-
آرشیو :
تابستان 1399 - جلد دوم
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
1974
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
شهین امیدی، علی اکبر امین بیدختی
-
کلید واژه :
کارآفرینی، ریسک پذیري، عزم و اراده، توفیق طلبی، خلاقیت، استقلال طلبی.
-
Title :
Evaluating the Entrepreneurship Rate of Universities across Iran (Case Study of Semnan University)
-
Abstract :
The purpose of this study is to evaluate the entrepreneurship rate of universities across Iran (a case study of Semnan University). Based on the subject and objectives studied, this research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature. The statistical population of all students of Semnan State University was considered, Their number was reported to be 2640 people. The statistical sample is estimated according to Karajsi and Morgan 335 table, This number of samples was selected as a simple random sampling. Data collection tool is a questionnaire for assessing students' entrepreneurial ability (mardanShahi and dolati, 2015). The reliability of the questionnaire was assessed using Cronbach's alpha. According to this, the value of Cronbach's alpha for risk variables (0.605), determination and will (0.941), success (0.974), creativity (0.711), independence (0.961) and for The entire questionnaire (0.942) was obtained, the instrument had good reliability. In order to analyze the data, mean tests and one-sample t-test using SPSS-V23 software were used. According to the averages obtained for the dimensions of entrepreneurship that are higher than the average criteria, it can be said that the status of determination and will with the average (3.93), the status of success with the average (3.68), the status of independence with The average (2.91) in Semnan University students is in good condition And the situation of risk-taking with an average (2.303), the situation of creativity with an average (2.28) in Semnan University students, due to the fact that they are less than the average, is not in good condition.
-
key words :
Entrepreneurship, Risk-taking, Determination, Success, Creativity, Independence
-
مراجع :
[1] پرداختچی، محمدحسن؛ حیدری، محمود و شفیع زاده، حمید. (1387). بررسی اثربخشی مدیریت در زمینه سازی برای بروز و پرورش کارآفرینی، چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت) پيام مديريت، دوره 7، شماره 26، صص 71-100.
[2] ربیعی، علی؛ خوشه چین، پروانه. (1391). بررسی تاثیر ملاحظات اخلاقی در کارآفرینی زنان (با تاکید بر زنان کارآفرین استان گیلان)، همایش ملی مدیریت بازرگانی با محوریت: کسب و کارهای کارآفرینانه و اقتصاد دانش بنیان، رامسر، دانشگاه پیام نور استان مازندران.
[3] شهبازی، کیومرث؛ حسن زاده، اکبر. جعفرزاده، بهروز. (1393). بررسی تأثیر کارآفرینی و نوآوری بر رشد اقتصادی: رهیافت داده های تابلویی ، فصلنامه علمی پژوهش نوآوری و ارزش آفرینی، سال دوم، شماره 5، صص 43-55.
[4] شاه¬حسینی، علی و کاوسی، اسماعیل (1396). نوآوری و کارآفرینی، نشر آییژ.
[5] صادقی، مهدی؛ ملکی¬نیا، عماد. (1390). ارزیابی دانشجویان از محیط های کارآفرینانه و تبیین رابطه آن با قصد کارآفرینی، پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي، 16(1)، 69-89.
[6] طاهری، عبدالمحمد؛ شايان جهرمي، امين و ترابي، سهيل. (1389). بررسي رابطه کارآفريني سازماني با خلاقيت در سازمان فني و حرفه اي شهرستان گچساران، رهيافتي نو در مديريت آموزشي، دوره 1، شماره 4، صص 45-61.
[7] مالکی، نصرت الله؛ همایی، رضا؛ نوری، محبوبه. (1392). ارزیابی و مقایسه ی ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه مدیران زن با رویکرد جهانی شدن در پارادایم فرهنگ شناختی اسلامی، مطالعات راهبردی سیاست¬گذاری عمومی، 4(12)، 57-92.
[8] Collins, L., Hannon, P.D. & Smith, A.(2004). “Enacting entrepreneurial intent: the gaps between student needs and higher education capability”. Education+ training, 46(8/9), pp 454-463.
[9] Dees, J,G. (2002). Enterprising nonprofits, Harvard business review, 76, pp 55-67.
[10] Engle, R.L., Dimitriadi, N., Gavidia, J.V.,Schlaegel, C., Delanoe, S., Alvarado, I., He, X., Buame, S., & Wolf, B. (2010). “Entrepreneurial intent: A twelve-country evaluation of Ajzen model of planned behavior”, international journal of entrepreneurial behavior and research , 16(1), pp 35-57.
[11] Nelson, R. E & Johnson, S.(1997). Entrepreneurship education as a strategic approach to economic growth in Kenya. Journal of industrial teacher education , vol.٣٥, pp.٢١-٧.
[12] Njorge,C. W & Gathungu, J. M.n .(2013). the effect of entrepreneurial education and trainning on devolopment of small and medium size enterprises in Githunguri district –Kenya. International journal of education and research , vol.١, pp.٤٥-١٦.
[13] Nabi, G. and Liñán, F. (2011). "Graduate entrepreneurship in the developing world: intentions, education and development", Education and Training , Vol. 53, No. 5, pp. 325 – 334.
[14] Ogundele, O.j.K; Akingbade, W.A & Akinlabi, H.B. (2012). Entrepreneurship training and education as strategic tools for poverty alleviation hn Nigeria. American international journal of contemporary research , vol ٢ No. ١ ,pp.١٥٦-١٤٨.
- صفحات : 1-14
-
دانلود فایل
( 866.67 KB )