-
آرشیو :
زمستان 1399
-
کد پذیرش :
19874
-
موضوع :
روانشناسی تربیتی
-
نویسنده/گان :
| نجمه پرنیان، بهنام رازقی، مریم میرشکاری، سعیده میرشکاری
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علی تاثیر عزت نفس بر یادگیری مشارکتی با میانجیگری هوش هیجانی و خود کارآمدی است. روش تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی است و از نظر هدف کاربردی است و از نظر زمانی مقطعی می باشد. جامعه پژوهش دانش اموزان پایه نهم شهرستان لارستان استان فارس می باشد که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 311 پرسشنامه توزیع شد. ابزار گرداوری دادهها پرسشنامه می باشد و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار pls استفاده شد و طبق نتایج، بین عزت نفس بر یادگیری مشارکتی رابطه معنی داری وجود دارد. بین عزت نفس و یادگیری مشارکتی با میانجیگری هوش هیجانی رابطه معنی داری وجود دارد. بین عزت نفس و یادگیری مشارکتی با میانجیگری خود کارآمدی رابطه معنی داری وجود دارد.
-
لیست منابع :
[1] ابن رومی، سمیه؛ حسینی خواه علی؛ عسگری، مجید. (1398). تبیین سبک یادگیری متناسب با پرورش وش هیجانی در دوره پیش دبستانی، مرکز مطالعات اسلامی سلامت روان
[2] پوراقدم یامچی، اصغر (1392) نقش ذهنیت فلسفی، خالقیت، خودکارآمدی و خودپندارهی ریاضی بر پیشرفت ریاضی دانشآموزان سوم دبیرستان شهرستان مرند در سال 88-87 پایان، نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مطالعات برنامه درسی.
[3] جدیدی، هوشنگ و زمانی، سیدصادق و محمودی، عطااله،(1398)، پیش بینی عزت نفس بر اساس سبک های یادگیری در دانش آموزان پایه ابتدایی شهرستان بوکان، چهارمین همایش ملی روان شناسی تربیتی شناختی، تهران
[4] حکیم جوادي م؛ اژه اي ج (1383). بررسی رابطه کیفیت دلبستگی وهوش هیجــانی در دانــش آمــوزان تیزهــوش وعــادي. مجلــه روانشناســی، 8 شماره، 2 دوره، تابستان 2
[5] حنیفی ف؛ جویباري آ (1389). بررسی رابطـه هـوش هیجـانی و پیشـرفت تحصیلی دانش آمـوزان دوره متوسـطه شـهر تهـران. فصـلنامه علمـی - پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشـی، پـاییز ، شـماره 5، صـفحات:54-
[6] خیر محمد، حسین چاری، مسعود و بحرانی، محمود. (1391). رابطه سوگیری خودکارآمدی ریاضی با انگیزش، عواطف و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان، دوره راهنمایی شهر شیراز. مجله روانشناسی تربیتی، (8)24، 143-169
[7] دهشیري غ (1385). بررسی رابطه هـوش هیجـانی بـا پیشـرفت تحصـیلی دانش آموزان. تازه ها و پژوهش هاي مشاور، ، شماره 5،
[8] راهنما ا؛ عبدالملکی ج (1388). بررسی رابطه بین هوش هیجانی وخلاقیت با پیشرفت تحصیلی. اندیشه هاي نوین تربیتی دانشـکده علـوم تربیتـی وروانشناسی دانشگاه الزهرا، تابستان ، دوره 2، شـماره 5، صـفحات:
[9] شهنی، سینح، شکرکن؛ الم رضاغ، رجبیمنیجه؛ مالج، حقیقی 1392 مقایسه باورهای خودکارآمدی ریاضی پسران و دختران دانشآموزان سال دوم رشتههای -ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی شهر اهواز و بررسی رابطه متغیرهای جنسیت، نمره قبلی ریاضی و هدفگذاری تحصیلی با آن. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 5:)1 و 5 (1 19- 5
[10] صادقی الهه، منصور گنجی. (1399). تاثیر بکارگیری یادگیری مشارکتی بر مشارکت کلاسی، عزت نفس و اعتماد به نفس دانشجویان ایرانی، پژوهشهای نوین در مطالعات زبان انگلیسی، دوره 7، شماره 4 پاییز 1399 صفحه 89-109
