-
آرشیو :
پاییز 1399
-
کد پذیرش :
19872
-
موضوع :
مشاوره
-
نویسنده/گان :
| مهدی عامری، امیررضا رجائی منش
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
مطالعه حاضر از نوع همبستگی است که به منظور تعین ارتباط الگوهای رفتاری والدین فرزندان آﻧﻬﺎ در مدارس پسرانه متوسطه اول ناحیه 7 مشهد اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه ﺑﺮای داﻧﺶآﻣﻮزان و واﻟﺪﯾﻦ ﺑﻮد. ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎ ﺷﺎﻣﻞ این موارد می باشد: ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻓﺮدی، ﻋﻼﯾﻢ ﻓﯿﺰﯾﻮﻟﻮژﯾﮏ اﺿﻄﺮاب، آزﻣﻮن اﺿﻄﺮاب اﺷﭙﯿﻞﺑﺮﮔﺮ ﺑﺮای واﻟﺪﯾﻦ و آزﻣﻮن اﺿﻄﺮاب رﯾﻨﻮﻟﺪز و رﯾﭽﻤﻮﻧﺪ ﺑﺮای داﻧﺶآﻣﻮزان. ﻣﯿﺰان اﺿﻄﺮاب در اﯾﻦ ﮔﺮوهﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮنﻫﺎی آﻣﺎری ﻣﺠﺬور ﮐﺎی و دﻗﯿﻖ ﻓﯿﺸﺮ در ﻧﺮم اﻓﺰار آﻣﺎری SPSS ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪ.
یافته های ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻣﯿﺰان اﺿﻄﺮاب داﻧﺶآﻣﻮزان 33% ﺑﻮد. ﻋﻼوه ﺑﺮ آن ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻣﯿﺰان اﺿﻄﺮاب 92% در ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎﻧﯽ وﺟﻮد داﺷﺖ ﮐﻪ رﻓﺘﺎر واﻟﺪﯾﻦ ﺧﻮد را اﺳﺘﺒﺪادی ارزﯾﺎﺑﯽ ﮐﺮده ﺑﻮدﻧﺪ و ﮐﻢﺗﺮﯾﻦ ﻣﯿﺰان آن 76%در ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎﻧﯽ ﺑﻮد ﮐﻪ واﻟﺪﯾﻦ دﻣﻮﮐﺮات ﻣﻨﺶ داﺷﺘﻨﺪ. اﯾﻦ ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﯿﻦ اضطراب و نوع کنترل والدین وجود دارد. بدین ترتیب که هرچه میزان کنترل والدین بر فرزندانشان سخت گیرانه تر و استبدادی باشد میزان اضطراب فرزندان بیشتر خواهد بود و برعکس در والدینی با رفتار دموکراتی در مورد کنترل فرزندان، فرزندانشان اضطراب کمتری خواهند داشت.
ﻧﻮع ﮐﻨﺘﺮل واﻟﺪﯾﻦ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در اﺿﻄﺮاب ﻓﺮزﻧﺪان اﯾﻔﺎ ﻣﯽﮐﻨﺪ. آﻣﻮزش اﻧﻮاع ﮐﻨﺘﺮل واﻟﺪﯾﻨﯽ ﺑﻪ ﭘﺪران و ﻣﺎدران، در ﮐﺎﻫﺶ اﺿﻄﺮاب ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﻣﺆﺛﺮ می باشد. به همین منظور باید سعی نمود از طرق مختلف به والدین آموزش های لازم در این زمینه داده شود تا بتوانند با بهره گیری از این آموزش ها در کاهش میزان اضطراب فرزندانشان و در نتیجه در بهبود رفتارهای اجتماعی آنان نقش بسزایی داشته باشند.
-
لیست منابع :
[1] اﯾﺰدﭘﻮر، ع. ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﯿﻮهﻫﺎی ﻓﺮزﻧﺪﭘﺮوری ﭘﺪران و ﻣﺎدراﻧﯽ ﮐﻪ ﻓﺮزﻧﺪاﻧﺸﺎن از ﻣﻬﺪ ﮐﻮدک اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﭘﺎﯾﺎنﻧﺎﻣﻪﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ و ﺗﻮاﻧﺒﺨﺸﯽ، 1394.
[2] آزادیان بجنوردی، م. بختیار پور، س. مکوندی، ب. بررسی نقش میانجی گری اضطراب در رابطه با کنترل والدین و درگیری تحصیلی دانش آموزان، دانشگاه آزاد اسلامی، 1398.
[3] بشارت، م. بررسی رابطه کمال گرایی و اضطراب امتحان دانش آموزان. نشریه روانشناسی و علوم تربیتی، شماره134، ص، 19-6 1389.
[4] سلیمی، ح. شهیری طبرستانی، م. مطالعه انتظارات والدینی و اضطراب دانش آموزان،نشریه دانشور پزشکی، شماره 48، ص، 127-118 1386.
[5] Oton A. Psychiatric nursing: biological and behavioral concepts. Philadelphia: Saunders Co. P. 192. 2015.
[6] Boyd M. Psychiatric nursing contemporary practice. Philadelphia: Lippincott Co. P. 454. 2012.
[7] Verna B, Carson B. Mental health nursing. Philadelphia: Saunders Co; 2010.
[8] Dikestin T. Gender differences in mood and anxiety disorders from bench to beside. American Journal of Psychiatry; 157(18): 1186-87. 2010.
[9] Varcaralis E. Psychiatric nursing clinical guide, assessment tools and diagnosis. Philadelphia: W. B. Sunders Co; 2010.
[10] Wood J. Parenting and childhood anxiety: theory, empirical finding and future direction. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 44(1): 134-151. 2013.
[11] Whaley LF, Wongs DL. Nursing care of in fact and children. Philadelphia: Mosby; 2009.
[12] Hudson JL, Rapee RM. Parent-child interaction and anxiety disorders: an observational study. Behavioural Research Therapy.; 39(1): 1411-1427. 2007
[13] Jerm AF, Dear KBG, Rodgers B, Cristensen T. Interaction between mothers and father affection as a risk factor for anxiety and depression symptoms. Socpsychiatry Psychiatry Epidemiology; 38(2): 173-179. 2012.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
ﻧﻮع ﮐﻨﺘﺮل واﻟﺪﯾﻦ، اﺿﻄﺮاب، داﻧﺶآﻣﻮزان، ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 112-116
-
دانلود فایل
( 183.04 KB )