-
آرشیو :
تابستان 1399 - جلد اول
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
کد پذیرش :
1960
-
موضوع :
موضوعی تعریف نشده!
-
نویسنده/گان :
فریبا سادات احمدیان، علی اکبر امین بیدختی
-
کلید واژه :
دستاوردهای تحصیلی دانش آموزان، شایستگی های اخلاقی معلمان، تعهد حرفه ای معلمان.
-
Title :
Predicting Students 'Academic Achievements Based on moral competences and Teachers' professional commitment
-
Abstract :
The aim of this study was to predict students' academic achievement based on moral competencies and professional commitment of teachers. Based on the subject and objectives studied, this research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of nature. The total statistical population of all primary school teachers in District 15 of Tehran is 1517. The statistical sample of the study was also estimated according to Morgan 307 table, This number of samples was selected as a simple random sampling. A researcher-made questionnaire was used to measure students' academic achievement. The Lenick, Kiel and Jordan Questionnaire (2011) and Teacher Professional Commitment Questionnaire (Kleikman and Henning (2000) were also used to assess teachers' moral competencies. The narrative type of the present research questionnaire is content And The reliability of the questionnaires was also assessed using Cronbach's alpha. Due to the fact that the Cronbach's alpha value for academic achievement (0.935), professional commitment (0.784), moral competence (0.887) was obtained, the instrument had a good reliability. In order to analyze the data, Pearson correlation coefficient and step-by-step regression coefficients were used using SPSS.V.23 software. The results of the hypotheses showed that the relationship between moral competencies and professional commitment of teachers with students' academic achievement is 0.576 And together, these two variables are able to predict 33.5% of students' academic achievement. There is a significant relationship between students 'academic achievement with teachers' moral competencies with correlation coefficient (0.243) and between students 'academic achievement with teachers' professional commitment (0.362) at the level of 0.99 confidence (p<0.01). also The results also showed that between the variables of academic achievement with the components of continuous behavior in terms of principles, values and beliefs, admitting mistakes and failures, accepting responsibility to serve others, giving importance to others, the ability to forgive mistakes at the level of There is 99% confidence in the relationship (p <0.01) And the variable of academic achievement is related to the components of truthfulness, resilience, responsibility for one's decisions, and the ability to forgive the mistakes of others at a level of confidence of 0.95 (p <0.05).
-
key words :
Student Academic Achievement, Teacher Moral Competence, Teacher Professional Commitment.
-
مراجع :
[1] قنبري، سيروس؛ سلطانزاده، وحيد. (1395). نقش واسطه¬اي هوش هيجاني در ارتباط بين خودكارآمدي پژوهشي و انگيزه پيشرفت(مورد مطالعه: دانشجويان تحصيلات تكميلي دانشگاه بوعلي سينا همدان). فصلنامه مطالعات اندازه گيري و ارزشيابي آموزشي، (14)6، 41-67.
[2] درتاج، فریبرز؛ لکپور، الهام؛ بهلولی، علی. (1392). بررسی میزان تأثیرمدارس هوشمند استان لرستان بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه، مجله فناوری آموزش، (2)8، 133-141.
[3] دلیرناصر، نرگس؛ حسینینسب، سیدداود. (1394). بررسی مقایسهای پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانشآموزان ابتدایی مدارس عادی و هوشمند شهر تبریز، آموزش و ارزشیابی، 8(29)، 31-42.
[4] محمودی، ابراهیم؛ عابدی، اکبرغ حیدری، یاسر. (1395). بررسی شایستگی¬های حرفه¬ای مدیران گروه¬های آموزشی، فرایند مدیریت و توسعه، 69-97.
[5] پورکریمی، جواد؛ صداقت، مریم. (1393). تبیین رابطه شایستگی با سبک رهبری تحول آفرین مدیران در سازمان¬های پژوهشی، پژوهش¬های مدیریت منابع انسانی، 201-222.
[6] تسلیمی، محمدسعید؛ راعی، رضا؛ فرزین وش، اسداله؛ برقی، میکاییل. (1392). طراحی و تبیین الگوی شایستگی¬های مدیران پروژه¬های ملی کشور با تمرکز بر ریسک، مدیریت دولتی، 57-78.
