-
آرشیو :
پاییز 1400
-
کد پذیرش :
19902
-
موضوع :
مدیریت آموزشی
-
نویسنده/گان :
تهمینه شاکری
-
زبان :
-
نوع مقاله :
-
چکیده مقاله به فارسی :
امروزه مسئله ارزیابی و سنجش نیازهای آموزشی و مهارتی متناسب با فرصت های کارآفرین و اشتغال و آموزش آنان، جزء مسائل ضروری تشخیص داده شده است که باید برای رفع آن اقدام شود. هدف اصلی این پژوهش نیازسنجی های آموزشی و مهارتی متناسب با فرصت های کارآفرین واشتغال شهرستان رازوجرگلان با رویکرد اقتصاد مقاومتی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش در گروه تحقیقات توصیفی- پیمایشی از نوع نیازسنجی می¬باشد. جامعه آماری در بخش مصاحبه متخصصان و مدیران شهرستان راز وجرگلان و در حوزه کمی شامل مدیران، کارشناسان و دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان رازو جرگلان می¬باشد که در بخش مصاحبه 11 نفر به شیوه هدفمند و در بخش کمی تعداد 195 نفر به شیوه تصادفی طبقه¬ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده¬ها پرسشنامه محقق ساخته نیازسنجی آموزشی منطقه رازوجرگلان بود که توسط مبانی نظری و همچنین مصاحبه با خبرگان طراحی شد. ابتدا عوامل از پیشینه استخراج و این عوامل توسط اساتید بررسی و بومی سازی شد. تا نیازهای آموزشی متناسب با فرصت های کارآفرین و اشتغال شهرستان رازوجرگلان(تعیین سطح مطلوب) مشخص شود. برای ارزیابی و سنجش روایی پرسشنامه از روش اعتبار صوری و محتوایی استفاده شد. پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ انجام شد و مقدار ضریب پایایی برای پرسشنامه 982/0 بدست آمد. داده های گردآوری شده توسط نرم افزار SPSS-V24 با استفاده از میانگین پردازش شد. یافته¬ها نشان داد رشته¬های تربیت معلم، آموزش و ترویج کارآفرینی، مددکاری اجتماعی، اقتصاد کشاورزی و کارآفرینی با گرایش کسب و کار در شاخه علوم انسانی، رشته¬های مامایی، پرستاری، زنبورداری، پزشکی، بهداشت محیط، حرفه ای و عمومی و دامپزشکی در شاخه علوم تجربی، رشته-های تولیدی سازه های بتن و آجر، شهرسازی و نقشه کشی، راه سازی، مهندسی آبیاری، مهندسی عمران در شاخه فنی و مهندسی، رشته¬های بهداشت و پرستاری، مامایی، فوریت های پزشکی، علوم تغذیه، رادیولوژی در شاخه پیراپزشکی، رشته¬های قالی بافی، پرورش کرم ابریشم، صنایع دستی، خیاطی و گلدوزی، چرم دوزی و طراحی دوخت برای کارآفرینی خواهران و رشته¬های کارآفرینی، پرورش اسب، پرورش کرم ابریشم، دامپزشکی، و زنبورداری برای کارآفرینی برادران در الویت اول تا پنجم قرار دارند. در نهایت 7 رشته شامل رشته کارآفرینی، قالی بافی، بهداشت و پرستاری، پرورش اسب، کرم ابریشم، دامپزشکی و تربیت معلم متناسب با نیازهای شهرستان تعیین گردید.
-
لیست منابع :
[1] آقاجانی، حسنعلی؛ صمدی میارکلائی، حمزه. (1389). انتظارات متقابل دانشگاه و صنعت.اولین کنفرانس بین المللی مديريت نوآوری و کارآفرين، شیراز، 27 بهمن.
[2] ارزانش، آسیه؛ خسروی پور، بهمن. ( ۱۳۹۶). کارآفرینی و آموزش عالی، اولین همایش ملی نهادینه سازی کارآفرینی در توسعه پایدار با رویکرد آموزش عالی، اهواز، دانشگاه کشاورزی ومنابع طبیعی رامین خوزستان، 9 اسفند.
[3] امیری لولاکی، زهرا؛ داداشی، ایمان؛ غفاری، رحمان؛ صداقت، مائده.(۱۳۹۳). تدوین استراتژی دانشگاه آزاداسلامی بابل درجهت تحقق اقتصادمقاومتی، همایش ملی تحلیل راهبردی دیدگاه های مقام معظم رهبری در اقتصاد و مدیریت حماسه اقتصادی/ اقتصاد مقاومتی، بابل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل.
[4] الماسی، مجتبی؛ سهیلی، کیومرث؛ سپهبان قره بابا، اصغر. (1388). بررسی تأثیر به کار گیری دانش آموختگان آموزش عالی بر رشد اقتصادی. - فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، 9(4)، 23-40.
