-
آرشیو :
تابستان 1399 - جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
1963
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
معصومه تاجیک، علی اکبر امین بیدختی
-
کلید واژه :
دوره های آموزشی فلسفه برای کودکان، خلاقیت، اشتیاق به مدرسه.
-
Title :
Investigating the effect of teaching philosophy to children on increasing creativity and enthusiasm for school in elementary school students
-
Abstract :
This study examines the impact of teaching philosophy to children on increasing creativity and enthusiasm for school in elementary school students. The research method in the present study is applied based on the purpose and in terms of descriptive-survey nature And the method is semi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The students of the sixth grade of elementary school in Pakdasht are in the academic year of 2019-2020. Simple random sampling was used to select the samples. In order for the students to be in the same environment, they were all selected from the same school. 60 students were randomly selected and divided into two groups of 30 people (30 experimental group and 30 control group) And prepared questionnaires were distributed between the two groups. The information retrieval tool in the present study is the Torrance Creativity Questionnaire (1992) and the desire for Wang et al. (2011) school. Also, to teach philosophy to children, intellectual stories (1 and 2) written by Philip Kem, translated by Shahrtas and Rashti were used. The reliability of the questionnaires was assessed using Cronbach's alpha coefficient And given that the variables in this study were slightly higher than 0.7, The tool had good reliability. The results of these questionnaires were analyzed by covariance analysis using SPSS statistical software version 23. The results of the hypotheses showed that teaching philosophy to children has a positive and significant effect on creativity and enthusiasm for school (P <0.01). So by teaching philosophy to children, we can improve students' creativity and passion for school.
-
key words :
teaching philosophy to children, creativity, enthusiasm for school
-
مراجع :
[1] فرمهینی فراهانی، محسن. (۱۳۸۷). تبیین اهداف آموزش فلسفه به کودکان در کشورهای مختلف. فصلنامة حکمت و فلسفه. سال 4. شماره 36.
[2] بشرپور، سجاد؛ عیسی زادگان، علی؛ زاهد، عادل و احمدیان؛ لیلا (1392).مقایسه خودپندارهی تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانش¬آموزان مبتلا به ناتوانی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 5 (2)، 64-47.
[3] جعفری، زهره؛ صمدی، پروین؛ قائدی، یحیی (1394). تاثير آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش روحيه پژوهشگري کودکان دوره پيش دبستاني، دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه¬ریزی درسی، دوره 12، شماره 17، 49-41.
[4] حاتمی، حمیدرضا؛ کریمی، یوسف؛ نوری، زهرا (1389). بررسی تاثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در افزایش هوش هیجانی دانش¬آموزان دختر مقطع اول راهنمایی مدرسه شهدای آزاد تهران در سال تحصیلی 88-89، تفکر کودک، 1(2)، 22-3.
[5] رستمي، کاوه؛ رحیمي، ابراهیم؛ رستمي، ويدا؛ و هاشمي، سپیده. (1391). بررسي تأثیر روش اجتماع پژوهشي در برنامه فلسفه برای کودکان بر خلاقیت کودکان. تفکر و کودک، 3 ،2 ،49-65.
[6] رشتچی، مژگان؛ کیوانفر، ارشیا؛ (1388). مبانی نظری اجتماع کندوکاو به عنوان روش آموزش فلسفه برای کودکان، فرهنگ، شماره 69، صص 58-39.
[7] سیفی گندمانی، محمدیاسین؛ شقایقی، فرهاد؛ کلانتری میبدی، سارا (1390). اثربخشی برنامه آموزش فلسفه به دانش¬آموزان دختر بر عزت نفس و توانایی حل مسئله آنها، فصلنامه روانشناسی کاربردی، 5(2)، 83-66.
[8] صفایی مقدم، مسعود؛ مرعشی، سیدمنصور؛ پاک سرشت، محمدجعفر؛ باقری، خسرو؛ سپاسی، حسین (1385). بررسی تاثیر روش اجتماع پژوهشی در برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش مهارت¬های استدلال دانش-آموزان پایه سوم راهنمایی مدرسه نمونه دولتی اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3(2)، 54-31.
[9] عقیقی، آرش؛ عباسی، مسلم؛ پیرانی، ذبیح؛ رضایی فرد، اکبر (۱۳۹۴). نقش اشتیاق تحصیلی در پیش بینی رفتارهای پرخطر دانش آموزان، اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم تربیتی، شیراز، موسسه عالی علوم و فناوری حکیم عرفی شیراز.
