-
آرشیو :
بهار 1400 - جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
شناسه دیجیتال (DOI) :
10.22034/RASS.2021.0525.9886
-
کد پذیرش :
19886
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
محمد شیرخدا
-
کلید واژه :
کارآفرین سازمانی، کارآفرینی سازمانی، مدیریت استراتژیک.
-
Title :
The Impact of Strategic Management and Corporate Entrepreneurship in Organizations
-
Abstract :
One of the management measures that facilitate entrepreneurial behavior is strategic management measures. Corporate entrepreneurship and strategic management are concepts that have attracted the attention of many researchers and managers in today's world, both theoretically and practically. Many companies have achieved great success by applying these two concepts. Entrepreneurship creates a special ability within the organization and guides the organization towards fundamental change. Many researchers believe that organizational and strategic factors have a greater impact on entrepreneurship. These measures must be adjusted to achieve organizational goals. As a result, this article examines the relationships between strategic factors including environment, employee participation, flexibility and time perspective on planning and control methods, all of which have a positive relationship with Corporate entrepreneurship, and finally provides solutions to address this issue.
-
key words :
Corporate Entrepreneur, Organizational Entrepreneurship, Strategic Management
-
مراجع :
[1] ابراهیمی نژاد، مهدی، قادری، شوکت، قادری، جاسم، 1391، بررسی رابطه بین اقدامات مدیریت استراتژیک و کارآفرینی سازمانی، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، صص. 13-1.
[2] اسکوئیان، معصومه، 1391، بررسی عوامل درون سازمانی موثر بر کارآفرینی سازمانی، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، صص. 19-1.
[3] دفت، ریچارد آل.، 1380، تئوری و طراحی سازمان، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران.
[4] دیوید، فرد آر، 1382، مدیریت استراتژیک، ترجمه علی پارسائیان، سید محمد اعرابی، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ سوم، تهران.
[5] کارت رایت، راجر، 1383، سازمان های کارآفرین، ترجمه علی پارسائیان، انتشارات ترمه، چاپ اول، تهران.
[6] کوارتکو، دانلد اف و هاجتس، ریچارد ام، 1383، نگرش معاصر بر کارآفرینی، ترجمه ابراهیم عامل محرابی و محسن تبرائی، انتشارات دانشگاه فردوسی، چاپ اول، مشهد.
[7] گلستان هاشمی، سید مهدی، 1382، مبانی علم کارآفرینی، انتشارات جهاد دانشگاهی، اصفهان.
[8] شیر خدا، محمد، (1394). بارقههای هوشمند تکنولوژی معنویت در جهان آفرینش، تهران، انتشارات تایماز.
[9] شیرخدا، محمد،(1399).کارآفرینی پزشکی ،بررسی وضعیت و خواستگاه تاسیس دانشگاه بین المللی طب اسلامی
[10] Blomstrom, Davis and Blomstrom, Robert L., (1975), Business and Society: Enviroment and Responsibility, Hill Book Company, New York.
[11] Hansemark, O.C., (1998), The Effects of an Entrepreneurship Programme on Need for Achievement and Locus of Control of Reinforcement, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. 4, Issue. 1, pp.28-50.
[12] Herbert, Theodore T. and Brazeal, Deborah V., (1999), Entrepreneurializing the Organization: Archetypes of Commitment to Corporate Entrepreneurship and Implications for Strategic Entrepreneurship, Available at: www.yumpu.com (October 2016).
[13] Kraus, Sascha and Kauranen, Ilkka., (2009), Strategic management and entrepreneurship: Friends or foes?, Journal of Business Science and Applied Management, Vol. 4, Issue. 1, pp. 37-50.
[14] Robin, Donald; Giallourakis, Michael, David, Fred R. and Moritz, Thomas, E., (1989), A Different look at codes of Ethics, Business Horizons, Vol. 32, No. 1, pp. 66-73
- صفحات : 24-30
-
دانلود فایل
( 215.55 KB )