[11] صحراییان ایمان سید محمدکاظم واعظ موسوی محمد خبیری. (1395). تأثیر یادگیری مشارکتی بر پایبندی به تمرین در رشته هندبال: نقش واسطه ای لذت و خود-کارآمدی ورزشی، منبع: مطالعات روان شناسی ورزشی پاییز 1395 شماره 17
[12] قریشی، منیر کلانتر. (1390). تأثیر روش آموزش تلفیقی یادگیری مشارکتی و یادگیری در حد تسلط بر خودکارامدی، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی، منبع: پژوهش در نظام های آموزشی دوره 5 بهار 1390 شماره 12
[13] قزوینه، محمد حسین؛ فرشاد تجاری؛ زارعی، علی. (1398). بررسی روابط علّی هوش هيجانی و هوش معنوی با اثربخشی مربيان ورزشی: 1 نقش واسطهای خودکارآمدی، مطالعات روانشناسی ورزشی، دوره 8، شماره 29، پاييز 1398
[14] قوانلو الهام، زهره اسماعیلی. (1391). اثر روش تدریس یادگیري مشارکتی بر مهارت هاي اجتماعی و عزت نفس دانشآموزان، روانشناسی معاصر، 215-211، ویژه نامه
[15] کیانی، قربان.(1392). مطالعه تأثیر اجرای شیوههای مختلف یادگیری مشارکتی در درس دین و زندگی دوم متوسطه بر خودکارآمدی عمومی هنرجویان هنرستان های ناحیه، 2 شهرستان اردبیل. نامهپایان ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم ی تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی.
[16] گنجی، حمزه. (1398). ارزشیابی شخصیت، ناشر: ساوالان، محل نشر: تهران
[17] مدبر، حسین و بیان فر، فاطمه،(1396)، بررسی تاثیر تدریس مشارکتی بر عزت نفس دانش آموزان، سومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران،https://civilica.com/ /647585
[18] مهرمحمدي، محمود (1398) بازانديشي فرآيند ياددهي- يادگيري. چاپ چهارم، تهران: انتشارات مدرسه.
[19] ناستی زایی ناصر، خدایار ابیلی خدایار ابیلی، ابوالقاسم نادری ابوالقاسم نادری، بدرالدین اورعی یزدانی. (1393). رابطه مدیریت مشارکتی با روحیه و عزت نفس سازمانی مدیران و معلمان مدارس شهر زاهدان، نشریه رهبری و مدیریت آموزشی بهار 1393 شماره 1
[20] Altun, S. & Erden, M. (2014). Self-regulation based learning strategies and self-efficacy perceptions as predictors of male and female students'mathematics achivment. Procedia - Social and Behavioral Sciences, (106): 2354 ˚ 2364
[21] Araban, S.H. Zainalipour, H. Rais Saadi,R. H. Javdan, M. Sezide, K. & Sajjadi, S. (2017). Study of Cooperative Learning Effects on SelfEfficacy and Academic Achievement in English Lesson of High School Students. Journal of Basic and Applied, 2(9): 8524-8526
[22] Arsalan, A. (2014). Investigation of Relationship between Sources of Selfeffcacy Beliefs of Secondary School Students and Some Variables. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(4): 1983-1993.
[23] Aziz, Z. & Hossain, A. (2010). A comparison of cooperative learning and conventional teaching on student’s achievement in secondery mathematics. Procedia Social and Behavioral Sciences,13, 120-122
[24] Bandura, A. (1977). Self efficacy: toward a unifying theory of behavioral chang. Psycho Rev؛84 (2): 191-215.
[25] Bandura, A. (1989). Human-agency in social cognitive theory. Retrieved November 17, 2008, from http://www.des.emory.edu/mfp/Bandura.989AP.Pdf
[26] Bandura, A. (1991). “Social cognitive theory of self-regulation.” Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 248-287.
