-
آرشیو :
تابستان 1400
-
شناسه دیجیتال (DOR) :
20.1001.1.24763675.2021.60.0.2.4
-
کد پذیرش :
19896
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
مصطفی نیکان
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف این پژوهش بررسی تاثیر روش تن آرامی بر اضطراب امتحان دانشآموزان میباشد. روش مورد استفاده توصیفی( استفاده از آزمون T) و پیمایشی (استفاده از پرسشنامه) می باشد. علاوه بر منابع کتابخانهای مانند: پایان نامه، مقاله، کتاب و ... از پرسشنامه سنجش اضطراب امتحان دانش آموزان فریدمن و جاکوب (1997) استفاده شده است. در این پژوهش جامعه آماری تمامی مدارس ابتدایی شهرستان کرمانشاه میباشد؛ که با استفاده از نمونهگیری چند مرحلهای دو کلاس از دو مدرسه انتخاب شدند ( از هر مدرسه یک کلاس).
در نتیجهی این تحقیق دریافت شد که روش تن آرامی بر کاهش اضطراب امتحان تاثیر دارد. به صورتی که در پیش آزمون میانگین نمرات دو گروه آزمایش و گواه در یک سطح بود و آزمون T گرفته شده در این مرحله نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه نیست. اما پس از اجرای روش تن آرامی میانگین نمرات دانشآموزان گروه آزمایش کاهش یافت و آزمون T گرفته شده نشان داد که تفاوت معناداری در اضطراب امتحان بین گروه آزمایش و گواه بعد از انجام روش تن آرامی به وجود آمده است و گروه آزمایش دارای اضطراب امتحان کمتری هستند.
-
لیست منابع :
[1] بیرامی، منصور، اکبری، ابراهیم، قاسم پور، عبد الله، عظیمی، زینب (۱۳۹۱). بررسی حساسیت اضطرابی، فرانگرانی و مؤلفه های تنظیم هیجانی در دانشجویان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی و بهنجار، فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، ۳(۸)، ۴۰-۶۹.
[2] مهرابی زاده، هنرمند؛ ابوالقاسمی، عباس؛ نجاریان، بهمن؛ شکر کن، حسن (1379). بررسی میزان همهگیر شناسایی اضطراب امتحان بر رابطه خود کارآمدی و جایگاه مهار آن با توجه به متغییر هوش. مجله علوم تربیتی. 1، 2 (3)، 72 – 55.
[3] محمودی عالمی، قهرمان (1379). بررسی تاثیر قاطعیت درمانی بر میزان اضطراب تحصیلی دانشآموزان مدارس راهنمایی و دبیرستانهای دولتی شهرستان قائم شهر سال 1378. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
[4] مک دونالد، اس. ای (2001). نفوذ و تاثیر اضطراب امتحان بر بچههای مدرسه. علوم تربیتی. (21)، 102 – 89.
[5] صاحبی، علی؛ اصغری، محمد جواد (1381). اعتباریابی مقیاس اضطراب امتحان در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد.
[6] سدر بوشان، نجمه (1384). تاثیر شیوه واقعیت درمانی گروهی بر کاهش اضطراب دانشآموزان نوجوان دختر. فصلنامه دانش و پژوهش در روان شناسی ، 25 (7)، 34 – 2.
[7] نجمه ، حمید ؛ حسین زاده ، آیناز؛ کیانی مقدم ، رهنما ( ۱۳۹۳ ). اثر بخشی روش آرامش عضلانی به همراه تجسم مثبت موفقیت بر اضطراب امتحان و ترس از ارزیابی منفی. مجله روانشناسی بالینی سال ششم، شماره ۴؛ 42- 41.
[8] مختار، ا ؛ مومنی، ک؛ محسن زاده، ف (1390). تأثیر درمان شناختی و آرام سازی بر میزان اضطراب دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه؛ 16 (2): 125-31.
[9] حیدری، علیرضا؛ عسگری، پرویز؛ درویشی، حشمت الله (1388). مقايسه اضطراب، افسردگي و اميدواري از نظر دارودرماني، دارودرماني همراه با تصوير سازي ذهني و تن آرامي زنان مبتلا به سرطان سينه بيمارستان گلستان اهواز. مجله زن و فرهنگ. 1(1)، 96 – 109.
[10] رضازاده، م؛ توکلی، م (1389). بررسی رابطه بین اضطراب امتحان، جنسیت، پیشرفت تحصیلی و سالهای تحصیل: یک مورد از دانشجویان ایرانی دانشگاه EFL. آموزش زبان انگلیسی؛ 2 (4)، 7 -1.
[11] سرگلزرای، محمد رضا؛ ثمری، علی اکبر؛ کیخانی، علی اصغر (1382). رویکرد شناختی رفتاری و برنامهریزی عصبی کلامی اضطراب امتحان. فصلنامه اصول بهداشت روانی. 17 ، 18 (7)، 47 – 34.
[12] سلیمانی، ح؛ نجفی، ل (1391). عملکرد نكته آزمونهای پاپ كلاس و آزمونهای تشكیل دهنده در موارد واژگانی جذب دانش آموزان میانی EFL. مجله بین المللی زبانشناسی انگلیسی؛ 2 (4)،73.
