-
آرشیو :
تابستان 1399 - جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
1975
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
یحیی بهزادی
-
کلید واژه :
سبکهای آموزشی، مدیریت کلاس، خودکارآمدی معلمان.
-
Title :
Effect of educational styles on classroom management with intermediate role of self-efficacy of high school teachers in the city of Raz and Jergalan
-
Abstract :
In this research, the effect of educational styles on classroom management with intermediate role of self-efficacy of the first high school teachers in the city of Raza and Jergalan was investigated. The research method in this research is purposeful, applied and descriptive-correlational in nature. The statistical population of this study was all the first high school teachers in the city of Raza and Jargallan, whose number was 220. The statistical sample in this study was estimated using 140 cases and Sampling method is simple random. Grassha and Richman (1996) questionnaires were used to measure classroom management by Wolfgang and Glickman questionnaires (1986) and Tahan-Moran and Woolfoolk Hooey (2001) questionnaires were used to measure teacher self-efficacy. The type of validity of the research questionnaires is content and The reliability of questionnaires was also assessed using Cronbach's alpha. Considering that the Cronbach's alpha value of educational variables (0.953), class management (0.946) and teachers self-efficacy (0.866) and more than 0.7, the instrument has an appropriate reliability. The data obtained from these questionnaires were analyzed using Smart Pls 2 software using structural equation and confirmatory factor analysis. The results of the main hypothesis suggest that there is a direct and significant relationship between educational styles and class management with path coefficient (0.200), The variable of educational styles indirectly and through the self-efficacy intermediary variable, affects 5% on the classroom variable. Also, among the components of educational styles, specialty style, personal style, style of facilitating, interactive style, directly and indirectly (through the self-efficacy variable) affect classroom management. But the influence of the formal authority style variable on the management of the class is not meaningful.
-
key words :
Educational styles, Class management, Teachers' self-efficacy
-
مراجع :
[1] آرياپوران، سعيد؛ عزيزي، فرامرز؛ ديناروند، حسن (1392). رابطه سبک مديريت کلاس معلمان با انگيزش و پيشرفت رياضي دانش آموزان پنجم ابتدايی، مجله روان شناسی مدرسه، دوره 2، شماره1.
[2] السون، متیو و هرگنها ، بي. آر. (2009). مقدمه اي بر نظریه هاي یادگیري، ترجمه علي اکبر سیف (1397). تهرا ر انتشارات دوران.
[3] اسماعیلی، محمد رضا؛ کتابیان، شهره و خداداد، شعله (1391). رابطه ی خودکارآمدی با سبک مدیریت کلاس معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران، مجله مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش، دوره 1، شماره 1، صص 21-28.
[4] برهانی، شیما؛ دهقانی، مرضیه و صمدی، پروین (1396). بررسی تأثیر هوش معنوی و خودکارآمدی معلمان بر سبکهای تدریس آنان با ویژگیهای جمعیتشناختی مختلف در شهرستان رودبار، مجله رویکردهای نوین آموزشی، دوره 12، شماره 1، صص25-45.
[5] برهانی، شیما؛ دهقانی، مرضیه؛ صمدی، پروین. (1396). بررسی تأثیر هوش معنوی و خودکارآمدی معلمان بر سبکهای تدریس آنان با ویژگیهای جمعیتشناختی مختلف در شهرستان رودبار، رویکردهای نوین آموزشی، 12(1)، 25-45.
[6] راگ، ادواردکنراد (1384). مدیریت کلاس در دبستان علیرضا کیامنش و کامران گنجي، تهران انتشارات رشد.
[7] رضایت، غلامحسین؛ گلی، حسن. (1395). رابطه بین خودکارآمدی با سبک مدیریت کلاس اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، نشریه روانشناسی نظامی، 7(25)، 51-66.
[8] شعبانی، حسن (1396) مهارتهای آموزشی و پرورشی ( روشها و فنون تدریس)، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
[9] طالب¬زاده، محسن (1388)، تدریس و یادگیری در آموزش بزرگسالان و آموزش عالی، چاپ هفدهم، تهران، سمت.
[10] کارشکی، حسین و پاکمهر، حمیده (1390). بررسی رابطه باورهای خودکارآمدی، حمایت اجتماعی و اضطراب امتحان با سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی، مجله حکیم، صص 180-187.
[11] کردافشار، فاطمه (1391). بررسی درگیری تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان بر اساس ترجیح سبک تدریس آنان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد.
[12] لطف آبادي، حسین (1393). روان شناسي تربیتي. تهران. انتشارات سمت.
[13] نوری زاده, اکبر و رویا باغبان پور آذری، ۱۳۹۴، بررسی رابطه خودکار آمدی تحصیلی با سبک های مدیریت کلاس در مدارس متوسطه ناحیه 2شهر تبریز، دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی، استانبول، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
[14] Adeyemo, S. A. (2012). The relationship between effective classroom management and students’ academic achievement. European Journal of Educational Studies, 4(3), 367-381.
[15] Arshad Dahar, MA., Ahmed Faize., Niwaz, A., Athar Hussain, M. & Zaman, A. (2010). Relationship between the leadership styles and academic achievement at the secondary stage in Panjab ( Pakistan). International Journal of academic research, 2(6), 459-462.
[16] Conti, G. J. (2004). Identifying your teaching Style. In Galbraith, M.(ed) Malabar, FL: Krieger Publishing Company
[17] Germin,Y. (2002). An investigation into the influences of teachers’ classroom management beliefs and practices on classroom procedures. Journal of Science Education, 1, 15-50.
[18] Kunter, M., Jürgen Baumert, J. & Köller, O. (2007). Effective classroommanagement and the development of subject-related interest. earning and Instruction,17(5), 494–509.
[19] Kabadayi, A. (2007). Analyzing the cognitive teaching styles of preservice and cooperating preschool teachers in turkey. Early Child Development and Care, 77, 275-293.
[20] Maddux J E.(2002). Self- efficacy: the power of believing you can. The handbook of positive psychology. Newyork: oxford university press: 277-287.
[21] Richardson, E. D. (1999). Adventure Based Theory and Self Efficacy Theory: Test of Treatment Model for Late Adolescents with Depressive Symptomatology,Dissertation of Virginia Polytechnic Institute and State University
[22] Sang, Guoyuan؛ Valcke, Martin؛ Braak, Johan van؛ Tondeur, Jo(2010). Student teachers’ thinking processes and ICT integration: Predictors of prospective teaching behaviors with educational technology. Computers and Education.
[23] Santrock, J.W. (2009). Educational psychology. America, New York: Mc Graw Hill.
[24] Tierney-Farmer, S.M. (2002).Creative self-efficacy: Its potential antecedents and relationship to creative performance. Academy of Management Journal, 45: 1137–1148.
[25] Veisi, S., Azizifar, A., Gowhary, H. & Jamalinesari, A. (2015). The Relationship between Iranian EFL Teachers’ Empowerment and Teachers’ Self-Efficacy.Social and Behavioral Sciences, 185, 437- 445.
[26] Yalçın,I.&Erdoğan,T.(2016).TherelationshipamongTeachers’ classroompracticesforteachingthinkingsskills,teachers’self-efficacy towardsteachingthinkingskillsandteachers’teachingstyles.Thinking Skills and Creativity. 2016, 6(2), 53-78. http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.
- صفحات : 100-121
-
دانلود فایل
( 1.27 MB )