[27] Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28, 117-148
[28] Bandura, A. (2001). Exercise of human agency through collective efficacy. Journal of Psychological Science, 9, 75-78
[29] Bar-On, R. (2000). Emotional and social intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory. Bar-On & Parker, J. The handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment and applications at home, school, and in the workplace, San Francisco:Jossey-Bass, Pp: 363-388
[30] Basol, G. (2010). Validity and reliability of Turkish form of children’s selfefficacy scale on Turkish primary school students. Procedia Social and Behavioral Sciences. 4082- 4086
[31] Behnam M, Zahrakar K, Zare Bahram Abadi M. The effectiveness of group training efficacy in improving the compatibility of married women. J Coun and Psycho fam. 2014; 5(1): 43-66.
[32] Choi, N. (2005). Self-efficacy and self-concept as predictors of college student's academic performance. Psychology in Schools, 42, 197- 205
[33] Gaith, Gh. M. (2003). The relationship between cooperative learning, perception of social support and academic achievement. Journal Of System, 30,263-273
[34] Garn M, Matthews S, Jolly JL. Parental Influences on the Academic Motivation of Gifted Students: A Se lf-Determination Theory Perspective. Gif Child Quart. 2015; (54): 263 – 272
[35] Iqbal, M. (2014). Effect of cooperative learning on academic achievement of secondary school students in mathematics. PhD thesis, PMAS-Arid Agriculture University, Rawalpindi. (Abstract). http:// eprints. hec. gov. pk/ 388/
[36] Jain S, Dowson M. Mathematics Anxiety as a Function of Multimensional Self- Regulation and Self-Efficacy. Cont Educ Psychol. 2009; 1(34): 240-249.
[37] Kaplan H, Sadock B. Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry behavioral science clinical psychiatry. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.10 th ed. 2015.p.12.
[38] Khan, Sh. A. (2015). The effect of cooperative learning on academic achievement of low achievers in english language in India. Language in India. 11(3): 232-243.
[39] Martin,K.A. and Brawley,L.R. (2002).Self- handicapping in physical achievement settings: The contributions of self-efficacy. Self and Indentity,1, 337-351.
[40] McGeown, S.P. Putwain, D. Simpson, E.G. Boffey, E. Markham, J. & Vince, A. (2014). Predictors of adolescents’ academic motivation: Personality, selfefficacy and adolescents’ characteristics. Learning and Individual Differences, 32, 278-286
[41] Moreira,paulo;crusellas,lorena;Sa,isabel;Gomes,paulo;Matias,carla(201 0).Evaluation of a manual-based programme for the promotion of social and emotional skills in elementary school children: results from a 4-year study in Portugal.Health PromotionInternational, 25(3),309-317.
[42] Morrison,Tony(2007).Emotional intelligence, emotion and social work: context, characteristics, complications and contribution. British Journal Of Social Work,37(2),245-263
[43] Moshki, M. Ghofranipour, F. & Allahyari, A.A. (2000). The effect of problem solving training on the self-concept of male adolescents in Gonabad high schools [dissertation]. Tehran: Tarbiat Modares.Inc; 1993.
[44] Mutlu, T. Balbag, Z. Cemerk, F. (2010). The role of self-esteem, locus of control and big five personality traits in predicting hopelessness. Procedia Social and Behavioral Sciences 9:1788–1792
[45] Nawaz, Q. Hussain, L. Abbas, A. & Javed, M. (2014). Effect of cooperative learning on the academic and self concept of the students at elementary school level. Gomal University Journal of Research, 30(1): 127-135
[46] Ramya, K.R. (2016). Role of Emotional Intelligence in Organisational Effectiveness, International journal of commerce, business and management, Vol 5, No 2.
[47] Robynz M. & Boyle Michael (2010). Teacher`s reflections on cooperative learning: Issues of Implementation.Teaching and Teacher Education, 26, 933- 940.
[48] Sarvghad S, Rezaee A, Masomi F. On the Relationship between Thinking Styles and SelfEfficacy of Pre-University Students in Shiraz. J of Women and Soc. 2010; 1(4): 135-156.
[49] Unni K, Moksnes A, Inger E, Moljord C, Geir A. The association between stress and emotional states in adolescents The role of gender and self-esteem. Personality and Individual Differences. (2010);10(10):1-6
-
کلمات کلیدی به فارسی :
عزت نفس، یادگیری مشارکتی، هوش هیجانی، خودکارآمدی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 25-37
-
دانلود فایل
( 406.25 KB )