[13] چراغیان، بهمن؛ فریدونی مقدم، مالک؛ برازپرجانی، شهرام؛ باورصاد، نفیسه (1387). بررسی اضطراب امتحان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در دانشجویان پرستاری. مجله دانش و تندرستی. (2) 3-4، 29 - 25.
[14] حسن پور دهکری، علی؛ مسعودی، رضا؛ صالحی تار، شهریار؛ فروزنده، نسرین؛ نادری پور، ارسلان؛ پور میرزا کلهری، رضا؛ گنجی، فروزان؛ کثیری، کرم علی؛ رحیمی، محمد، حبیبی، شهرزاد (1388). بررسی تاثیر آرام سازی پیشرونده عضلانی بر اضطراب دانشجویان پرستاری در بدو ورود به کارورزی. مجله علوم پزشکی شهر کرد. 1 (11)، 71 – 77.
[15] معصومه، کردی؛ نصیری، سعیده؛ مدرس غروی، مرتضی؛ سعید ابراهیم زاده (1391). بررسی تاثیر آموزش آزادسازی پیشرونده عضلانی به همراه تجسم هدایت شده بر شدت علائم افسردگی زنان در دوره بعد از زایمان. مجله زنان مامایی و نازایی ایران. 8 (15)، 17 – 24.
[16] رضایی، محمد رضا؛ اژهای، جواد؛ غلامعلی لواسانی، مسعود (1391). تاثیر آموزش راهبردهای مقابله با باورهای غیر منطقی با رویکرد شناختی بر اضطراب امتحان دانشآموزان. مجله روانشناسی بالینی. شماره3، 13 – 20.
[17] Barrows, K.A. and Jacobs, BP. (2002). Mind-body medicine: an introduction and review of the literature. Med Clin North Am; 86: 1131.
[18] Bernstein, D.A and Borkovec, T.D (2002).new directions in Progressive relaxation training: A guide book for helping professionals. West port .CT: Preager publishers.
[19] Jacobson, E. (1938). Progressive relaxation (2nd Ed.). Chicago: University of Chicago Press.
[20] Larson, A. H., Ramahi, M. K., Conn, S. R., Estes, L. A., & Ghibellini, A. B. (2010). Reducing test anxiety among third grade students through the implementation of relaxation technique. Journal of School Counseling, 8(19), 19.
[21] Rice. C. L (2008). Reducing Anxiety in Middle School and High School Students: A Comparison of Cognitive-Behavioral Therapy and Relaxation Training Approaches. Department OF Special Education, Rreabilitation, and School Psychology. The University Of Arizona.
[22] Mohatt, J., Bennett, S.M., & Walkup, J.T. (2014). Treatment of separation, Generalized, and ocial anxiety disorders in youths, The American Journal of Psychiatry, 171(7), 741-748.
[23] Stephan, W.G. (2014). Intergroup anxiety: Theory, research, and practice, Personality and Social Psychology Revie, 18(3), 239-255.
[24] Miller M..(1990) An inventory for measuring clinical anxiety psychometric properties. J Consult Clin Psychol. 1990; 2(6): 15-8.
[25] Fransson, A. (2012). On qualitative differences in learning: IV-Effects of intrinsic motivation and extrinsic test anxiety on process and outcome. British Journal of Educational Psychology, 47(3), 244-257.
[26] Litchfi eld, P.M. (2010). CapnoLearning: respiratory fi tness and acid - base regulation. Psychophysiology Today, 7 (1), 6-12.
[27] Watson D, Friend R (1969). Measurement of social evaluative anxiety. J Consult Clin Psychol. 33: 448-57.
[28] Durm M W, Glaze P E(2001). Construct validity of self-acceptance and fear of negative evaluation. J Psychol Rep. 89:386.
[29] Wang W T, Hsu W Y, Chiu Y C, Liang C W(2012). The hierarchical model of social interaction anxiety and depression: The critical roles of fears of evaluation. J Anxiety Disord 26 (1), 215-24.
[30] Douville P(1998). Bringing Text to Life: The Effects of a Multi-sensory Imagery Strategy on Fifth-graders Prose Processing. Research report presented at the forty-third annual meeting of the
[31] International Reading Association, Orlando, Florida (data-based).
[32] Sanders C W, Sadoski M, Bramson R, Wiprud R, Walsum K(2004). Comparing the effect of physicalpractice and mental imagery rehearsal on learning basic syrgical skills by medical students. Am JObstet Gynecol. 191:4-1811.
[33] Srilekha S, Soumendra S, Chattopadhyay P K(2013). Effect of muscle relaxation training as a fuction of improving in attentiveness in children. Soc Behav Sci. 91: 606-13.
[34] Achterberg, J., Kenner, C. and lawlis, G.F. (1988). Severe burn in-juries: A Comparision of relaxation imagery and biofeedback for pain management. Journal of mental imagery, 12,71-87.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اضطراب امتحان، روش تن آرامی، دانشآموزان، مدرسه.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 99-108
-
دانلود فایل
( 339.77 KB )