-
آرشیو :
بهار 1401
-
کد پذیرش :
19919
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| سید حامد عنوانی، زهرا پورسینا، مهدی مشکی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
سکولاریسم كه نوعي دين قلمداد مي شود ناظر به تفكري است که در آن ارتباط میان جهان و ماوراء الطبیعه انکار یا مهجور و یا لااقل فاقد اعتبار می شود. از آنجا كه اين تفكر بصورت پنهان در جوامع ديني وارد شده و در رفتار دينداران تأثير گذاشته است؛ شناخت آن ضروري است. مسألهي این تحقیق آن است که «در جهان بینی سکولار مهم-ترین ساحت های فکر و زندگی بشر چگونه تفسیر شده است؟» روش کتابخانه ای و تحلیل داده ها در بررسی مسأله نشان می دهد که جهان بینی سکولار، روش جدید زندگی بدون خدا را ارائه می کند؛ و در ساحت جهان شناسی، با نفی هرگونه رابطه جهان با عالم ماوراء و، به تَبَع، نفی قداست عالم، اینچنین القاء می کند که هر انساني بايد به تنهايي، جهان و کائنات را تفسير کند؛ در اين نگرش انسان جانشین خدا و موجودات مقدس می شود و این انسان است که رب جهان و حق مطلق است و باید اراده او بر جهان حاکم شود. فهم و ابلاغ جهان بینی الهی در کنار تبیین کارکردهای مادی و معنوی متوقع از دین می تواند مانعی در برابر آسیب های ناشی از حاکمیت نگرش سکولار باشد.
-
لیست منابع :
[1] احمدي، احمد، "سکولاریسم و فرهنگ"، نامه فرهنگ، سال ششم، ش¬اول¬، 1375.
[2] بابایی، پرویز، فرهنگ اصطلاحات فلسفه: انگلیسی ـ فارسی، تهران، نگاه، 1374.
[3] بستان، حسين، "توسعه و عرفی¬شدن در ایران"¬، اسلام و علوم اجتماعي، سال¬اوّل، شماره¬2، 1388.
[4] بل، دانیل، "دین و فرهنگ در جامعه پسا صنعتی"، ارغنون، ش18، 1380.
[5] بیات، عبدالرسول و دیگران، فرهنگ واژه¬ها، قم، مؤسسه اندیشه و فرهنگ دینی، 1381.
[6] ترنس استیس، والتر، دین و نگرش نوين، ترجمه احمد رضا جلیلی، ویراسته مصطفی ملکیان، تهران، حکمت، 1377.
[7] تریگ، راجر، دیدگاه¬هایی درباره سرشت آدمی، ترجمه جمعی از مترجمان، ویراسته بهاالدین خرمشاهی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1382.
[8] جمع پژوهشگران، فرهنگ فلسفه و علوم اجتماعی.]بی¬جا[، پژوهشگاه علوم انسانی، بی تا.
[9] حلبی، علی اصغر، انسان در اسلام و مکاتب غربی، تهران، اساطیر، 1374.
[10] زمرّدي، محمدرضا. دنيوي شدن در بوته نقد، رشت، نشر حقشناس، 1383.
[11] سروش، عبدالکريم، سنّت و سکولاريسم، تهران، مؤسسه فرهنگی صراط،1380.
[12] شجاعی زند، علیرضا، عرفی¬شدن در تجربه مسیحی و اسلامی، تهران، مرکز بازشناسی اسلام و ایران، 1381.
[13] کارل فردريش فون وايتگر، "سکولاريزاسيون چيست؟"، نامه فرهنگ، سال ششم، ش¬دوّم، 1375.
[14] کافي، مجيد (1388)، "طرح سنجش تاثير کثرت¬گرائي بر سکولار¬شدن افراد با تحصيلات عاليه"، اسلام و علوم اجتماعي، سال¬1، ش¬2، 71
[15] کامران، حسن. صراط مستقیم و نقد پلوراليزم دینی، استاد راهنما اکبر میرسپاه. پايان¬نامه کارشناسی ارشد. رشته الهیات و معارف اسلامی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)¬، 1380.
[16] گاردنر، جان ویلیام، جنگ علیه خانواده، ترجمه معصومه محمدی، قم، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، 1386.
[17] گلدمن، لوسین، فلسفه روشنگری، ترجمه شیوا کاویانی، تهران، فکر روز، 1375.
[18] لاریجانی، محمّدجواد،"تفکّر سکولار، تفکّر این جهانی است"، نامه فرهنگ، سال ششم، ش¬اوّل¬، 1375.
[19] لاسکي، هارولد¬جي، ¬سير آزادي در اروپا، ترجمه رحمت الله مقدم مراغهاي، تهران، شرکت سهامي کتاب¬هاي جيبي با همکاری مؤسسه انتشارات فرانکلین، 1353.
[20] ماهروزاده، طیّبه، "سکولاریسم و فرهنگ"، نامه¬فرهنگ21، سال ششم، ش¬اول¬: 17، 1375.
[21] محمدی، مجید، سر بر آستان قدسي دل در گرو عرفي: در آمدی بر جامعه¬شناسی در ایران، تهران، قطره، -1377.
[22] منوچهر دين¬پرست، "بي¬معنایي و معنويّت در دين پسا¬مدرن"، بازتاب انديشه، ش31 ، 1381.
[23] مشکي، مهدي، در¬آمدی بر مبانی و فرایند شکل¬گیری مدرنیته، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1388.
[24] نصر، سیّد حسين، جوان مسلمان و دنياي متجدّد، مترجم مرتضي اسعدي، تهران، طرح نو، 1373.
[25] ویلسون، برایان، «جدا انگاری دین و دنیا»، میرچا الیاده، فرهنگ و دین، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، تهران، طرح نو، 1374.
[26] ويلم، ژان پل، جامعه¬شناسي اديان، ترجمه عبدالرحيم گواهي، نقد و بررسی محمّد تقي جعفري، تهران، تبيان،1377.
[27] همّتي، همايون، سکولاريسم در بوته نقد، تهران، معنا¬گرا، 1385.
[28] همیلتون، ملکم، جامعه¬شناسی دین، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، تبیان، 1377.
[29] هور¬درن، ویلیام، الهیّات پروتستان، ترجمه طاطه¬وس میکائیلیان، تهران، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1368.
[1] Hornby, A. S ؛¬ A. P, Cowie ؛¬A. C, Gimson.,Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. New York: Oxford University Press, 1974.
[2] Doniach, N.S, The Oxford English ـArabic Dictionary of Current Usage. New York: Oxford University Perss, ¬1992.
[3] Merriam, W, Webster's Encyclopedic Unabridged Dictionary of the English Language. Bexley: Gramercy, 1996.
[4] Gould, J., & Kolb, W. L A dictionary of the social sciences (No. BOOK). The Free Press, 1964.
[5] Durham, N. C. (1950). Through Values to Social Interpretation. NC: Duke University.
[6] Akhavi, S., Esposito, J. L., Haddad, Y. Y., Piscatori, J. P., Sachedina, A., Siddique, S., ... & der Mehden, V. (Eds.). (2004). The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World. Oxford University Press.
[7] McDonald, W. J., Magner, J. A., & McGuire, M. R. (1967). The Catholic Encyclopedia. V.13 Washington, DC..
-
کلمات کلیدی به فارسی :
سکولاریسم، جهان بینی سکولار، ماوراء الطبیعه، حیات انسانی، دنیا-پرستی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 30-43
-
دانلود فایل
( 470.35 KB )