-
آرشیو :
بهار 1400 - جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
شناسه دیجیتال (DOI) :
10.22034/PSYJ.2021.0525.9877
-
شناسه دیجیتال (DOR) :
20.1001.1.24763675.2022.60.0.2.8
-
کد پذیرش :
19877
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
سمیّه پاپی، ابتسام کوتی
-
کلید واژه :
شهروند، عقل، شهروند عقلانی، مقایسه ی تطبیقی، آرای تربیتی لاک و هرست.
-
Title :
Comparative comparison the thoughts of John Locke and Peters Hurst on the education of the rational citizen
-
Abstract :
This research Comparative comparison the thoughts of John Locke and Peters Hurst on the education of the rational citizen. This research is a type of document analysis that has been done with the aim of comparing, matching and collecting information through library studies. The result of this work has been that the similarities and differences between Locke and Hurst's educational thoughts have been identified and explained. The results of the research show that there are many similarities, despite some differences between Locke's thoughts and Hurst's thoughts on educating a rational citizen. Hurst and Locke consider both human beings to have thoughts and ideas and based on their rationalist view and emphasis on cultivating the mind and rational ability, they are against to indoctrination in education and they believe that education should ultimately lead to desirable changes such as self-examination and the growth of thinking that these changes do not occur as a result of the induction and transmission of ideas in individuals. Locke and Hurst both agree with the subjective education that emphasizes the cultivation of rationality in individuals.
-
key words :
Citizen, wisdom, Rational citizen, Comparative comparison, Locke and Hurst Educational thoughts
-
مراجع :
[1] احمدپور، ایوب. (1387). درآمدی بر مبانی حقوق شهروندی در اسلام. مجله پژوهش های تربیت اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان. سال 2، شماره 3، ص142-120.
[2] افضلی، رسول و حسام، مهدی. (1389). حقوق شهروندی در ایران. ماهنامه اطلاعات سیاسی- اقتصادی. شماره های 280-279، ص123-106.
[3] الـیاس، جان و ضرابی، عبدالرضا. (1380). تربیت عقلانی. فصلنامه معرفت. شماره 44، ص 49-39.
[4] بهشتی، سعید. (1379). روش های تربیت عقلانی در سخنان امام علی (ع). فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. شماره4، ص 518-505.
[5] بهلولی فسخودی، محسن؛ ضرغامی، سعید؛ قائدی، یحیی و برخورداری، رمضان. (1395). تحلیل نسبت آموزش فنی و حرفه-ای با تعلیم و تربیت نظری. فصلنامه خانواده و پژوهش، شماره33، ص 95-77.
[6] پاپی، سمیه. (1393). تبیین نقش تعلیم و تربیت در راستای حقوق شهروندی و بازتاب آن در کتاب های درسی علوم اجتماعی نظام آموزشی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ی تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
[7] پور طهماسبی، سیاوش و تاجور، آذر. (1390). حقوق و تربیت شهروندی در نهج البلاغه. پژوهشنامه علوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال دوم، شماره 4، ص 23-1.
[8] جعفری لنگرودی، محمد جعفر. (1387). ترمینولوژی حقوق. چاپ نوزدهم. تهران: گنج دانش.
[9] جهانبگلو، رامین. (1394). نقد عقل مدرن(مصاحبه رامین جهانبگلو با 20 تن از صاحب نظران و فیلسوفان معاصر). (مترجم: حسین سامعی)، تهران: فرزان روز.
[10] خوشخویی، منصور و امینی، پریوش. (1394). ضرورت تربیت عقلانی از دیدگاه اسلام. دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی. تهران: مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
[11] دهقان سیمکانی، رحیم. (1391). تربیت عقلانی، محور اساسی در تبلیغ دینی. فصلنامه پژوهش¬نامه تربیت تبلیغی. سال 1، شماره1، ص44-23.
[12] رشیدی، شیرین و بهشتی، سعید. (1392). اصول تربیت عقلانی بر مبنای سخنان امام رضا علیه السلام. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. دوره جدید، سال 21. شماره18، صص67-51.
[13] رشد آموزش ابتدایی. (1397). دفتر انتشارات و فناوری آموزشی.
[14] رزاق پور، یوسف. (1390). نگاهی به حقوق شهروندی. ماهنامه کانون. شماره123، ص98-87.
[15] زیبا کلام، فاطمه. (1381). فلسفه آموزش و پرورش از دیدگاه جان هنری نیومن. فصلنامه روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. دوره جدید، سال 5، شماره2. ص180-161.
[16] صفری. (1394). الگوی تربیت عقلانی در روایات. دوفصلنامه علمی- تخصصی مطالعات حدیث پژوهی. سال 1، شماره1، صفحه 88-65.
[17] فتحی واجارگاه، کورش و واحدچوکده، سکینه. (1388). آموزش شهروندی در مدارس. چاپ اول، تهران: آییژ.
[18] فراتی، عبدالوهاب. (1384). دین و دولت در اندیشه هابز، لاک و کانت. فصلنامه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم. شماره 32، ص 193-165.
[19] کاظمی، احسان. (1389). آموزش شهروندی از اصول تا عمل. چاپ اول، اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان.
[20] گوتک، جرال. (1396). مکاتب فلسفی و آرائ تربیتی. ترجمه محمد جعفر پاک سرشت، تهران: سمت.
[21] مزروقی، رحمت¬اله و صفری، یحیی. (1386). مبانی و روش¬های تربیت عقلانی از منظر متون اسلامی. دوفصلنامه تربیت اسلامی. سال 3، شماره5، ص134-115.
[22] ملکی، حسن. (1379). تربیت عقلانی در نهج ¬البلاغه و دلالت¬های آموزشی آن. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. شماره4. ص 504-481.
[23] نوروزی، رضاعلی؛ رضایی، محمدجعفر و سپاهی، مجتبی. (1397). کارکردهای تربیت عقلانی از دیدگاه آیت¬الله جوادی آملی. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. دوره جدید، سال 26، شماره38، ص 53-29.
[24] وحدانی¬فر، هادی. (1393). بازشناسی مفهوم دینی عقل، مبنایی برای تعلیم و تربیت در اسلام. مجله پژوهش-های تعلیم و تربیت اسلامی. سال 6، شماره9، ص 169-147.
- صفحات : 12-23
-
دانلود فایل
( 645.89 KB )