-
آرشیو :
تابستان 1399 - جلد دوم
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
1965
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
حدیثه قدس نژاد، علی اکبر امین بیدختی
-
کلید واژه :
آموزش زیست محیطی، رفتار سبزگرایانه، شهر سمنان.
-
Title :
Importance of Environmental Education on the Effective Factors on Greening Behavior in Secondary School Students in Second Semnan City
-
Abstract :
The study examines the impact of the importance of environmental education on the factors affecting green behavior in second grade female high school students in Semnan. The research method is applied based on the purpose and in terms of descriptive-survey nature and its method is semi-experimental with pre-test and post-test design with control group. Statistical Society Are second grade female high school students in Semnan in the 2018-2019 academic year. The statistical sample is 60 students in two groups of 30 people (30 people in the experimental group and 30 people in the control group) who were randomly selected. The data collection tool is an environmental education package and a Green Behavior Questionnaire. The reliability of the questionnaires was assessed using Cronbach's alpha coefficient, Due to the fact that the variables of this study were slightly higher than 0.7, the instrument had good reliability. Data from these questionnaires were analyzed using covariance analysis test using SPSS statistical software version 24. The results of the hypotheses showed that environmental education is effective in green-oriented behaviors in high school students in Semnan. And environmental education can reinforce students' green behavior
-
key words :
Environmental education, green behavior, Semnan city
-
مراجع :
[1] حقیقی، محمد؛ خلیل، مریم. (1390). بررسی جایگاه بازاریابی سبز در رفتار خرید مصرف کنندگان. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی. 9(2)، 83-102.
[2] حمیدپناه، زهرا؛ فلاحی، سحر. (۱۳۸۹). آموزش زیست محیطی برای زندگی بهتر، چهارمین همایش تخصصی مهندسی محیط زیست، تهران، دانشگاه تهران، دانشکده محیط زیست، https://www.civilica.com/Paper-CEE04-CEE04_916.html
[3] حسینی، یعقوب؛ ضیایی بیده، علیرضا. (1392). بخش بندي و تعیین نیم رخ مصرف کنندگان سبز با استفاده از نقشه هاي خودسازمانده. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش¬هاي مدیریت در ایران، 17(2)، 43-67.
[4] رشیدی، علیرضا؛ رشیدی، مریم. (1390). بررسی نقش رسانه¬ها در حفاظت از محیط زیست و تاثیر آنها در رفتار مردم و مدیران از منظر شکل گیری فرهنگ مصرف. ماهنامه مهندسی فرهنگی، 5، 55، 56، 31-43.
[5] رعنایی کردشولی، حبیب¬اله. و یاري بوزنجانی، احمد. (1392). تاثیر مسئولیت پذیري زیست محیطی مصرف کنندگان بر تصمیم خرید سبز آنها. فصلنامه علمی پژوهشی اخلاق در علوم و فناوري، 8(3)، 43-53.
[6] شبیری، سید محمد؛ شمسی، سیده زهرا (1394). تحلیلی بر برنامه درسی میان رشته ای آموزش محیط زیست در آموزش عالی. فصلنامه مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، 17 (4): 127-145.
[7] صالحی، صادق، پازوکی نژاد، زهرا، امامقلی، لقمان، «آموزش و پرورش و محیط زیست (نگرش، آگاهی و رفتارهای زیست محیطی دانش آموزان)»، مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، پاییز و زمستان 1392، دوره 20، شماره 2، صص 171-190.
[8] عباسی، جواد؛ عنایتی، غلامرضا؛ رهبری، محسن. (1391). بررسی عوامل تاثیرگذار بر رفتار خرید سبز دانشجویان، موطالع موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، مدیریت (پژوهشگر)، 9(27)، 35-49.
[9] محمدیان، محمود؛ بخشنده، قاسم؛ عباس پور، جعفر. (۱۳۹۲). اهمیت بازاریابی سبز در حوزه کارآفرینی و شناسایی و رتبه بندی مهمترین چالش¬های اجرایی، همایش ملی دانشگاه کارآفرین (صنعت دانش محور)، بابلسر، دانشگاه مازندران، https://www.civilica.com/Paper-CCC01-CCC01_042.html
[10] محمدیان، محمود، ختائی، امیر. (1390). رابطه میان عومال روانی، اجتماعی و رفتار مصرف کننده سبز (حامی محیط زیست). فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت بازرگانی، 3(7)، 160-143.