[5] انتظاريان، ناهید؛ طهماسبی، طاهره. (1390). بررسی میزان هماهنگی و انطباق نظام آموزش عالی و آموزش های فنی و حرفه ای با نیازهای بازارکار، ماهنامه کار و جامعه، 140، 59-71.
[6] پرند، کورش، پوراندخت، نیرومند، فرجی ارمکی، اکبر، علیزاده، ابوالفضل، احديه، نرگس. (1391) ارائه چارچوب پیشنهادی جهت مهارت آموزی و توانمندسازی دانشجويان با رويکرد شايستگی محوری، اولین کنفرانس بین المللی توسعه صادرات و فناوری اطلاعات تهران، 16 اردیبهشت.
[7] پيدايي، مهرداد. (1386). ارائه الگوي نيازسنجي آموزشي مبتني بر تحليل شكاف. نشريه اقتصاد (بررسيهاي بازرگاني)، 26، 123 - 114.
[8] ترک زاده، جعفر؛ عامری فر، فرشاد. (۱۳۹۷). نقش آموزش عالی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در پرتو کارآفرینی اجتماعی، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و حسابرسی پویا، تهران، دانشگاه صالحان، 11 آبان.
[9] تاج آبادی، رضا؛ رحیمی، محمد؛ شعبانی، سمیه. (۱۳۹۲). نقش آموزشهای فنی و حرفه ای در توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی، همایش ملی دانشگاه کارآفرین (صنعت دانش محور)، بابلسر، دانشگاه مازندران، 25 اردیبهشت.
[10] ثمری، عیسی. (1381). نیازسنجی آموزشی با رویکرد پودمانی. فناوران روستا، 2(6)، 23-32.
[11] حجازی، یوسف. (1385). چهار بنیان آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، تهران: انتشارات پونه.
[12] خسروی پور، بهمن؛ خالدی، سکینه؛ کوره پز، حسنعلی. (۱۳۹۸). تحلیل ضرورت آموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی، همایش ملی اقتصاد، مدیریت توسعه و کارآفرینی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی، زاهدان، سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی سیستان و بلوچستان.
[13] دولتی، حسن؛ مطلبی، ابوطالب. (1396). تبیین راهبردها، الزامات و پیامدهای اقتصاد مقاومتی در نظام آموزش عالی، پژوهش در نظامهای آموزشی، 11(39)، 135-153.
[14] زایری، هاجر؛ خسروی پور، بهمن. (۱۳۹۷). نقش آموزشهای مهارتی در توانمندسازی و اشتغال دانش آموختگان رشته های کشاورزی، اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی ایران، تهران، مرکز بین المللی همایشها و سمینارهای توسعه پایدار علوم جهان اسلام.
[15] صادق عمل نیک، مرتضی. (۱۳۹۲). تعریف و تاریخچه کارآفرینی در فرایند رشد و توسعه علمی، فناوری و اقتصادی در ایران، اولین کنفرانس ملی نوآوری در مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، تنکابن، موسسه آموزش عالی شفق، 21 آذر.
[16] طالبی، بهنام؛ فیضی، شهلا. (۱۳۹۴). ضرورتهای تربیت کارآفرین در آموزش عالی، اولین کنگره علمی پژوهشی سراسری توسعه و ترویج علوم تربیتی و روانشناسی، جامعه شناسی و علوم فرهنگی اجتماعی ایران، تهران، انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین، 12 شهریور.
[17] عظیمی، علی، صادقی، ناصر؛ صادقی، مهسا. (۱۳۹۵). ارتباط صنعت و دانشگاه، پلی به سوی مقاوم سازی اقتصاد، همایش ملی نظام آموزشی عالی و اقتصاد مقاومتی، تهران، دانشگاه علم و فرهنگ.
[18] کشاورز رودکی، ام البنین؛ مغربی سینکی، حامد؛ احمدی، سعید. (۱۳۹۶). ضرورت انجام نیاز سنجی در فرایند آموزش، پنجمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی وروانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
[19] محنت فر، یوسف؛ رحیمی، سیده¬ندا. (۱۳۹۳). سیاستهای ابلاغی اصل 44 درتحقق اقتصادمقاومتی، همایش ملی تحلیل راهبردی دیدگاه های مقام معظم رهبری در اقتصاد و مدیریت حماسه اقتصادی / اقتصاد مقاومتی، بابل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، 11 اسفند.
[20] محمدی، رضا؛ ظفری¬پور، طاهره؛ خدایی، ابراهیم. (۱۳۹۵). تبیین نقش نظام ارزشیابی آموزش عالی درتحقق اقتصادمقاومتی، همایش ملی نظام آموزشی عالی و اقتصاد مقاومتی، تهران، دانشگاه علم و فرهنگ.
[21] ميرسپاسي، ناصر. (1384)، مديريت استراتژيك منابع انسانی وروابط کار،تهران: انتشارات میر.