[7] خنیفر، حسین. (1394). درآمدی بر استاندارد سازی در آموزش¬وپرورش، چاپ اول، تهرا، آثار معاصر.
[8] خاکپور، عباس؛ درویشی، حسین. (1395). نقش اخلاق حرفهای معلمان در تقویت انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، تدریس پژوهی، 4(3)، 47-62.
[9] دیبایی صابر محسن، عباسی عفت، فتحی واچارگاه کوروش، صفایی موحد سعید. (1395). تبیین مولفههای شایستگی حرفهای معلمان و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 13(2)، 109-123.
[10] حسني، محمد؛ مصطفي نژاد، هلاله؛ مصطفي نژاد، چيمن؛ شهودي، مريم. (1394). تاثير تجربه و عوامل سازماني بر تعهد حرفه اي معلمان: آزمون نقش ميانجي خودکارآمدي معلم و هويت سازماني، رهيافتي نو در مديريت آموزشي، 6(1)، 1-20.
[11] كاظم زاده بيطالي، مهدي؛ جدي الوارعليا، ابراهيم؛ حسني، محمد. (1395). ارزيابي چارچوب عوامل موثر بر تعهد حرفه اي معلمان مدرسه هاي دولتي آذربايجان غربي، نوآوری¬های مدیریت آموزشی، 12(1)، 69-83.
[12] طباطبایی، سیدموسی؛ قادری، فریده. (1397). خودتنظیمی یادگیری و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش-آموزان، فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 4(1)، 126-134.
[13] ساکی، رضا؛ قلی پورهفت خوانی، زهره؛ رضایی، منیره. (1389). بررسی رابطه تعهد سازمانی معلمان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان در مدارس راهنمایی دخترانه منطقه 6 شهر تهران، رهبری و مدیریت آموزشی، 4(3)، 61-85.
[14] Shukla, Sh. (2014). "Teaching Competency, Professional Commitment and Job Satisfaction-A Study of Primary School Teachers", IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME),14(3), 44-64
[15] Kalkavan, S. & Katrinli, A. (2014). "Professional and organizational commitment And teachers' job performance: Case Study On Insurance Industry In Turkey", Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150(1), 1137-1147.
[16] Smith, D. & Gall, M. (2017). “An empirical examination of a three component model of professional commitment among public accountants”, journal of behavioral research in accounting, 20 (1).
[17] Blau, G. (2015). “Early career job factors influencing the professional commitment of medical technologists “, academy of management journal, 6: 687-895.
[18] Kannan, R. & Pillai, M. P. (2014). “An examination on the professional commitment of engineering college teacher”, international business management, 2: 218-224.
[19] Kertahadi, U. N.; Setyaningdyah, E. & Thoyib, A. (2013). "The Effects of Ethical competences, Organisational Commitment and Transactional Leadership on Work Discipline, Job Satisfaction and Employee’s Performance", interdisciplinary journal of contemporary research in business, 5(4), 140-153.
[20] Jormsri, P., Kunaviktikul, W., Ketefian, S., & Chaowalit, A. (2005). Moral competence in nursing practice. Nursing Ethics, 12, 582–594.
[21] McClelland, D. (2014). Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist 20: 321-330.
[22] Lucia, A. D., & Lepsinger, R. (2015). The art and science of competency models:Pinpointing critical success factors in organizations. San Francisco: Jossey-Bass/Pfeiffer.
[23] Coetzee, L. R. (2011). The relationship betweenstudents' academic self-concept, motivation andacademic achievement at the university of the Free State. MA thesis, University of South Africa.
[24] Shkullaku, R. (2013). The relationship between self-efficacy and academic performance in thecontext of gender among Albanian students .European Academic Research, 1(4), 467-478.
[25] Westland, E., Arche, T. (2014). Exploring cross-cultural difference in self concept. Cross Cult Res, 35(3), 280-302.
[26] Engin-Demir, C. (2009). Factors influencing the academic achievement of the Turkishurban poor. International Journal of Educational Development, 29 (1),17–29.
- صفحات : 26-37
-
دانلود فایل
( 689.29 KB )