-
آرشیو :
بهار 1401
-
کد پذیرش :
19917
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| عطیه بخشی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
به مجموعه مهارتهایی که به ما اجازه میدهند تا با دیگران ارتباط برقرار کنیم، مهارتهای اجتماعی میگویند. مهارتهای بین فردی عملیاتی است که برای تعامل مؤثر با دیگران استفاده میشود. مهارتهای بین فردی مربوط به مقولههای تسلط در برابر تسلیم،عشق در مقابل نفرت، وابستگی در مقابل پرخاشگری و کنترل در مقابل خودمختاری است.پژوهش حاضر با هدف بررسي اثر بخشي آموزش مهارتهاي اجتماعي بر ميزان افزايش انگيزه پيشرفت دانش آموزان شهرستان نوشهر انجام شد . جامعه آماري پژوهش حاضر از كليه دانش آموزان دختر مدرسه متوسطه دولتي شاهد شهرستان نوشهر و چالوس که در سه رشته علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی وفیزیک201 نفر بوده و در سال تحصيلي 89-1388 مشغول به تحصيل بوده اند . با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده 60 نفر از دانش آموزاني كه در انگيزه پيشرفت نمرات پاييني كسب كردند در دو گروه آزمايش و يك گروه كنترل قرار گرفتند . براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه انگيزه پيشرفت هر منس استفاده گرديد . برنامه آموزش مهارت اجتماعي در7 جلسه نود دقيقه اي هفته اي دو بار براي دو گروه آزمايش اجرا شد ، در حاليكه گروه كنترل هيچ نوع آموزشي را دربافت ننمودند . سپس از هر سه گروه دو گروه آزمايش و يك گروه كنترل (پس آزمون بعمل آمده و داده ها با روش) آماري کواریانس(مانکوا) و به كمك نرم افزار spss-16 صورت گرفته است . يافته هاي تحقيق نشان داد كه آموزش مهارت هاي اجتماعي بر انگيزه پيشرفت وآموزش مهارت هاي اجتماعي بر انگيزه پيشرفت موثراست.
-
لیست منابع :
[1] جانعلی نژاد, عطیه، ۱۳۹۷، بررسی رابطه خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان جاسک، سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی
[2] حضرتی, عباس و پروین موسوی فر، ۱۳۹۷، بررسی الزامات آموزش مهارتهای اجتماعی به دانش آموزان دوره ابتدایی، سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
[3] حقی گلباغی, مریم، ۱۳۹۷، رابطه بین انگیزه ، پیشرفت و امید به آینده در دانش آموزان ورزشکار شهرستان دلفان، ششمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی وروانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
[4] خسروی, محمدعلی، ۱۳۹۵، مقایسه اثر بخشی آموزش مهارت حل مسیله و هیجان مدار بر میزان عزت نفس و انگیزه ی پیشرفت دانش آموزان مقطع متوسطه، سومین کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم، شیراز، با همکاری مشترک موسسه آموزش عالی علامه خویی، دانشگاه زرقان-واحد پژوهش دانش پژوهان همایش آفرین.
[5] صادقی، مرضیه و شاکری، روح ا..،1396،اثر بخشی آموزش مهارت های فردی و اجتماعی و شناختی (مهارت های زندگی) بر انگیزه ی پیشرفت دانش آموزان،پنجمین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی ،روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران،تهران
[6] گلکار, فرزانه و شیوا احمدی، ۱۳۹۶، رابطه مهارتهای اجتماعی و جو عاطفی خانواده با گرایش به اعتیاد در دانش آموزان پسر، چهارمین کنفرانس بین المللی نوآوری های اخیر در روانشناسی،مشاوره و علوم رفتاری، تهران، دانشگاه نیکان،
[7] Majocha, Kristen L.; Mullennix, John W.. (2018). They're Monstrous! Teaching Flashed Face Distortion to Improve Speaking Apprehension Contemporary Issues in Education Research, v11 n2 p39-42 2018.
[8] -cooper – smith's (2003) the antecedents of self – esteem , free man and company sanfrancisco'p,38.
[9] Yildiz, Mehmet Ali. (2017). Multiple Mediation of Self-Esteem and Perceived Social Support in the Relationship between Loneliness and Life Satisfaction Journal of Education and Practice, v8 n3 p130-139 2017.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
آموزش مهارت هاي اجتماعي ، انگيزه پيشرفت، دانش آموزان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 11-18
-
دانلود فایل
( 338.42 KB )