[10] قدم¬پور، عزت¬اله؛ خلیلی، گشنیگانی، زهرا؛ منصوری، لیلا. (1397) رابطه معنای زندگی و اشتیاق تحصیلی با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر ایذه، رویش روان شناسی- علمی ترویجی، سال 7، شماره 7، 92-79.
[11] کمالی مطلق، طاهره؛ نوشادی، ناصر (1396). تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر سطح پرسشگری دانش-آموزان دوره ابتدایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دوره 8، شماره 1، 13-1.
[12] کاظمی، حمیده (1390). بررسی رابطه خودکارآمدی با خلاقیت شناختی و خلاقیت هیجانی در دانش آموزان. اولین همایش ملی یافته های علوم شناختی در تعلیم و تربیت، تهران.
[13] ماهروزاده، طیبه، رمضان¬پور، شیوا. (1390). تأثیر روش اجتماع پژوهشي برنامه فلسفه برای کودکان بر پرورش مهارت های شهروندی. نامه انديشه های نوين تربیتي، 7 ،3 ،31-63.
[14] ناجی، سعید. (1389). فلسفه برای کودکان و تحول در نظام آموزش و پرورش، اطلاعات حکمت و معرفت.
[15] نادری، عزت¬الله؛ تجلي¬نیا، امیر؛ شريعتمداری، علي؛ سیف نراقي، مريم. (1391). بررسي تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در پرورش خلاقیت دانش¬آموزان پسر پايه اول مقطع متوسطه منطقه. تفکر و کودک، 3 ،1 ،91-1.
[16] Appleton, J. J., Christenson, S. L., & Furlong, M. J. (2008). Student engagement with school: critical conceptual and methodological issues of the construct. Psychology in the Schools, 45, 369–386.
[17] Batey, M., & Furnham, A. (2006). Creativity, intelligence, and personality: A critical review of the scattered literature. Genetic, Social and General Psychology Monographs, 132, 455–929.
[18] Bleasby,j. (2011). Overcoming relativism And Absolutism: Dewey ideals of truth and meaning in philosophy for children.Educational Philosophy andTheory,Vol. 43, No. 5, 2011.
[19] Carter, C. P., Reschly, A. L., Lovelace, M. D., Appleton, J. J., & Thompson, D. (2012). Measuring student engagement among elementary student: pilot of the student engagement instrument: elementary version. School Psychology Quarterly, 27, 61-73.
[20] D'Olimpio, L., & Teschers, Ch. (2016). Philosophy for Children Meets the Art of Living: A Holistic Approach to an Education for Life. Philosophical Inquiry in Education, 23, 2, 114-124.
[21] Fredericks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74, 59 – 109.
[22] Fredericks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74, 59 – 109.
[23] Fisher, R. (2005). Teaching Children to Think (2th). London. Nelson Thornes.
[24] Finn, J. D. (2009). Withdrawing from school.Review of Educational Research, 59(2), 117-142.
[25] Haynes, J. (2012). Children as philosophers. London: Routledge Falmer.
[26] Jimerson, S., Campos, E., & Greif, J. (2003). Toward an understanding of definitions and measures of school engagement and related terms. The California School Psychologist, 8, 7-27.
[27] Li, Y., & Lerner, R. M. (2011). Trajectories of school engagement during adolescence: implications for grades, depression, delinquency, and substance use. Developmental Psychology, 47, 233–247. http://dx.doi.org/10.1037/a0013153 .Libbey, H. P. (2004). Measuring studentr.
[28] Lee, J., & Shute, V. J. (2010). Personal and social- contextual factor in K-12 academic performance: An integrative perspective on student learning. Educational psychologist, 45,185-202.
[29] Saklofske, D., Austin, E. J., Mastoras, S. M., & Beaton, S. E. (2012). Relationship of personality, Affect, emotional intelligence and coping with student stress and academic success: different patterns of association for stress and success. learning and individual difference, 22, 251-257.
[30] Seligman, M. E. P (2000). Positive Psychology: An introduction. American Psychology. 55, 5-14.
[31] Wang, M. T., & Peck, S. C. (2013). Adolescent educational success and mental health vary across school engagement profiles. Developmental Psychology, 49, 1266-1276.
[32] Wang, M. T., & Degol, J. (2014). Staying engaged: knowledge and research needs in student engagement. Child Development Perspectives, 8, 137-143.
[33] Worley, P. (2016). Philosophy and children. The Philosophers' Magazine, 72, 119-120.
[34] Zyngier, D. (2008). Conceptualizing student engagement: Doing education notdoing time. Teaching and Teacher Education, 24, 1765–1776.
- صفحات : 77-88
-
دانلود فایل
( 510.60 KB )