[11] میردامادی، مهدی؛ اسمعیلی، سمیه؛ باقری ورکانه، عباسعلی. (1387). بررسی میزان علاقه دانش آموزان دوره متوسطه در رابطه با حفاظت محیط زیست. فصلنامه علمی محیط زیست. 39، 21-46.
[12] Abdul Rashid, N.R.N., Jusoff, K. and Kassim, K.M. (2009), "Eco-Labeling Perspectives amongst Malaysian Consumers", Canadian Social Science, 5(2), pp. 1-10.
[13] Budak , D.( 2005). Behavior &Attitude of Student Toward Environmental Issues at Faculty of Agricultural, Turkey, Jurnal of Applied Sciences,1224-1227.
[14] Cheung, S .Ch. & Wong, Z. (2007).Reexamining the theory of planned behavior in understandingwastepaper recycling.Environment and Bbehavior, (31)5,587-612.
[15] Chamorro, A. & Banegil, T. M. (2006). Green marketing philosophy: A study of Spanish firms with ecolables. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 13 (1), 11-24.
[16] Chan, R.Y.K. and Lau, L.B.Y. (2000), "Antecedents of green purchases: a survey in china", Journal of Consumer Marketing, 17(4), pp. 338-357.
[17] Daskolia, Maria, Agelidou, Evagelia. (2005). Kindergarten Teachers’ Conceptions of Environmental Education EvgeniaFlogaitis.Early Childhood Education Journal, Vol. 33, No. 3, December 2005.
[18] D'Souza, C., Taghian, M. & Lamb, P. (2006). An Empirical Study on the Influence of Environmental Labels on Consumers. Corporate Communications: An International Journal. 11(2): 162-173.
[19] Ghosh, M. (2010). Green Marketing – A changing concept in changing time. BVIMR Management Edge. 4(1): 82-92.
[20] Hollweg, K. S., Taylor, J. R.,Bybee, R. W., Marcinkowski, T. J., McB eth, W. C., & Zoido, P. (2011). Developing a framework for assessing environmental literacy.Washington, DC: North American Association for Environmental Education.
[21] Haytko, D. L., & Matulich, E. (2008). Green advertising and environmentally responsible consumer behaviors: Linkages examined. Journal of Management and Marketing Research, 1, 2.
[22] Hai, H.V. & Mai, N.P. (2012). Environmental Awareness and Attitude towards Green Purchasing of Vietnamese Consumers. JSPS Asian CORE Program, Nagoya University and VNU University of Economics and Business.
[23] Hungerford H, Volk TL . (2011). Changing learner’s behaviour through environmental education, TheJournal of Environmental Education, 21(3), 8- 21.
[24] Jian, S.K. & Kaur, G. (2004). Green marketing: an attitudinal and behavioral analysis of Indian consumers. Global business review. 5(2): 187-205.
[25] Joshi, Y., & Rahman, Z. (2015). Factors affecting green purchase behaviour and future research directions. International Strategic Management Review, 3(1-2), 128-143.
[26] Kopnina, H. (2011). Applying The New Ecdogical paradigm Scale in the Case of Environmental Education: Qualitative Analysis of the Ecological Worldview of Dutch Children. Journal of Peace education and Social Jastice, 5(3), 374- 388.
[27] Kaufmann, H.R., Panni, M.F.A.K. & Orphanidou Y. (2012). Factors affecting consumers green purchasing behavior: an integrated conceptual framework. Journal of Amfiteatru Economic. 14(31): 50-69.
[28] Mostafa, M.M. (2007), "Gender differences in Egyptian consumers green purchase behavior: the effects of environmental knowledge, concern and attitude", International Journal of Consumer Studies, 31(3), pp. 220-229.
[29] Papadopoulos, I., Karagouni, G., Trigkas, M. & Platogianni, E. (2010). Green marketing: The case of Greece in certified and sustainably managed timber products. Euro Med Journal of Business. 5(2): 166-190.
[30] Shahnaei, S. (2012). The relationship between demographic characteristics and green purchasing of Malaysian consumers. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business. 4 (3): 234-251.
[31] Uzun, F. V. (2012). The effects of nature education project on the environmental awareness and behavior. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 2912 – 2916.
[32] Williams, K. G., Cary, J. (2014). Landscape preferences, ecological quality and biodiversity protection. Environment and Behavior, 34: 257-274.
- صفحات : 111-123
-
دانلود فایل
( 990.76 KB )