education, The International Journal of educational Management"; 14/5.
[14] Zhang, W; Wang, Y; Yang, L; Wang, C. (2020). Suspending ClassesWithout Stopping Learning: China’s Education Emergency Management Policy in the COVID-19 Outbreak. Journal of Risk and Financial
-
کلمات کلیدی به فارسی :
تجارب دبیران، شبکه آموزشی دانش آموزان، شاد، پدیدار شناسی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 81-93
-
دانلود فایل
( 461.07 KB )