[22] میرعمادی، طاهره. (1390). چارچوبی برای ارزیابی راهبردهای مقابله با تحریم از منظر نظام ملی نوآوری، سیاست علم و فناوری، 3(4)، 83-93.
[23] ملکی پور، احمد؛ حکیم زاده، رضوان؛ دهقانی، مرضیه؛ زالی، محمدرضا. (1395). مطالعۀ تطبیقی برنامۀ درسی آموزش کارآفرینی در قلمرو رشته هاي کارشناسی علوم اجتماعی و رفتاري در دانشگاه تهران با دانشگاه هاي پیشرو جهان پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شماره 38، 89-113.
[24] میرک¬زاده، علی¬اصغر؛ بهرامی، مجید. (1390). لزوم توجه به کارآفرینی اجتماعی به عنوان بستر پایداری در اجتماعات روستایی، کار و جامعه، شماره 134.
[25] نیرومند، پوراندخت؛ حاجلو، محمدحسین؛ رنجبر، محبوبه؛ طاهرپور، علیرضا؛ موسوی، علی؛ حبیبیینگجه، عزیز؛ پرند، کورش؛ توکلیگلپایگانی، علی. (1391). سند راهبردي مهارت و فناوري سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور سال1390، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، تهران.
[26] نیلی، مسعود. (1393). گزارش جمع بندی کنفرانس اقتصادی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، 15/10/1393، 1-35.
[27] یداللهی فارسی، جهانگیر؛ زالی، محمدرضا؛ باقری فرد، سیدمرتضی. (1390). شناسایی عوامل ساختاری موثر برتوسعه کارآفرینی دانشگاهی، مطالعه موردی دانشگاه جامع علمی-کاربردی، سیاست علم و فناوری، 4(1)، 17-32.
[28] Bowman, M. J. (1986), “The human investment revolution in economic thought”, Sociology of Education, Vol.39, No. 2:111-137
[29] Chrisman, James & Kellermanns Franz (2006). Entrepreneur. In Michael Hitt & Duane Ireland, Entrepreneurship, Victoria : Blackwell Publishing, pp. 61-63.
[30] Mccawley, P. F. (2009). Method for conducting an educational needs assessment. University of Idaho.
[31] Oates, T.(2010).Parity of esteem between academic and vocational qualifications: time to abandon a misguided notion.Paper presented to Edge/Gatsby conference on technical education London Dec 201
-
کلمات کلیدی به فارسی :
نیازسنجی آموزشی، نیازسنجی مهارتی، فرصت کارآفرین، اشتغال، اقتصاد مقاومتی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Nowadays, the issue of assessing the training and skills needs in accordance with the opportunities of entrepreneurs and their employment and training, has been recognized as one of the essential issues, Which must be addressed. The main purpose of this study was educational and skill needs assessments commensurate with the entrepreneurial and employment opportunities of Raz and jargalan city with the approach of resistance economy. This research is of descriptive-survey research type in terms of applied purpose and in terms of method. The statistical population in the interview section of experts and managers of Raz Vojrgolan city and in a small area includes managers, experts and students of Payame Noor University of Raz and Jargalan city, Which In the interview section, 11 people were selected purposefully and in the quantitative section, 195 people were selected by stratified random sampling method. The data collection tool was a researcher-made educational needs assessment questionnaire of Raz and jargalan, Which was designed by theoretical foundations as well as interviews with experts. First, factors were extracted from the background and these factors were reviewed and localized by professors, To determine the educational needs in accordance with the opportunities of entrepreneurship and employment in Razujorglan city (determining the desired level). Formal and content validity methods were used to evaluate and evaluate the validity of the questionnaire. Reliability was performed using Cronbach's alpha And the reliability coefficient for the questionnaire was 0.982. The collected data were processed by SPSS-V24 software using the mean. Findings showed that the fields of teacher training, education and promotion of entrepreneurship, social work, agricultural economics and business orientation in the field of humanities, midwifery, nursing, beekeeping, medicine, environmental health, occupational and General and veterinary in the field of experimental sciences, production fields of concrete and brick structures, urban planning and drawing, road construction, irrigation engineering, civil engineering in the field of technical and engineering, health and nursing, midwifery, medical emergencies, Nutrition sciences, radiology in paramedical disciplines, carpet weaving, silkworm breeding, handicrafts, tailoring and embroidery, leather embroidery and sewing design for sisters' entrepreneurship and entrepreneurship, horse breeding, silkworm breeding, veterinary medicine, and beekeeping For entrepreneurship, brothers are in the first to fifth priority. Finally, 7 disciplines including entrepreneurship, carpet weaving, health and nursing, horse breeding, silkworm, veterinary and teacher training were determined in accordance with the needs of the city.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Educational needs assessment, skill needs assessment, entrepreneurial opportunity, employment, resistance economics
- صفحات : 16-37
-
دانلود فایل
( 679.29 KB )